Ön koşul dersleri
|
yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ALPASLAN GÖZLER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ OKSANA MANOLOVA YALÇIN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Yüksek Lisans programı öğrencilerine, eğitim yönetimi alanında üretilen bilimsel bilgi aracılığıyla açıklamak, anlamak, yönetsel sorunlarına çözüm üretmek ve tarihsel süreç içerisinde geliştirilmiş olan yönetim kuramlarının incelenmesi.
|
Dersin tanımı
|
Yönetim biliminin tarihsel gelişimi ve ilgili kavramsal çerçeve, yönetim süreçleri, geleneksel, davranışsal ve çağdaş yönetim kuramları ile eğitim yönetiminde uygulama.
|
1- |
Yönetim Biliminin Oluşumu
|
2- |
Yönetim Süreci, Yönetimin Alt Süreçleri (Planlama, Örgütleme, Eşgüdümleme, İletişim ve Denetleme)
|
3- |
Neoklasik Yönetim Teorisinin Temel Varsayımları
|
4- |
Geleneksel Yönetim Kuramları ve Eğitim Yönetiminde Uygulama (1900-1930):
1. Bilimsel İşletme (Taylor);
2. Bürokratik Örgüt (Weber);
|
5- |
3. Yönetimin Formülleştirilmesi (Gulick-Urwick);
4. Dinamik Yönetim (Follet).
|
6- |
Davranışsal Yönetim Kuramları ve Eğitim Yönetiminde Uygulama (1930-1960):
5. İnsan İlişkileri (Mayo);
6. İşbirliği (Barnard);
7. Rasyonel Karar (Simon);
|
7- |
8. Hizmetlerin Takası (Blau);
9. Örgütte Uyum (Etzioni).
- Geleneksel ve Davranışsal Yönetim Kuramlarının karşılaştırılmalı olarak değerlendirilmesi
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Çağdaş Yönetim Kuramları ve Eğitim Yönetiminde Uygulama (1930-1960):
10. İnformasyon Kuramı (Shannon- Weaver);
|
10- |
11. Sibernetik (Wiener);
|
11- |
12. Operasyonel Araştırma (Ackoff – Churchman);
|
12- |
13. Sosyal Sistem (Parsons);
13. Genel Sistem Kuramı (Bertaşanffy);
13. Açık Sistem Teorisi (Katz – Kahn),
|
13- |
14. Stratejik Yonetim,
14.Toplam Kalite Yönetimi
|
14- |
15. Yönetimde Liderlik
|
15- |
Geleneksel, Davranışsal ve Çağdaş Yönetim Kuramlarının eğitim yönetimi alanında uygulamaların değerlendirilmesi
|
16- |
Final Sınavı
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Eğitim yönetimi alanında teorik bilgilere sahip, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir;
|
2- |
Yönetim kuramları bilir ve eğitim yönetimi alanı ile arasındaki etkileşimi tartışabilir;
|
3- |
Eğitim yönetimi alanındaki sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir ve değerlendirir;
|
4- |
Eğitim yönetimi alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır veya liderlik yapar.
|
5- |
Eğitim yönetimi alanındaki çalışmalarını yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk Milli Eğitim Sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme.
2- Yönetim biliminin tarihçesi, gelişimi hakkında bilgilenebilme, eğitim örgütü yönetimi ve özelliklerini öğrenebilme
3- Yöneticilerin rollerini ve yönetsel yeteneklerini öğrenebilme.
4- Okul liderliğinin temellerini bilme.
5- Denetimin ne olduğunu, eğitim denetimi ilkeleri ile beceri ve yetenekleri hakkında bilgi sahibi olma.
6- Okul müdürlerinin rolleri ve sorumluluklarının farkına varma.
7- Okullarda personel yönetimi ve rol ve sorumluluklarının farkına varma.
8- Okul programıyla ilgili olarak; ailelerden, yöneticilerden, müfettişlerden ve öğretmenlerden beklentiler hakkında bilgi edinebilme
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
3
|
48
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
16
|
3
|
48
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
10
|
10
|
Kısa sınavlar
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
1
|
8
|
8
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
10
|
10
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
164
|
AKTS
|
|
|
6.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Bursalıoğlu, Z.(2005). Eğitim Yönetiminde Teori ve Uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Özdemir, S. (Ed.). (2013). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulama. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Balcı, A. (2005). Örgüt ve Yönetim Kuramları. Ankara.
Başaran, İ.E. (2000). Eğitim Yönetimi. Nitelikli Okul. Ankara.
Hoy, W. ve Miskel, C. (2010). Eğitim Yönetimi. Ankara: Nobel Yayını
|
|