Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KIRAAT İLMİ VE TARİHİ |
İkinci düzey |
KRT 501 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. ABDULLAH BENLİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Yavuz FIRAT, Doç. Dr. Abdullah BENLİ, Doç. Dr. Ömer ÖZBEK, Doç. Dr. Yakup UZUN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Ahemet UĞURLU
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Hz. Peygamber (sav) tarafından Kuranın "Yedi Harf" üzere indirildiği ve hangisi kolay geliyorsa o şekilde okunabileceğini bildiren Hadis gereği, tarihi süreç içerisinde günümüze kadar gelen pek çok rivayet içerisinden sahih olanlarla zayıf olanları ayırt ederek zamanla kıraat imamı ve ravileri olarak bilinen 14 kıraati tanımak, sahih ve şâz kıraatlerin usulî ve ferşî özelliklerini öğrenmek, Kıraat ilminin tarihi sürecini öğrenmektir.
|
Dersin tanımı
|
Kuranın okunuş farklılıklarını, kurallarını, kıraat imamları ve ravilerini konu edinen, Kıraat ilim dalını tarihi serüveni ile tanıtan bir derstir.
|
1- |
Kıraat ilminin tanımı, konusu, amacı, faydası, üstünlüğü, Kur''an ilimleri içindeki yeri
|
2- |
Kıraat İlminin Meseleleri
|
3- |
Kıraatle İlgili Kavramlar
|
4- |
Kıraatle İlgili Kavramlar
|
5- |
Kıraatle İlgili Kavramlar
|
6- |
Kıraatleri Elde Etmenin Yolları
|
7- |
Ahrufus-Seba (Yedi Harf Meselesi)
|
8- |
Kıraat İlminin Tarihi
|
9- |
Kıraat İmamları ve Ravileri
|
10- |
Sahih Kur''an''ın Şartları
|
11- |
Yedi Kıraat
|
12- |
On Kıraat
|
13- |
On Dört Kıraat
|
14- |
Kıraat İlmi ile İlgili Kaynaklar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kıraat ilmi hakkında genel bilgiye sahip olur.
|
2- |
Kıraat kavramlarını tanır.
|
3- |
Kıraat imamlarını ve ravileri tanır.
|
4- |
Yedi harf meselesi hakkında bilgi sahibi olur.
|
5- |
Kur''an ile kıraat arasındaki ilişkiyi kavrar.
|
6- |
On dört kıraat imamının kıraatlerinin genel özelliklerini bilir.
|
7- |
Kıraat ilminin tarihi serüvenini bilir.
|
8- |
Kıraat ilmi ile ilgili kaynakları bilir.
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
3
|
7
|
21
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
8
|
8
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
10
|
10
|
Toplam iş yükü
|
|
|
175
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
M. Emin Maşalı, Tarihi ve Temel Meseleleriyle Kıraat İlmi
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Abdülhamit Birışık, Kıraat İlmi ve Tarihi; Nihat Temel, Kırâat ve Tecvîd Istılahları; Necati Tetik, Başlangıçtan IX. Hicrî Asra Kadar Kıraat İlminin Talimi; İbnül-Cezeri, en-Neşr fil Kıraatil-Aşr vd.; Abdulfettah Paluvi, Zübdetül-İrfan; M. Emin Efendi, Umdetül-Hallan
|
|