Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > KONTROL SİSTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KONTROL SİSTEMLERİ Üçüncü düzey MM 423 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ DR. HÜRVET SARIKAYA
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. İbrahim UZMAY Dr. Hürvet SARIKAYA
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Ömer Faruk ERGİN Arş. Gör. Mustafa GÜL Arş. Gör. M. PARLAK
Dersin veriliş şekli YÜZ YÜZE
Dersin amacı Sistem tasarımında kontrol kavramı, sistem dinamiği ile kontrol ilişkisi ve uygulanacak kontrol ile sistem davranışları arasındaki bağı tanımlamak, dolayısıyla her tür makine veya sistemin işlevini gerçekleştirmesini sağlayacak kontrol girdilerini belirlemek.
Dersin tanımı Mekanik, ısıl, hidrolik, pnömatik ve elektromekanik sistemlerin istenilen işletme şartlarında beklenen işlevlerini gerçekleştirmesini sağlayacak kontrol devre tasarım parametrelerini belirlemek ve tasarımda iyileştirme ile yenileştirme yeteneğini geliştirmek.

Dersin içeriği
1- Temel kavramlar,
2- Temel kavramlar,
3- Laplace transformasyonları ve standart giriş sinyalleri,
4- Sistemlerin fiziksel ve matematiksel modelleri
5- Transfer fonksiyonları; tanımı, çeşitli mühendislik sistemleri için örnekleri,
6- Transfer fonksiyonları; tanımı, çeşitli mühendislik sistemleri için örnekleri,
7- Blok diyagramları ve sinyal akış diyagramları,
8- Blok diyagramları ve sinyal akış diyagramları,
9- YIL İÇİ SINAVI
10- Geçiş fonksiyonları,
11- Temel kontrol etkileri, endüstriyel kontrol sistemleri ve ayarları,
12- Temel kontrol etkileri, endüstriyel kontrol sistemleri ve ayarları,
13- Kontrol Sisteminin Kararlılığı,
14- Kontrol Sisteminin Kararlılığı,
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kontrol terimlerinin tanımı ve kontrol uygulama amacının öğretilmesi,
2- Kontrol sistemlerinin türleri ve uygulama örneklerinin incelenmesi,
3- Gerçek sistemlerin fiziksel ve matematiksel modellerini geliştirme,
4- Kontrol devrelerinin blok ve sinyal akış diyagramları ile gösterimi ve transfer fonksiyonlarının belirlenmesi,
5- Kontrol sitemlerinde geçiş fonksiyonlarının incelenmesi ve geçiş fonksiyonları parametrelerinin belirlenmesi,
6- Endüstriyel kontrol organları ve bunların kontrol sistemlerine etkilerinin değerlendirilmesi
7- Kontrol sistemlerinde kararlılık analizinin gerçekleştirilmesi,
8- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
9- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 1 4 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     136
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 1 35
Ödev 1 15
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Kontrol Sistemleri ders notları
Yardımcı Kaynaklar - Kuo, B.C. and Golnaraghi, F., Automatic Control Systems, 8th Ed., John Wiley and Sons, Inc., 2003. - Dorf, R.C. and Bishop, R.H., Modern Control Systems, 9th Ed., Prentice-Hall, Inc., 2001. - Phillips, C.L., and Harbor, R.D., Feedback Control Systems, 3rd Ed., Prentice-Hall, 1996. - Franklin, G.F., Powell, J.D., and Emami-Naeini, A., Feedback Control of Dynamic Systems, 4th Edition, Prentice-Hall, 2002. - Raven, F. H., Automatic Control Engineering, 5th Edition, McGraw-Hill, 1978.

Ders ile ilgili dosyalar