Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MEHMET DEMİRCİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA KARAGÖZ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze (Zorunlu hallerde online)
|
Dersin amacı
|
Öğrencilerin; bilimsel araştırma ve yayın etiği ile ilgili bilgi, farkındalık ve duyarlılık kazanmalarını, bu bağlamda araştırma ve yayın etiğine uygun çalışmalar yürütmelerini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, bir araştırmacıda bulunması gereken bilimsel araştırma yöntem ve bilimsel yayın etik kurallarına uyma titizliğinin nasıl sağlanması gerektiğini ele alır.
|
1- |
Derse Giriş ve Tanışma
|
2- |
Bilimsel Araştırmada Başvuru Kaynakları: Klasik Sözlükler
|
3- |
Bilimsel Araştırmada Başvuru Kaynakları: Klasik Siyer, Tarih, Coğrafya Kaynakları
|
4- |
Bilimsel Araştırmada Başvuru Kaynakları: Klasik Tabakat Kitapları
|
5- |
Bilimsel Araştırmalarda Uyulması Gereken Etik İlkeler; İlgili Mevzuat ve Yönetmelikler
|
6- |
Bilimin Tanımı, Amacı ve Özellikleri; Bilim ve Değerler Sistemi
|
7- |
Modern Bilimin Doğuşu ve Gelişimi
|
8- |
Bilimsel Araştırma Modelleri
|
9- |
Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
|
10- |
Türk Sosyolojisinde Yöntem Uygulamaları; Osmanlı’da ve Günümüzde Modern Bilimin Gelişimi
|
11- |
İslam’da Bilimsel Gelişme ve Günümüz Sorunları
|
12- |
Farklı Anlamalara Yol Açaen Etkenler
|
13- |
Bilimsel Yazı Yazma Becerisi
|
14- |
Bilimsel Yazı Yazma Becerisi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilimsel araştırma ile ilgili temel kavramlar, bilim ve bilim etiği, bilimsel araştırma yöntemleri, bilimsel araştırma raporunun yapısı ve dili, bilimsel araştırma raporlarında kaynak kullanımı, bilimsel çalışmalarda etik sorunlar, bilimsel çalışmalardaki etik dışı davranış nedenleri ve önlenmesi gibi konular hakkında bilgi sahibi olur.
|
2- |
Bilimsel araştırma süreci ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olur.
|
3- |
Araştırma konusu belirleyebilme, araştırma konusu ile ilgili literatürü tarayabilme becerisi kazanır; araştırma probleminden hareketle bilimsel bir araştırma önerisi hazırlayabilir.
|
4- |
Araştırmalarda uyulması gereken etik ilkeleri bilir ve uygular.
|
5- |
Etik standartlar, intihal tespit yazılımları ve yasal sınırlamaları bilir ve uygular.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
14
|
2
|
28
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
5
|
5
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
3
|
3
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
155
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. Orhan Türkdoğan, Çağdaş Bilimsel Araştırma Metodolojisi ve Sorunları, Iq Kültür Sanat Yayıncılık, 2012.
2. Mustafa Karagöz, Sözlükbilim ve Tefsir, Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2019. (Belli bölümler: s. 17-52, 144-159 arası).
3. Mustafa Hizmetli, İslam Tarihinin İlk Kaynakları, Ankara 2018. (Belli Bölümler)
4. İbnü’s-Sîd el-Batalyevsî,el-İnsâf fi’t-Tenbîh ʿale’l-Meʿânî ve’l-Esbâbi’lletî Evcebeti’l-İhtilâf beyne’l-Müslimîn fî Ârâʾihim, thk. Muhammed Rıdvân ed-Dâye, Dâru’l-Fikr, Dımaşk 1987.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Saadet Atsü, “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği”, ADO Klinik Bilimler Dergisi, s. 764-769.
|
|