Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İLK YARDIM |
İkinci düzey |
SEC203 |
|
3 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz-yüze anlatım, Görsel Power-Point sunumları, eğitim maketleri üzerinde uygulama,
|
Dersin amacı
|
Travmatik ve tıbbi acil olgularda olay yerindeki imkanlardan ve emprovize malzemelerden yararlanarak yaralı/hastanın durumuna uygun ilkyardım müdahalesi yeterliliği kazandırmaktır
|
Dersin tanımı
|
Bu derste öğrenciler hastalarda karşılaşabilecekleri çeşitli tıbbi ve travmatik acil durumları/ hastalıkları öğreneceklerdir. Öğrenciler soluk yolu tıkanması, solunum ve kalp ve durması, şok, kırık, yanık, donma, zehirlenme durumlarında uygun müdahaleleri başlatma becerisi kazanacaklardır. Öğrenciler aynı zamanda bu acil durumları yaşa göre uyarlayarak değerlendirebilecektir.
|
1- |
İlkyardımın önemi ve kuralları
|
2- |
İlkyardımın temel prensipleri (6 T ilkesi: Tedbir, Tanı, Telekominikasyon, Triyaj, Tedavi, Transport)
|
3- |
Kardio-pulmoner resüsitasyon ve 2010 yılında yapılan değişiklikler
|
4- |
Kurtarma ve taşıma yöntemleri
|
5- |
Eksremite kırıklarında ilkyardım
|
6- |
Kanamalar ve ilkyardım
|
7- |
Şok ve ilkyardım
|
8- |
Anaflaktik şokun tanımı ve bulguları, ayırıcı tanısı, tedavisi
|
9- |
Kafa, göğüs, karın yaralanmaları ve ilkyardım
|
10- |
Yanıklar ve elektrik çarpmalarında ilkyardım
|
11- |
Donmalarda ilkyardım
|
12- |
Besin ve kimyasal madde zehirlenmelerinde ilkyardım
|
13- |
Bilinç bozukluğu yaşayan hastalarda ilkyardım, İlk yardım gerektiren diğer durumlar
|
14- |
Genel tekrar- sınıfta vaka çalışması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
İlkyardımın önemini ve gerekliliğini kavramış olma,
|
2- |
İlkyardım Müdahalelerini 6T önceliklendirmesi kapsamında uygulayabiliyor olma. Kurtarıcı, yaralı/hasta ve olay yeri yönetimini sağlayabiliyor olma
|
3- |
Bebek-Çocuk ve Yetişkinde güncellenmiş kardiyo-pulmoner resüsitasyon yapabiliyor olma bebekte ve erişkinde (Heimlich) tıkalı hava yolu açmada kullanılan manevraları yapabiliyor olma
|
4- |
Direkt ve indirekt yöntemleri kullanarak kanama kontrolünü yapabiliyor olma, gerektiğinde turnike uygulayabiliyor olma
|
5- |
Şok bulgularını tanıyor olma, ayırıcı tanıya gidebilme ve uygun ilkyardım girişimini başlatabiliyor olma Hasta/yaralıya şok pozisyonu verebiliyor olma
|
6- |
Kırıklarda Distal Nörovasküler Sistem Muayenesi yapabiliyor olma, Atelleme tekniklerine uygun atelleme yapabiliyor olma
|
7- |
Kafa-göğüs- karın gibi üç boşlukta meydana gelebilecek izole ya da çoklu travma durumlarını tanıyabiliyor ve uygun vaka yönetimi yapabiliyor olma
|
8- |
Besin ve kimyasal madde zehirlenmelerinde genel tedavi yöntemlerini biliyor ve uygulayabiliyor olma
|
9- |
Yanıklı ve donmalı olgularda uygun ilkyardım ve canlandırma işlemlerini biliyor ve yapabiliyor olma
|
10- |
Acil olgu yönetiminde profesyonel davranış sergileyebilme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahiptir.
|
|
2- |
Mesleki etik ilke ve değerlere uygun davranır
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
8
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
14
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
64
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
40
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
80
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Öğretim Elemanı Ders Notları
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kaza ve yaralanmalarda İlkyardım, Rıdvan EGE
İlkyardım. Yusuf Fikret UMUR
İlkyardım Ders Kitabı, Editör: Tansel ÜNSALDI
|
|