Giriş | English

Lisans > Tip Fakültesi > Tip > FLEBOTOMİ UYGULAMLARI
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi D.TİPİ AKTS kredisi Ders bilgileri
FLEBOTOMİ UYGULAMLARI Birinci düzey ELK134 Seçmeli 1 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CEVAT YAZICI
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. CEVAT YAZICI
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Öğretim Görevlisi Dr. Hatice Saraçoğlu
Dersin veriliş şekli Teorik/pratik dersler.
Dersin amacı Bu dersin sonunda katılımcılar: Flebotomi işlemini gerçekleştirirken uygun infeksiyon kontrol ilkelerini gösterebilecektir. Hem kelebek hem de vakumlu kan alma sistemini kan alma işleminde kullanabilecektir. Kan alma esnasında ve sonrasında gelişebilecek komplikasyonları listeyebilecektir. Öğretici gözetiminde gerçek bir bireyden kan alacaklardır.
Dersin tanımı Bu seçmeli tıp fakültesi ders birinci sınıf öğrencileri içindir. Ders hem güz hem de bahar dönemi içindir ve her dönemde 16 öğrenci alınacaktır.

Dersin içeriği
1- Tarihçe
2- Kan alımında kullanılan araçlar
3- Uluslararası önlem ve biyogüvenlik teknikleri
4- İnfeksiyon kontrolü
5- Arter ve venlerin genel yapısı
6- Turnike
7- Kan toplanması: Rutin venipunktur ve numune işleme
8- Venipunktur prosedürü
9- Talep/İstem formu
10- Numunenin etiketlenmesi
11- Ekipmanlar
12- Kan alma sırası
13- Venipunktur bölgesinin seçimi
14- Venipunktur hatalarının düzeltme prosedürü
15- Yenidoğanlarda kan alınması-Parmak ucu işlemi. İlave tavsiyeler
16- Kan almanın komplikasyonları. Numune ve hasta kaynaklı komplikasyonlar.
17- Kan: Numuneler ve toplanması: Kan numunesi türleri-Toplama tüpleri-Özel işlemler-Kan gurubu-Kan kültürü
18- Arteriyel kan alımı
19- Öğrencilerle pratik uygulamalar.
20- Öğrencilerle pratik uygulamalar.

Dersin öğrenme çıktıları
1- Biyolojik numunelerin ve diğer örneklerin işlenmesi ve toplanması yeteneğini kazanmak
2- İşlemleri ve sonuçları etkileyen faktörleri tanıma; düzeltici önlemler mevcut ise, önceden belirlenmiş sınırlar içinde uygun önlemleri alabilmek.
3- Güvenlik ilkelerini uygulayabilmek
4- Toplum, hasta, laboratuvar personeli ve diğer sağlık personeli ile profesyonel iletişim ve davranış becerisi göstermek.
5- Sağlık personeli ve diğer laboratuvar personelinin sorumluluğunu tanımlamak ve hasta bakımı ve onların görevleri ile ilgili etkileşime geçebilmek.
6- -
7- -
8- -
9- -
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan bedeninin normal fiziksel ve psikolojik işleyişinin ana basamaklarını bilir.
2- Fiziksel, biyolojik, kültürel ve sosyal çevre faktörlerinin insan sağlığına etkilerini açıklayabilir. Bireyleri çevresiyle bir bütün olarak değerlendirir.
3- Hastalık ve yaralanmaların hücre, doku ve organlarda oluşturduğu yapısal ve fonksiyonel değişiklikleri ve bunların yol açtığı semptom ve bulguları açıklayabilir.
4- Çağdaş hekimlik anlayışına uygun hasta yönetiminin gerektirdiği hekimlik becerilerini (tanı, tedavi, izlem, rehabilitasyon ve acil girişim) bilir ve uygular.
5- Tıbbi uygulamalarını maliyet – etkili yaklaşımlara dayandırır.
6- Sevk edilmesi gereken hastaları seçebilir ve uygun koşullarda sevk edebilir.
7- Birey ve toplum sağlığını korumaya ve geliştirmeye yönelik temel ilkeleri bilir ve uygular.
8- Sağlık hizmetlerinin sunumunda güncel uygulamaları ve hukuki düzenlemeleri bilir.
9- Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutabilir ve gerekli bildirimleri yapabilir.
10- Mesleğini uygularken hastalar, hasta yakınları, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve diğer paydaşlarla etkin iletişim kurar.
11- İnsani ve mesleki değerlerle etik ilkelere uygun davranır.
12- Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır.
13- Hekimlik mesleğinde yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, farklı kaynaklardan güvenilir bilgiye ulaşabilir ve elde ettiği bilgileri eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
14- Sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan alet ve cihazlar hakkında bilgi sahibidir, birinci basamak koşullarında kullanılması beklenen alet ve cihazları kullanabilir.
15- Bilimsel araştırma planlayabilir, verileri toplayabilir, değerlendirebilir, araştırma raporu hazırlayabilir, hazırladığı raporu yurt içi veya yurt dışı bir dergide yayınlayabilir veya bir bilimsel toplantıda sunabilir.
16- Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanır.
17- En az bir yabancı dili; mesleksel literatürü anlayacak, yorumlayacak ve öğrendiklerini hekimlik uygulamalarına taşıyabilecek düzeyde kullanabilir.
18- Temel yöneticilik ve liderlik becerilerine sahiptir.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 1 1
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     35
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1-World Health Organization. WHO guidelines on drawing blood: best practices in phlebotomy. ISBN 978 92 4 159922 1. World Health Organization 2010 http://www.who.int/injection_safety/phleb_final_screen_ready.pdf 2-Fundamentals of phelobotomy. Medtexx Medical Corporation. https://www.depts.ttu.edu/hess/_documents/mccomb/lab_safety/phlebotomy.pdf
Yardımcı Kaynaklar Introduction to clinical biochemistry. Interpreting blood results. Graham Basten https://www.fulviofrisone.com/attachments/article/415/introduction-to-clinical-biochemistry.pdf

Ders ile ilgili dosyalar