Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KATIHAL FİZİĞİ-I |
İkinci düzey |
FİZ 540 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul dersi yoktur
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. BUKET SAATÇİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. SEMA YILDIRIM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze teorik anlatımla
|
Dersin amacı
|
Öğrencilere Katıhal Fiziği konularını öğreterek diğer dersler ile bağlantılarını kurmak
|
Dersin tanımı
|
Katıların kristal yapısı ve özellikleri,katılarda bağlanma çeşitleri, katıların ısısal özellikleri, serbest elektron modeli, katıların enerji-bant modeli, yarıiletken,Fermi yüzeyleri
|
1- |
Kristal yapılı katıların özellikleri
|
2- |
Ters örgü, katılarda bağlama çeşitleri, Van der Waals etkileşmesi, iyonik bağlanma, kovalent bağlanma, metalik bağlanma
|
3- |
Fononlar, tek ve iki atomlu örgülerde kristal örgü titreşimleri, dispersiyon bağıntısı
|
4- |
Katılarda ısısal özellikler, Isı sığası, Dulong-Petit kanunu, Einstein modeli, Debye modeli
|
5- |
Serbest elektron Fermi gazı, durum yoğunluğu, Ohm kanunu ve elektriksel iletkenlik
|
6- |
Elektron gazının ısı sığası, manyetik alanda hareket ve Hall olayı, ısısal iletkenlik
|
7- |
Yarı serbest elektron teorisi, Enerji-band yapısı, yasak enerji aralığı
|
8- |
Bloch fonksiyonları, Kronig-Penney modeli
|
9- |
Arasınav
|
10- |
Dalga denkleminde periyodik potansiyel, elektron kristal momentumu
|
11- |
Yarıiletken kristaller ve özellikleri,elektron-hole çifti, grup hızı, etkin kütle
|
12- |
Mobilite, Katkılı yarıiletkenler, taşıyıcı yük yoğunlukları
|
13- |
Donor ve acceptor durumlar, p-n eklemi ve güneş pilleri, termoelektrik etki, yarımetaller
|
14- |
Metaller ve Fermi yüzeyleri, Fermi yüzeylerin elde edilmesi
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Katıhal fiziğinin temel kavram ve kanunlarının öğrenilmesi
|
2- |
Katıhal fiziğinin diğer fizik dersleri ile bağlantısının kurulması
|
3- |
Günlük hayatta kullanılan katı malzemelerin fiziksel özelliklerinin öğretilmesi
|
4- |
?
|
5- |
?
|
6- |
?
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
|
|
2- |
Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
|
|
3- |
Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
|
|
4- |
Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
|
|
5- |
Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
|
|
7- |
Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
|
|
8- |
Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
|
|
9- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
10- |
En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
|
|
11- |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
4
|
56
|
Ödevler
|
7
|
5
|
35
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
15
|
15
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
25
|
25
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Charles Kittel, Solid State Physics, (Katıhal Fiziğine Giriş, Çeviri: Bekir Karaoğlu)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|