Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
SAYISAL YÖNTEMLER |
Birinci düzey |
BZ 204 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
---
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ NESİBE YALÇIN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. MUSTAFA DANACI
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Mühendislik problemlerinin çözümünde iterasyon, lineer denklem sistemleri, interpolasyon ve eğri çizme gibi temel sayısal analiz tekniklerinin verilmesi. Sayısal hesaplama yeteneğini kazandırma, bu yolla gerçek mühendislik problemlerini modelleme, çözme ve yorumlama becerisi kazanma.
MathCAD paket programının kullanımı ve problem çözümlerinde kullanılması.
|
Dersin tanımı
|
Mühendislik problemlerinde karşılaşılan problemler için sayısal yöntemler hakkında temel bilgilerin verilmesi, hata analizi, mühendislik problemlerinde yaklaşık direk yöntemlerin veya yakınsak iteratif yöntemlerin kullanılması, sistem modelleme ve kimliklendirme için eğri uydurma yöntemlerinin tanıtımı ve analizi.
MathCAD programının nümerik çözümlerde kullanılması.
|
1- |
Mühendislik sistemlerine genel bakış, sayı sistemleri ve hata analizi,
MathCAD programının tanıtımı,
|
2- |
Denklem köklerinin bulunmasında doğrusal ve iteratif çözüm yöntemleri (Newton-Raphson, Yarıya bölme, Secant ve Regüle Falsi),
MathCAD uygulamaları,
|
3- |
Denklem köklerinin bulunmasında doğrusal ve iteratif çözüm yöntemleri (Newton-Raphson, Yarıya bölme, Secant ve Regüle Falsi),
MathCAD uygulamaları,
|
4- |
Lineer olmayan denklem köklerinin bulunmasında kullanılan çözüm yöntemleri ve MathCAD uygulamaları,
|
5- |
Doğrusal olmayan denklem sistemlerinin tanıtımı, denklem takımlarının çözümü yöntemleri
|
6- |
Doğrusal olmayan denklem takımlarının çözümü (Cramer ve Gauss-eliminasyon yöntemleri),
|
7- |
Doğrusal olmayan denklem takımlarının çözümü (Cramer ve Gauss-eliminasyon yöntemleri) ile ilgili MathCAD uygulamaları,
|
8- |
Fark tabloları ve interpolasyon,
MathCAD uygulamaları,
|
9- |
Fark tabloları ve interpolasyon, Ters interpolasyon yöntemleri,
MathCAD uygulamaları,
|
10- |
Arasınav
|
11- |
Yaklaşık türev ve integral alma yöntemleri (Trapez-yamuk, ve Simpson 1/3 ve 3/8),
MathCAD uygulamaları,
|
12- |
Yaklaşık türev ve integral alma yöntemleri (Trapez-yamuk, ve Simpson 1/3 ve 3/8), Çoklu yöntemler,
MathCAD uygulamaları,
|
13- |
Eğri uydurma yöntemleri: En küçük kareler yöntemi ile başlangıç değerlerinin bulunması,
MathCAD uygulamaları.
|
14- |
Eğri uydurma yöntemleri: Gauss-Newton Yöntemi, Sistem Kimliklendirmeye giriş,
MathCAD uygulamaları.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Sayısal hesaplama yeteneği kazandırma, bu yolla gerçek mühendislik problemlerini modelleme, çözme ve yorumlama,
|
2- |
Lineer olmayan denklemlerin ve denklem sistemlerinin sayısal çözüm taktiğini benimsemek, denklem köklerinin bulunması,
|
3- |
İnterpolasyon yöntemlerinin uygulamalarını yapabilmek, bu yöntemlerin özelliklerini inceleyebilmek.
|
4- |
Sayısal integrasyon yöntemlerinin özelliklerini araştıra bilmek, en iyi yöntemi seçebilmek
Sayısal türev ve integralde hata analizi yapabilmek,
|
5- |
Sistem modelleme ve kimliklendirme kabiliyeti kazanmak,
Eğri uydurma yöntemleri hakkında bilgi ve uygulama becerilerini kazandırılması.
|
6- |
Mühendislik alanındaki sayısal çözümlerde MathCAD programının etkin kullanımının kazandırılması.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Mühendislik konularında matematik ve fen bilgilerini uygulama becerisine sahip olur.
|
|
2- |
Bir problemi saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olur.
|
|
3- |
Bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisine sahip olur.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve araçları kullanma becerisine sahip olur.
|
|
5- |
Deney/proje tasarlama, uygulama ve sonuçlarını analiz ederek yorumlama becerilerine sahip olur.
|
|
6- |
Takım çalışmasına yatkınlık becerisine sahip olur.
|
|
7- |
Bireysel çalışma becerisine sahip olur.
|
|
8- |
Sözlü ve/veya yazılı iletişim kurma becerisine sahip olur.
|
|
9- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisine sahip olur.
|
|
10- |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile hukuksal konularda bilgiye sahip olur.
|
|
11- |
Yönetsel becerilere (liderlik, organizasyon, zaman ve risk yönetimi, kalite bilinci, verimlilik vb) sahip olur.
|
|
12- |
Zamanı en iyi şekilde kullanma becerisine sahip olur.
|
|
13- |
Alışılmışın dışında yollar bulabilme becerisine sahip olur.
|
|
14- |
Yönetim becerisi, mesleki özgüven ve inisiyatif alabilme özelliklerine sahip olur.
|
|
15- |
Problemlere çözümler getirirken ulusal çıkarları gözetir.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
1
|
13
|
Ödevler
|
3
|
5
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
13
|
13
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
99
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
1-"Sayısal Yöntemler Ders Notları", Mustafa Danacı, 2014
2-"Mühendisler için Sayısal Yöntemler", Chapra and Canale, 6Ed, 2013
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-"Sayısal Çözümleme", Nurhan Karaboğa, 2013
|
|