Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ GÜLGÜN UZUN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
|
Dersin amacı
|
Bu dersin genel amacı öğrencilerin Okul Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) hizmetlerinin tarihsel gelişimi, ilkeleri, PDR modelleri ve yaklaşıkları, ana müdahaleleri ve okul psikolojik danışmanının rol ve görevleri hakkında bilgi ve okul psikolojik danışmanlığına ilişkin bir anlayış geliştirmelerini sağlamaktır.
|
Dersin tanımı
|
• Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin çağdaş eğitim anlayışı içindeki yeri
• Okul psikolojik danışmanlığının temel kavram ve ilkeleri
• Okul psikolojik danışmanlığının tarihsel gelişimi
• Okul psikolojik danışmanın sahip olması gereken özellikler
• Okul psikolojik danışmanlığı modelleri
• Okul psikolojik danışmanlığı yaklaşımları
• Gelişimsel okul psikolojik danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri ve programı (Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı), temel hizmetleri/müdahaleleri ve gelişimsel okul psikolojik danışmanının rol ve işlevleri
• Öğrenim kademelerine göre PDR hizmetleri (Okul öncesi, ilkokul, ortaokul, ortaöğretim, yükseköğretim)
• Gelişim alanlarına göre PDR hizmetleri (akademik gelişim, sosyal-duygusal gelişim, kariyer gelişimi)
• Okul psikolojik danışmanlığında öğrenciyi tanımanın temel ilkeleri ve teknikleri
• Okul psikolojik danışmanlığında işbirliği ve konsültasyon
• Okul psikolojik danışmanlığında psikolojik danışma ve grup süreçleri,
• PDR’de gelişimsel ve önleyici yaklaşımın amacı ve ilkeleri, gelişimsel yaklaşımda yaşam becerileri eğitiminin önemi, önleyici yaklaşımda önleme düzeyleri
• Okullarda krize müdahale, travmaya duyarlı okul ve güvenli okul kavramı
• Okul psikolojik danışmanlığında etik
|
1- |
Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
|
2- |
Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin çağdaş eğitim anlayışı içindeki yeri, Okul psikolojik danışmanlığının temel kavram ve ilkeleri
|
3- |
Okul psikolojik danışmanlığının tarihsel gelişimi,
Okul psikolojik danışmanın sahip olması gereken özellikler
|
4- |
Okul psikolojik danışmanlığı modelleri ve yaklaşımları
Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programının geliştirilmesi
|
5- |
Öğrenim kademelerine göre PDR hizmetleri
|
6- |
Gelişim alanlarına göre PDR hizmetleri (Akademik Gelişim ve Sosyal Duygusal Gelişim)
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
Gelişim alanlarına göre PDR hizmetleri (Kariyer Gelişimi)
|
9- |
Okul psikolojik danışmanlığında öğrenciyi tanımanın temel ilkeleri ve teknikleri
|
10- |
Okul psikolojik danışmanlığında işbirliği ve konsültasyon
|
11- |
Okul psikolojik danışmanlığında psikolojik danışma ve grup süreçleri
|
12- |
Önleyici Rehberlik Yaklaşımı
|
13- |
Okullarda krize müdahale
|
14- |
Okul psikolojik danışmanlığında etik
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
PDR hizmetlerinin çağdaş eğitim anlayışı içindeki yerini kavrar.
Okullardaki rehberlik hizmetlerinin gereğini ve önemini açıklar.
Okul psikolojik danışmanlığının temel kavram ve ilkelerini bilir.
PDR hizmetlerinin tarihsel gelişimini bilir.
|
2- |
Okul psikolojik danışmanının sahip olması gereken özellikleri sıralar.
|
3- |
Geleneksel rehberlik (servis-hizmet) modelinin amacını, ilkelerini, yapısını kavrar.
Gelişimsel rehberlik modelinin amacını, ilkelerini, yapısını kavrar.
|
4- |
Gelişim alanlarına göre PDR hizmetlerini bilir.
Gelişim alanlarına göre PDR hizmetlerini örneklendirir.
|
5- |
Okul psikolojik danışmanlığında öğrenciyi tanımanın temel ilkelerini bilir.
|
6- |
Okul psikolojik danışmanlığında kullanılabilecek çeşitli öğrenci tanıma tekniklerini bilir.
|
7- |
PDR’de gelişimsel ve önleyici yaklaşımın amacı ve ilkelerini kavrar.
|
8- |
Gelişimsel yaklaşımda yaşam becerileri eğitiminin önemini açıklar.
|
9- |
Önleyici yaklaşımda önleme düzeylerini kavrar.
|
10- |
Önleyici yaklaşımda önleme düzeylerini örneklendirir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
|
|
2- |
Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
|
|
3- |
Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
|
|
4- |
Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
5- |
Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
|
|
6- |
Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
|
|
7- |
Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
8- |
Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
|
|
9- |
Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
|
|
10- |
Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
|
|
11- |
Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
7
|
6
|
42
|
Toplam iş yükü
|
|
|
115
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Yeşilyaprak, B. (2020). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri, Gelişimsel Yaklaşım. Ankara: Nobel Yay.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Işık, Ş. (2020). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Pegem A Yay.
Güven, M. (2010). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Anı Yay.
|
|