Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Tefsir (doktora) > BİLİMSEL ARAŞTIMA VE YAYIN ETİĞİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIMA VE YAYIN ETİĞİ Üçüncü düzey TEF 601 Zorunlu 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET DEMİRCİ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA KARAGÖZ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze (Zorunlu hallerde online)
Dersin amacı Öğrencilerin; bilimsel araştırma ve yayın etiği ile ilgili bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazanmalarını, bu bağlamda araştırma ve yayın etiğine uygun çalışmalar yürütmelerini sağlamaktır.
Dersin tanımı Bu ders, bir araştırmacıda bulunması gereken bilimsel araştırma yöntem ve bilimsel yayın etik kurallarına uyma titizliğinin nasıl sağlanması gerektiğini ele alır.

Dersin içeriği
1- Derse Giriş ve Tanışma
2- Bilimsel Araştırmada Başvuru Kaynakları: Klasik Sözlükler
3- Bilimsel Araştırmada Başvuru Kaynakları: Klasik Siyer, Tarih, Coğrafya Kaynakları
4- Bilimsel Araştırmada Başvuru Kaynakları: Klasik Tabakat Kitapları
5- Bilimsel Araştırmalarda Uyulması Gereken Etik İlkeler; İlgili Mevzuat ve Yönetmelikler
6- Bilimin Tanımı, Amacı ve Özellikleri; Bilim ve Değerler Sistemi
7- Modern Bilimin Doğuşu ve Gelişimi
8- Bilimsel Araştırma Modelleri
9- Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
10- Türk Sosyolojisinde Yöntem Uygulamaları; Osmanlı’da ve Günümüzde Modern Bilimin Gelişimi
11- İslam’da Bilimsel Gelişme ve Günümüz Sorunları
12- Farklı Anlamalara Yol Açaen Etkenler
13- Bilimsel Yazı Yazma Becerisi
14- Bilimsel Yazı Yazma Becerisi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramlar, bilim ve bilim etiği, bilimsel araştırma yöntemleri, bilimsel araştırma raporunun yapısı ve dili, bilimsel araştırma raporlarında kaynak kullanımı, bilimsel çalışmalarda etik sorunlar, bilimsel çalışmalardaki etik dışı davranış nedenleri ve önlenmesi gibi konular hakkında bilgi sahibi olur.
2- Bilimsel araştırma süreci ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
3- Araştırma konusu belirleyebilme, araştırma konusu ile ilgili literatürü tarayabilme becerisi kazanır; araştırma probleminden hareketle bilimsel bir araştırma önerisi hazırlayabilir.
4- Araştırmalarda uyulması gereken etik ilkeleri bilir ve uygular.
5- Etik standartlar, intihal tespit yazılımları ve yasal sınırlamaları bilir ve uygular.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     155
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Orhan Türkdoğan, Çağdaş Bilimsel Araştırma Metodolojisi ve Sorunları, Iq Kültür Sanat Yayıncılık, 2012. 2. Mustafa Karagöz, Sözlükbilim ve Tefsir, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2019. (Belli bölümler: s. 17-52, 144-159 arası). 3. Mustafa Hizmetli, İslam Tarihinin İlk Kaynakları, Ankara 2018. (Belli Bölümler) 4. İbnü’s-Sîd el-Batalyevsî,el-İnsâf fi’t-Tenbîh ʿale’l-Meʿânî ve’l-Esbâbi’lletî Evcebeti’l-İhtilâf beyne’l-Müslimîn fî Ârâʾihim, thk. Muhammed Rıdvân ed-Dâye, Dâru’l-Fikr, Dımaşk 1987.
Yardımcı Kaynaklar Saadet Atsü, “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği”, ADO Klinik Bilimler Dergisi, s. 764-769.

Ders ile ilgili dosyalar