Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (y.l) > ÖLÇME-DEĞERLENDİRMEDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE FEN EĞİTİMİNDEKİ UYGULAMALARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
ÖLÇME-DEĞERLENDİRMEDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE FEN EĞİTİMİNDEKİ UYGULAMALARI İkinci düzey İFE 508 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ölçme değerlendirme
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. OKTAY BEKTAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF DR. OKTAY BEKTAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Yüz yüze anlatım, proje
Dersin amacı Ders sonunda öğrenciler; 1. Ölçmenin tanımını yapabilecekler, türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olacaklar 2. Ölçekler ve özelliklerini bilecekler 3. Ölçme araçları (sınıf içi testler) hakkında bilgi sahibi olacaklar 4. Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağı hakkında bilgi sahibi olacaklar 5. Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını bilecekler 6. İndeksler hakkında bilgi sahibi olacaklar 7. Portfolio hakkında bilgi sahibi olacaklar 8. Kavram Haritası hakkında bilgi sahibi olacaklar 9. İstatistik programlarını kullanarak normal dağılım analizi yapabilecekler
Dersin tanımı Ölçme nedir? Ölçme türleri nelerdir? Ölçmede hatalar nelerdir? Ölçekler ve özellikleri nelerdir? Ölçme araçları nelerdir? Değerlendirme nedir? Türleri nelerdir? Karar verme süreçleri nelerdir? Aritmetik ortalama, mod, medyan, standart sapma, normal dağılım, ranj, basıklık, çarpıklık, Z puanı, T puanı. Sınıf içi testlerin hazırlanma basamakları nelerdir? Bu testler nasıl hazırlanır? Bu testler nasıl puanlanır? Güvenirlik ve geçerlik nedir? Hazırlanan testlerde güvenirlik ve geçerlik testleri nasıl yapılır? Güçlük ve ayır edicilik indeksleri nedir? Portfolio nedir? Kavram Haritası nedir?

Dersin içeriği
1- Tanışma, Derse giriş,
2- Ölçme değerlendirme nedir? Ölçme türleri ve hataları, ölçekler ve özellikleri, değerlendirme türleri, karar verme türleri Yapılan ödev sonucu getirilen sorular üzerinde düşünme ve tartışma
3- Aritmetik ortalama, mod, medyan, standart sapma, normal dağılım, ranj, basıklık, çarpıklık, Z puanı, T puanı
4- Açık uçlu sorular ve özellikleri, puanlanması (Rubrik) Örnek soru yazımı
5- Ölçme araçları nelerdir? Kapalı uçlu sorular (çoktan seçmeli) ve özellikleri, puanlanması Yazılan açık uçlu soruların sunumu
6- Boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme sorularının özellikleri Yazılan açık uçlu soruların ve çoktan seçmeli soruların sunumu
7- Hazırlamış oldukları 10 adet açık uçlu sorulardan 5 tanesini proje için belirleme
8- Yazılan açık uçlu, çoktan seçmeli, boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme soruların sunumları
9- Yazılan açık uçlu, boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme sorularının sunumları
10- Geçerlik ve güvenirlik
11- Madde güçlük indeksi Madde ayırt edicilik indeksi Örnek testler ve uygulanan testler için SPSS de güvenirlik hesaplaması
12- Örnek testler ve uygulanan testler için SPSS de faktör analizi t-testi (ayırtedicilik indeksi)
13- Alternatif değerlendirme yöntemleri: Portfolio oluşumu avantajları, sınırlılıkları ve puanlama
14- Kavram haritası, fen eğitiminde örnekleri, kullanımı, değerlendirme aracı olarak kullanımı
15- Proje değerlendirme
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Ölçmenin tanımını yapabilecekler, türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olacaklar
2- Ölçekler ve özelliklerini bilecekler
3- Ölçme araçları (sınıf içi testler) hakkında bilgi sahibi olacaklar
4- Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağı hakkında bilgi sahibi olacaklar
5- Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını bilecekler
6- İndeksler hakkında bilgi sahibi olacaklar ve uygulayacaklar
7- Portfolio hakkında bilgi sahibi olacaklar
8- Kavram Haritası hakkında bilgi sahibi olacaklar
9- İstatistiksel teknikleri kullanarak madde analizi yapabilecekler
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Alanı ile ilgili ileri düzeyde alan bilgisine, becerisine sahip olur ve bunu gerçek öğretim ortamlarında kullanır. 3- 4- 5- 6- 7- 8-
2- Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili ileri düzeyde pedagojik bilgi ve becerilere sahip olur.
3- Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
4- Bilgi ve İletişim Teknolojilerini alanı ile ilgili kavramların öğretiminde etkin şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
5- Mesleğini icra edeceği öğrenci grubunun gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir.
6- Bilimsel ve analitik düşünme becerilerine sahip olur
7- Bağımsız olarak bilimsel araştırma yapabilecek düzeyde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini bilir ve kullanır.
8- Branşı ile ilgili alan eğitimine yönelik ulusal ve uluslarası düzeydeki gelişim ve değişimleri takip eder, öğrenir ve kullanır. 9-
9- Disiplinler arası çalışmalar yürütebilecek ve çalışmalarını farklı disiplinlerle ilişkilendirebilecek düzeyde genel kültür bilgisine sahip olur. Alanları ile ilgili konularda öğrencilere yönelik orijinal etkinlikler ve öğretim materyalleri geliştirebilecek ve uygulayabilecek bilgi ve becerilere sahip olur.
10- Mesleki Gelişim ve Yaşam boyu Öğrenme ilkelerini kendisi ve diğerleri için uygulayabilir.
11- Problem çözme yeteneklerini hem matematik eğitimi alanında hem de disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilir.
12- Alanıyla ilgili çalışmalarda etik değerleri bilir ve uyar.
13- Alanıyla ilgili çalışmaları rapor haline getirebilir ve sunabilir
14- Bilimsel çalışma sürecinde kullanacağı verileri toplama, ölçme ve istatistiksel olarak ifade etme ve yorumlama becerilerini kazanır.
15- Fenbilgisi eğitimi alanında meydana gelen gelişmeleri yerel ve evrensel boyutta değerlendirebilir.
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 14 14
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 1 28 28
Toplam iş yükü     154
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 14 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Haladayna, T.M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Allyn & Bacon.
Yardımcı Kaynaklar Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem Akademi Berberoğlu, G. (2006). Sınıf içi ölçme değerlendirme teknikleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Çepni S. ve arkadaşları (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Özçelik, D. A. (2010). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Turgut, M.F. ve Baykul Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi

Ders ile ilgili dosyalar