Giriş | English

Yüksek Lisans > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Eğitim Yönetimi (tzs.y.l.iö) > EĞİTİM YÖNETİMİNDE KURAM VE UYGULAMA
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EĞİTİM YÖNETİMİNDE KURAM VE UYGULAMA İkinci düzey EGB 531 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. ALPASLAN GÖZLER
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı yok
Dersin veriliş şekli yüz yüze
Dersin amacı Yüksek Lisans programı öğrencilerine, eğitim yönetimi alanında üretilen bilimsel bilgi aracılığıyla açıklamak, anlamak, yönetsel sorunlarına çözüm üretmek ve tarihsel süreç içerisinde geliştirilmiş olan yönetim kuramlarının incelenmesi.
Dersin tanımı Yönetim biliminin tarihsel gelişimi ve ilgili kavramsal çerçeve, yönetim süreçleri, geleneksel, davranışsal ve çağdaş yönetim kuramları ile eğitim yönetiminde uygulama.

Dersin içeriği
1- Yönetim Biliminin Oluşumu
2- Yönetim Süreci, Yönetimin Alt Süreçleri (Planlama, Örgütleme, Eşgüdümleme, İletişim ve Denetleme)
3- Neoklasik Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları
4- Geleneksel Yönetim Kuramları ve Eğitim Yönetiminde Uygulama (1900-1930): 1. Bilimsel İşletme (Taylor); 2. Bürokratik Örgüt (Weber);
5- 3. Yönetimin Formülleştirilmesi (Gulick-Urwick); 4. Dinamik Yönetim (Follet).
6- Davranışsal Yönetim Kuramları ve Eğitim Yönetiminde Uygulama (1930-1960): 5. İnsan İlişkileri (Mayo); 6. İşbirliği (Barnard); 7. Rasyonel Karar (Simon);
7- 8. Hizmetlerin Takası (Blau); 9. Örgütte Uyum (Etzioni). - Geleneksel ve Davranışsal Yönetim Kuramlarının karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi
8- Ara Sınav
9- Çağdaş Yönetim Kuramları ve Eğitim Yönetiminde Uygulama (1930-1960): 10. İnformasyon Kuramı (Shannon- Weaver);
10- 11. Sibernetik (Wiener);
11- 12. Operasyonel Araştırma (Ackoff – Churchman);
12- 13. Sosyal Sistem (Parsons); 13. Genel Sistem Kuramı (Bertaşanffy); 13. Açık Sistem Teorisi (Katz – Kahn),
13- 14. Stratejik Yonetim, 14.Toplam Kalite Yönetimi
14- 15. Yönetimde Liderlik
15- Geleneksel, Davranışsal ve Çağdaş Yönetim Kuramlarının eğitim yönetimi alanında uygulamaların değerlendirilmesi
16- Final Sınavı
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Eğitim yönetimi alanında teorik bilgilere sahip, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir;
2- Yönetim kuramları bilir ve eğitim yönetimi alanı ile arasındaki etkileşimi tartışabilir;
3- Eğitim yönetimi alanındaki sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir ve değerlendirir;
4- Eğitim yönetimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.
5- Eğitim yönetimi alanındaki çalışmalarını yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme. 2- Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme 3- Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme. 4- Okul liderliğinin temellerini bilme. 5- Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma. 6- Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma. 7- Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma. 8- Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 3 48
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödevler 1 20 20
Sunum / Seminer hazırlama 1 10 10
Kısa sınavlar 1 20 20
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 8 8
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     164
AKTS     6.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Bursalıoğlu, Z.(2005). Eğitim Yönetiminde Teori ve Uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Yardımcı Kaynaklar Özdemir, S. (Ed.). (2013). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Balcı, A. (2005). Örgüt ve Yönetim Kuramları. Ankara. Başaran, İ.E. (2000). Eğitim Yönetimi. Nitelikli Okul. Ankara. Hoy, W. ve Miskel, C. (2010). Eğitim Yönetimi. Ankara: Nobel Yayını

Ders ile ilgili dosyalar