Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMLERİ |
Üçüncü düzey |
İŞLT 506 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ESRA KAHYA ÖZYİRMİDOKUZ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MEHMET SIDKI İLKAY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Dersin amacı, işletmelerin kurumsal hedeflerine ulaşabilmeleri için bilgi sistemlerini ve bilgi teknolojilerini nasıl kullanabileceklerine ilişkin derinlemesine bir bakış kazandırmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Yönetim Bilgi Sistemleri; kurumsal faaliyetlerde mükemmelliğe ulaşmak, karar alma süreçlerini etkinleştirmek ve rekabet avantajı sağlamak için bilgi sistemleri ve teknolojilerinin nasıl kullanılacağı örnek olaylarla ele alınacaktır.
|
1- |
Ders içeriğinin incelenmesi.
Günümüz İşletmelerinde Bilgi Sistemleri.
Açılış Örnek Olayı: Yeni Yankee Stadyumunun Geleceğe Bakışı.
|
2- |
Günümüz İşletmelerinde Bilgi Sistemlerinin Rolü.
Bilgi Sistemlerinin Stratejik İşletme Amaçları.
Etkileşimli Oturum: UPS Bilgi Teknolojisi ile Küresel Olarak Rekabet Etmekte.
|
3- |
Küresel E-İş ve İşbirliği.
İş Süreçleri ve Bilgi Sistemleri.
Bilgi Sistemleri İş Süreçlerini Nasıl Geliştirir.
Etkileşimli Oturum: Domino''''s Pizza Takipçisi ile Cızırdıyor.
|
4- |
Bilgi Sistemlerine İlişkin Etik ve Sosyal Konular.
|
5- |
Bilgi Teknolojisi Altyapısı.
Örnek Olay: Salesforce.Com: Popüler Bulut Hizmetleri.
|
6- |
İş Zekasının Temelleri: Veritabanları ve Bilgi Yönetimi
|
7- |
Bilgi Sistemlerinin Güvenliği.
Etkileşimli Oturum: Bulut Ne Kadar Güvenli?
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Faaliyetlerde Mükemmelliği ve Müşteri Yakınlaşmasını Sağlama: Kurumsal Uygulamalar.
Kurumsal Sistemler: Kurumsal Kaynak Planlaması (ERP) Sistemi
|
10- |
Tedarik Zinciri Yönetimi (TZY) Sistemleri.
Müşteri İlişkileri Yönetimi (MİY) Sistemleri.
Etkileşimli Oturum: Buluta Doğru Hareket Eden Kurumsal Uygulamalar.
|
11- |
E-Ticaret: Dijital Pazarlar.
Örnek Olay: Amazona karşı Walmart: Hangi Dev İşletme E-Ticarette Baskın Olacak?
|
12- |
Bilgiyi Yönetme.
|
13- |
Karar Vermeyi Güçlendirme. Karar Verme ve Bilgi Sistemleri.
|
14- |
Bilgi Sistemleri Kurma.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bilgi Sisteminin ne olduğunu ve nasıl çalıştığını tam olarak anlamak.
Bilgi Sistemlerinin işletmeleri nasıl dönüştürdüğü konusunda farkındalık kazanmak.
Bilgi Sistemlerinin günümüz işletmelerinin faaliyetlerini gerçekleştirmesinde ve yönetiminde neden gerekli olduğunu anlamak.
|
2- |
İş süreçlerini ve bilgi sistemiyle ilişkisini anlamak.
Temel işletme fonksiyonlarıyla ilgili temel iş süreçlerini tanımlayabilmek ve iş akışlarını oluşturabilmek.
İş süreçlerini kullanarak, veri modelleme yazılımları yardımıyla mantıksal ve ilişkisel veri modelleri geliştirebilmek.
|
3- |
Bilgi sistemleriyle ortaya çıkan etik ve sosyal konular hakkında bilgi sahibi olmak.
Bilgi teknolojisi ve İnternet''''in neden olduğu kişisel gizlilik ve ve fikri mülkiyetin korunması konularında ortaya çıkan sorunlarla ilgili farkındalık kazanmak.
|
4- |
Bilgi Teknolojisi altyapısı ve bileşenleri konularında bilgi sahibi olmak.
Bilgi Teknolojisi altyapısının gelişimindeki aşamaları ve teknolojileri öğrenmiş olmak.
Bilgisayar donanımı ve yazılımı platformlarındaki güncel eğilimler konusunda bilgi sahibi olmak.
|
5- |
Geleneksel dosyalama ortamlarında veri kaynaklarını yönetme sorunlarını kavramak.
Veritabanı Yönetim Sistemleri (VTYS)''nin yetenekleri ve Veritabanı Tasarımı konularında bilgi sahibi olmak.
|
6- |
Bilgi Sistemlerinin güvenliği konusunda farkındalık kazanmak ve alınması gereken önlemler konusunda bilgi sahibi olmak.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
|
|
2- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
|
|
3- |
Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
|
|
4- |
İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
|
|
5- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
|
|
6- |
İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
|
|
7- |
Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
|
|
8- |
İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
|
|
9- |
Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
|
|
10- |
Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
|
|
11- |
Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
|
|
12- |
Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
|
|
13- |
Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
|
|
14- |
İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
|
|
15- |
Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
|
|
16- |
Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
4
|
6
|
24
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
12
|
12
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
16
|
16
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
145
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
25
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
4
|
15
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Kenneth C. Laudon, Jane P. Laudon, Yönetim Bilişim Sistemleri, 12. Basımdan Çeviri, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Uğur YOZGAT, Nobel Akademik Yayıncılık, Kasım 2011.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
James A. O''Brien, George M. Marakas, Management Information Systems, 10 th Ed., McGraw-Hill/Irwin, New York, NY, 2011.
|
|