Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇAĞDAŞ RUS DİLİ II |
Birinci düzey |
RDE 106 |
Zorunlu |
2 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe-Rusça
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ARİF YILDIRIM
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Rus gramerinin temel özelliklerini ve yapılarını öğretmek
|
Dersin tanımı
|
Rus gramerinin öğretildiği, öğrencinin okuma, anlama ve konuşma becerisini kazanması açısından önemli bir derstir. Çağdaş Rus Dili Gramerinin içeriğindeki fiil, isim, sıfat, ayrıca tamlama grupları, imla kuralları, sözdizimi genel kuralları, deyimler ve atasözleri vb. kategorilerinin genel çizgileri hakkında bilgi vermek.
|
1- |
Rusça fiillerde, özellikle de hareket fiillerinde, ayrıca deyimlerde раз- (разо-, рас-) ön ekinin örneklerle kullanım alanlarının belirlenmesi ve öğretimi.
|
2- |
Rusça fiillerde, özellikle de hareket fiillerinde, ayrıca deyimlerde с- (со-) ön ekinin örneklerle kullanım alanlarının belirlenmesi ve öğretimi.
|
3- |
-ся ile biten fiillerin kullanım alanları, anlamları ve çekimlerinin öğretimi.
Etken ve edilgen yapılar (bitmiş ve bitmemiş fiillerle).
|
4- |
-ся ile biten fiiller. Edilgen (pasif) fiiller.
Genel dönüşlü fiiller (eylemi yapan olmadan belirtilen edilgen yapılar).
Fazisnıe (начинать – начать, , продолжать – продолжить, кончать – кончить) ve dönüşlü fazisnıe fiiller (начинаться – начаться, , продолжаться – продолжиться, кончаться – кончиться).
|
5- |
Tam dönüşlü fiiller.
İşteş çatılı-karşılıklı dönüşlü fiiller.
|
6- |
Tamlama grupları (eşdizimlilik – kollokasyon) kavramı: tamlama uyumu-eşlemesi (soglasovanıe), tamlama gruplarında hal durumu soruları edatlı-edatsız (upravlenie), bütünleşme (primıkanıe) konuları.
|
7- |
Genel konu tekrarları. Fiiller konusu üzerine genel tekrar
(bitmiş-bitmemişlik fiilleri, -ся ile biten fiiller, ön ekli ve ön eksiz hareket fiilleri). Tamlama grupları üzerine genel tekrar.
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Soglasovanıye, Upravlenie, Primıkanıe – devamı.
Bağlaçlı bileşik ve yan cümlelerde tamlama grupları.
|
10- |
Tamlama grubunda dominant kelimeye göre tür belirlenmesi. (İsim, sıfat, zamir, fiil ve zarflardan oluşan tamlama grupları.
|
11- |
Rusçada imla kuralları hakkında genel bilgi.
|
12- |
Rusça sözdiziminde cümlenin öğeleri üzerine genel bilgiler.
|
13- |
Örneklerle Rusçada deyim ve atasözleri.
|
14- |
Sınav öncesi genel konu tekrarı.
|
15- |
Dönem Sonu Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hal kategorilerini öğrenir.
|
2- |
Hareket fiillerini, önekli ve öneksiz kullanım özelliklerini kavrar.
|
3- |
Fiillerin tamamlanmış tamamlanmamış türlerini anlar ve yazılı ve sözlü anlatımda kendini daha doğru ve düzgün şekilde ifade eder.
|
4- |
Kelime hazinesi genişler ve okuduğu bir metni daha rahat anlar.
|
5- |
Rusçada zarfların özelliklerini öğrenir ve zarflar ve sıfatlar kullanarak cümle kurar.
|
6- |
Dönüşlü fiillerin anlamını ve yapısını öğrenir.
|
7- |
.
|
8- |
.
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanında öz güveni yüksek, akademik anlamda etkin ve yetkin olup Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
2- |
Rus dili ve edebiyatı ile ilgili yazılı ve görsel sunumlar hazırlama ve sunma becerisine sahiptir.
|
|
3- |
Rus edebiyatının türlerini karakteristik özellikleri ile tanımlamak ve bu türleri temsil eden metinleri, tarihi, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi arka planları bağlamında açıklamak ve analiz etmek için gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
4- |
Farklı metin türlerinde Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça çeviri yapabilmek için gerekli güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
5- |
Disiplinlerarası bir yaklaşımla, edebi ve kültürel metinleri ilgili kuramları çerçevesinde uygulayarak analiz eder.
|
|
6- |
Edebiyat ve dilbilim alanlarında araştırma ve akademik yayın yapma becerisi kazanır.
|
|
7- |
Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yetisiyle bağımsız araştırma yapar, problem çözer ve kendini her ortamda ifade eder.
|
|
8- |
Kültürler arası farklılıklardan olumlu anlamda faydalanabilme becerisi kazanır ve Rus kültürü hakkında yeteri seviyede bilgi sahibi olarak edindiği bilgilerle Türk ve Rus kültürlerini sağlıklı bir şekilde karşılaştırma becerisine sahiptir.
|
|
9- |
|
|
10- |
Güncel bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak Rus dili, edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda bireysel olarak ve/veya takım çalışması ile bilgi ve veri toplar, bu bilgi ve verileri ulusal ve uluslararası eğitim-öğretim ortamlarında ve diğer mesleki ortamlarda paylaşır.
|
|
11- |
Kamu ve özel sektör kurumlarında çalışabilecek nitelikte Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü hakkında bilgi donanımına sahiptir.
|
|
12- |
Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında gereksinimi duyulan sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikler düzenler.
|
|
13- |
Temel evrensel değerleri benimseyerek farklı dil, ırk, cinsiyet, din ve sosyal sınıf gruplarına karşı ön yargısız, saygılı, iletişime ve öğrenmeye açık bir tutum geliştirir.
|
|
14- |
.
|
|
15- |
.
|
|
16- |
.
|
|
17- |
.
|
|
18- |
.
|
|
19- |
.
|
|
20- |
.
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
13
|
2
|
26
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
2
|
2
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Khavronina S. A, Russian in exercises, Multilingual, 2001
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Pehlivanova K, Lebedova M, Resimli Rusça Dilbilgisi, Multilingual, 1998 •Buday V.G, Russkiy s alfavita. Minsk, 2003 Çernışov S, Poehali, Russkiy yazık dlya vzroslıh,Peterburg, 2009 Muravyeva L, Rusça’da Hareket Filleri, Multilingual, 1998
|
|