Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
XIII. YÜZYIL ORTADOĞU TARİHİ |
İkinci düzey |
TAR 517 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ERHAN YOSKA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ERHAN YOSKA
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. ERHAN YOSKA
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
XIII. Yüzyılda Ortadoğu kurulmuş olan devletlerin siyas, iktisadi, dini vb. yönleriyle ele almak.
|
Dersin tanımı
|
TAR 517 XIII. Yüzyıl Ortadoğu Tarihi
|
1- |
Giriş
|
2- |
Ortadoğu’nun Coğrafî Tanımı, İnsanlık Tarihindeki Konumu
|
3- |
Ortadoğu’nun Dinler Tarihi ve Doğu-Batı Ticareti Yönüyle Taşımış Olduğu Özellikler
|
4- |
İslam Öncesinde Ortadoğu’da Türkler
|
5- |
Selçuklu, Fatimi ve Eyyubiler Dönemi
|
6- |
Haçlı Seferleri ve Ortadoğu
|
7- |
XIII. Yüzyıl Ortadoğu’sunun Siyasi Yapısı
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Memlükler Dönemi
|
10- |
Altınorda-Memluk İlişkileri
|
11- |
İlhanlı Memlük İlişkileri
|
12- |
XIII. Yüzyılda Ortadoğu’daki Siyasi Bloklaşma
|
13- |
İlhanlı-Bizans ve Hıristiyan Dünyası İlişkileri
|
14- |
Siyasi Bloklaşmanın Seyri ve Sonucu
|
15- |
Bernard Lewis’in Ortadoğu Değerlendirmesi
|
16- |
FİNAL
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Ortadoğu’da XIII. Yüzyılda Kurulmuş olan devletlerin genel tarihi neden nasılcı bir anlayışla, sebep sonuç ilişkisi çerçevesinde, ayrıca katılımcı bir yöntemle öğrencilere anlatmak, karşılaştırmalı olarak tahlillerde bulunmak
|
2- |
-
|
3- |
-
|
4- |
-
|
5- |
-
|
6- |
-
|
7- |
-
|
8- |
-
|
9- |
-
|
10- |
-
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
|
2- |
Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
|
|
3- |
Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
|
|
4- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
|
5- |
Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
|
|
6- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
|
|
7- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
|
|
8- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
|
9- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
|
10- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
|
|
11- |
Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
|
|
12- |
Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
|
13- |
Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
|
|
14- |
Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
|
15- |
Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
4
|
52
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
17
|
1
|
17
|
Ödevler
|
2
|
10
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
10
|
20
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
12
|
12
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1. İsmail Aka, Timur ve Devleti, Türk Tarih Kurumu Yayını, Ankara 1991.
2. Bertold Spuler, İran Moğolları, Çev. Cemal Köprülü, Türk Tarih Kurumu Yayını, Ankara 1987.
3. Abdulkadir Yuvalı, İlhanlılar Tarihi, Erciyes Üniversitesi Yayınları, Kayseri, 1996.
4. Yaşar Yücel, Timur’un Ortadoğu Seferi ve Sonuçları, Türk Tarih Kurumu Yayını, Ankara1989.
5. Faruk Sümer, Safevi Devleti’nin Kuruluşu ve Gelişmesinde Anadolu Türklerinin Rolü, Türk Tarih Kurumu Yayını, Ankara 1999.
6. Osman Turan, Selçuklular Zamanında Türkiye, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1996.
7. Feridun Emecen, İlk Osmanlılar ve Batı Anadolu Beylikler Dünyası, Kitapevi, İstanbul 2001.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Feridun Emecen, İlk Osmanlılar ve Batı Anadolu Beylikler Dünyası, Kitapevi, İstanbul 2001.
|
|