Ön koşul dersleri
|
Ölçme değerlendirme
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze anlatım, proje
|
Dersin amacı
|
Ders sonunda öğrenciler;
1. Ölçmenin tanımını yapabilecekler, türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olacaklar
2. Ölçekler ve özelliklerini bilecekler
3. Ölçme araçları (sınıf içi testler) hakkında bilgi sahibi olacaklar
4. Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağı hakkında bilgi sahibi olacaklar
5. Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını bilecekler
6. İndeksler hakkında bilgi sahibi olacaklar
7. Portfolio hakkında bilgi sahibi olacaklar
8. Kavram Haritası hakkında bilgi sahibi olacaklar
9. İstatistik programlarını kullanarak normal dağılım analizi yapabilecekler
|
Dersin tanımı
|
Ölçme nedir? Ölçme türleri nelerdir? Ölçmede hatalar nelerdir? Ölçekler ve özellikleri nelerdir? Ölçme araçları nelerdir? Değerlendirme nedir? Türleri nelerdir? Karar verme süreçleri nelerdir? Aritmetik ortalama, mod, medyan, standart sapma, normal dağılım, ranj, basıklık, çarpıklık, Z puanı, T puanı. Sınıf içi testlerin hazırlanma basamakları nelerdir? Bu testler nasıl hazırlanır? Bu testler nasıl puanlanır? Güvenirlik ve geçerlik nedir? Hazırlanan testlerde güvenirlik ve geçerlik testleri nasıl yapılır? Güçlük ve ayır edicilik indeksleri nedir? Portfolio nedir? Kavram Haritası nedir?
|
1- |
Tanışma, Derse giriş,
|
2- |
Ölçme değerlendirme nedir?
Ölçme türleri ve hataları, ölçekler ve özellikleri, değerlendirme türleri, karar verme türleri
Yapılan ödev sonucu getirilen sorular üzerinde düşünme ve tartışma
|
3- |
Aritmetik ortalama, mod, medyan, standart sapma, normal dağılım, ranj, basıklık, çarpıklık, Z puanı, T puanı
|
4- |
Açık uçlu sorular ve özellikleri, puanlanması (Rubrik)
Örnek soru yazımı
|
5- |
Ölçme araçları nelerdir?
Kapalı uçlu sorular (çoktan seçmeli) ve özellikleri, puanlanması
Yazılan açık uçlu soruların sunumu
|
6- |
Boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme sorularının özellikleri
Yazılan açık uçlu soruların ve çoktan seçmeli soruların sunumu
|
7- |
Hazırlamış oldukları 10 adet açık uçlu sorulardan 5 tanesini proje için belirleme
|
8- |
Yazılan açık uçlu, çoktan seçmeli, boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme soruların sunumları
|
9- |
Yazılan açık uçlu, boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme sorularının sunumları
|
10- |
Geçerlik ve güvenirlik
|
11- |
Madde güçlük indeksi
Madde ayırt edicilik indeksi
Örnek testler ve uygulanan testler için SPSS de güvenirlik hesaplaması
|
12- |
Örnek testler ve uygulanan testler için SPSS de faktör analizi
t-testi (ayırtedicilik indeksi)
|
13- |
Alternatif değerlendirme yöntemleri: Portfolio oluşumu avantajları, sınırlılıkları ve puanlama
|
14- |
Kavram haritası, fen eğitiminde örnekleri, kullanımı, değerlendirme aracı olarak kullanımı
|
15- |
Proje değerlendirme
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ölçmenin tanımını yapabilecekler, türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
2- |
Ölçekler ve özelliklerini bilecekler
|
3- |
Ölçme araçları (sınıf içi testler) hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
4- |
Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağı hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
5- |
Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını bilecekler
|
6- |
İndeksler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve uygulayacaklar
|
7- |
Portfolio hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
8- |
Kavram Haritası hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
9- |
İstatistiksel teknikleri kullanarak madde analizi yapabilecekler
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine, becerisine sahip olur ve bunu gerçek öğretim ortamlarında kullanır.
3-
4-
5-
6-
7-
8-
|
|
2- |
Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili ileri düzeyde pedagojik bilgi ve becerilere sahip olur.
|
|
3- |
Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
|
|
4- |
Bilgi ve İletişim Teknolojilerini alanı ile ilgili kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
|
|
6- |
Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur
|
|
7- |
Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve kullanır.
|
|
8- |
Branşı ile ilgili alan eğitimine yönelik ulusal ve uluslarası düzeydeki gelişim ve değişimleri takip eder, öğrenir ve kullanır.
9-
|
|
9- |
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek ve çalışmalarını farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek düzeyde genel kültür bilgisine sahip olur. Alanları ile ilgili konularda öğrencilere yönelik orijinal etkinlikler ve öğretim materyalleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek bilgi ve becerilere sahip olur.
|
|
10- |
Mesleki Gelişim ve Yaşam boyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
|
|
11- |
Problem çözme yeteneklerini hem matematik eğitimi alanında hem de disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir.
|
|
12- |
Alanıyla ilgili çalışmalarda etik değerleri bilir ve uyar.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili çalışmaları rapor haline getirebilir ve sunabilir
|
|
14- |
Bilimsel çalışma sürecinde kullanacağı verileri toplama, ölçme ve istatistiksel olarak ifade etme ve yorumlama becerilerini kazanır.
|
|
15- |
Fenbilgisi eğitimi alanında meydana gelen gelişmeleri yerel ve evrensel boyutta değerlendirebilir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
14
|
14
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
1
|
28
|
28
|
Toplam iş yükü
|
|
|
154
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
14
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Haladayna, T.M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Allyn & Bacon.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem Akademi
Berberoğlu, G. (2006). Sınıf içi ölçme değerlendirme teknikleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları
Çepni S. ve arkadaşları (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
Özçelik, D. A. (2010). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
Turgut, M.F. ve Baykul Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi
|
|