Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK I |
Birinci düzey |
BIY 101 |
Zorunlu |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. MÜNEVVER BARAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. MÜNEVVER BARAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders anlatma (interaktif), Power point ile sunum, soru-cevap tartışma yöntemleri kullanılarak teorik ders işlenmektedir.
|
Dersin amacı
|
Tıbbi biyoloji ve Genetik dersi, öğrencilerin daha sonraki yıllarda okuyacağı konulara temel teşkil edecek bilgileri içerir. Bu nedenle Eczacılık Fakültesi öğrencilerinin; hücre ve moleküler biyoloji bazında temel bilgileri ve bunların bazı hastalıklarla olan ilişkisini kavrayarak, eczacılık biliminde tıbbi biyoloji ve genetiğin yeri ve önemi hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Canlılık bilimi olan biyoloji, canlının meydana gelişini, yeryüzünde yaşayan tüm canlıların (bitki ve hayvan) en basitinden en gelişmiş olanına kadar yapılarını, birbirleriyle ve çevreleri ile olan ilişkilerini kısacası canlılara ait tüm olayları inceleyen ve bunlarla ilgili problemleri çözmeye uğraşan bilim dalıdır. Biyolojinin bir bölümü olan Tıbbi biyoloji ve Genetik ise, insan varlığı ve sağlığı ile ilgili biyoloji bilgilerini ve yaşayan organizmalardaki kalıtsal karakterlerin kuşaktan kuşağa kalıtım prensiplerini ve genetik hastalıkları inceler.
|
1- |
Tıbbi Biyolojiye Giriş
|
2- |
Canlıların Sınıflandırılması
|
3- |
Hücrenin Kimyasal Yapısı
|
4- |
Prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin genel yapısı ve özellikleri, Hücre membranının yapısı ve fonksiyonları
|
5- |
Hücre zarında farklılaşmalar
|
6- |
Hücre Zarında Taşınma (Transport) Olayları
|
7- |
Sitozol ve Hücre İskeleti
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Sitoplazmik organeller ve hücre içi veziküler trafik
|
10- |
Nukleus yapısı ve fonksiyonu
|
11- |
Hücre döngüsü ve kontrolü, Mitoz ve amitoz hücre bölünmesi
|
12- |
Mayoz hücre bölünmesi
|
13- |
Gametogenez
|
14- |
Hücresel Yaşlanma
|
15- |
Hücre Ölümü
|
16- |
Yarıyıl sonu sınavı
|
17- |
Bütünleme sınavı
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Temel biyolojik olayları, adaptasyon, metabolizma, hiyerarşik organizasyon, hücre teorisi gibi teorileri ve kalıtımı açıklayabilme
|
2- |
Canlı sistemlere ait moleküllerin ve makromoleküllerin yapılarını ve fonksiyonlarını açıklayabilme
|
3- |
Prokaryot-ökaryot hücre yapılarını ve fonksiyonlarını tartışabilme
|
4- |
Hücreye gerekli olan çeşitli organik ve inorganik madde ve iyonların taşınma şekillerini açıklayabilme
|
5- |
Sitozolde yer alan ve hücrede belirli görevleri yerine getiren hücre organellerini açıklayabilme
|
6- |
İnterfaz halindeki nükleusu oluşturan yapıları, bölünmekte olan hücrelerdeki nükleus ve kromozom yapısını, interfaz halindeki hücre nükleusu ile bölünmekte olan hücre nükleusu arasındaki farkları yorumlayabilme ve karşılaştırabilme.
|
7- |
Hücre döngüsü ile ilgili genel tanımları kavrayabilme, İnterfazı oluşturan evreler ve bu evrelerde meydana gelen olayları açıklayabilme
|
8- |
Mitoz ve Mayoz bölünme ile ilgili genel tanımları açıklayabilme, Mitoz ve Mayoz hücre bölünmesinin genel özelliklerini açıklayabilme, Mayoz hücre bölünmesinin mitoz hücre bölünmesinden farklı yönlerini kıyaslayabilme ve yorumlayabilme
|
9- |
Gametogenezin genel özelliklerini açıklayabilme ve gametogenez ile ilgili genel tanımları yapabilme. Spermatogenez ve Oogenez evrelerini ve bu evrelerde meydana gelen olayları açıklayarak birbirleri ile kıyaslayabilme.
|
10- |
Hücre yaşlanmasının moleküler mekanizmalarını açıklayabilme, Hücre ölüm yolları olan nekroz ve apoptozun genel tanımlarını yapabilme,Nekroz ve apoptozda meydana gelen olayları açıklayarak, nekrotik ve apoptotik hücrelerin genel özelliklerini birbirleri ile kıyaslayabilme ve farklılıklarını yorumlayabilme.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
|
|
2- |
Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
|
|
3- |
Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
|
|
4- |
Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
|
|
5- |
Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
|
|
6- |
İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
|
|
7- |
Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
|
|
8- |
Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
|
|
9- |
Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
10- |
Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
11- |
İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
|
|
12- |
Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
|
|
13- |
İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
|
|
14- |
İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
|
|
15- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
|
|
16- |
İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
17- |
Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
|
|
18- |
İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
|
|
19- |
Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
|
|
20- |
En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme
Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
10
|
1
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
10
|
1
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
78
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Prof.Dr. Halil KASAP (Editör), Nobel Kitabevi 2010;
Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Prof.Dr. Ayşe BAŞARAN, 8. Baskı, Pelikan Yayıncılık 2010
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Hücre: Moleküler Yaklaşım, Geoffrey M Cooper- Robert E. Hausman, 3.Baskı, 2006;
Moleküler Hücre Biyolojisi, Prof.Dr. Hasan Veysi GÜNEŞ, 2. Baskı, 2006;
Tıbbi Genetik Ders Kitabı, Prof.Dr. Nuretttin BAŞARAN, 1999
|
|