Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ÇİNİ TABAK VE KARO TASARIMI |
Üçüncü düzey |
SERU008 |
|
3 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ CANER ŞAHİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ CANER ŞAHİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
TEORİK/UYGULAMALI
|
Dersin amacı
|
Geleneksel Türk sanatlarından biri olan çini sanatı ile ilgili teorik bilgilerin aktarımı, desende kompozisyon kuralları, desen çizimi, uygulamalarda desenin yüzeye aktarımı, kontur, boya ve fırça kullanım teknikleri, renklendirme, sırlama ve pişirim gibi aşamaların uygulamalar ile pekiştirilmesi amaçlanmıştır.
|
Dersin tanımı
|
Çini sanatının tarihsel gelişim süreci, çini sanatında kullanılan motifler ve desen tasarımı kuralları, çini yapımında kullanılan malzemeler ve kullanım şekilleri ile ilgili teorik bilgilerin yanında desen çizimi, renklendirme, sırlama ve pişirim yöntemlerinin uygulamalarından oluşmaktadır.
|
1- |
Ders içeriği ve atölye işleyişi hakkında bilgilendirme. Dönem içi kullanılacak malzemelerin tanıtımı ve temini ile ilgili bilgiler. Derste yapılacak olan uygulamaların açıklanması.
|
2- |
Karo üzerine uygulanacak motifin seçilmesi, karo ölçülerine getirilmesi, çizimi, desenin delinmesi ve karo yüzeyine aktarım aşamaları. Motifin fotokopisinin alınması ve üzerinde renk birleştirmesi denemelerinin yapılması.
|
3- |
Karoya aktarılmış desenin tahrir (kontur) aşaması. Kontur atarken fırça ve boya kullanımının gösterilmesi. Renklendirme aşaması. Boyaların kullanımı, fırçalar ve sürüş teknikleri.
|
4- |
Çini pano üzerine uygulanacak desenin-kompozisyonun belirlenmesi, Geleneksel Türk sanatlarında kullanılan motifler hakkında genel bilgilendirme. Çini sanatında sıklıkla kullanılan yaprak, penç, hatai gibi bitkisel motifler ve rumi motifi ile ilgili çizim kurallarının gösterilmesi. Desen çizimi.
|
5- |
Çizilen desen üzerinde düzeltmelerin yapılması ve bu esnada kompozisyon kuralları ile ilgili bilgilendirme. Kontrolü yapılmış desenlerin karo yüzeylere aktarım aşaması.
|
6- |
Karo yüzeyine aktarımı yapılmış desenlerin Kontur- tahrir aşaması.
|
7- |
Karo yüzeyine aktarımı yapılmış desenlerin Kontur- tahrir aşaması.(devamı)
|
8- |
Tahrir aşaması biten uygulamanın renklerin belirlenmesi ve renklendirme aşamaları.
|
9- |
VİZE HAFTASI
|
10- |
Pano çalışması ile ilgili eksiklerin tamamlanması, rötuş işlemleri
|
11- |
çini malzemelerinin ve dekor tekniklerinin kullanılabileceği bünyede tabak vazo vb. bir formun seçilerek bu forma uygun özgün tasarım oluşturulması. Tasarım için eskiz çalışmaları. 5 farklı tasarım eskizinin oluşturulması. Onaylanan çizimin gerçek ölçülerde çizilmesi ve detaylandırılması.
|
12- |
Desenin forma aktarılması ve kontur ve renklendirme aşamaları.
|
13- |
Desenin forma aktarılması ve kontur ve renklendirme aşamaları. Daha önceki uygulamalarda kullanılmayan bazı renklendirme teknikleri ve malzeme kullanımlarının bu uygulama üzerinde gösterilmesi ( dımdık boyama, trilin, sünger vb. kullanımı)
|
14- |
Atölyedeki kişi sayısına göre dönem başından itibaren yapılan çalışmalara yetecek ölçüde sır hazırlanması ve çalışmaların sırlanması. Sırlanan parçaların rötuşlanması, fırına yerleştirilmesi ve Pişirim aşamaları.
|
15- |
Yapılan uygulamalarının aşamalarını göstermek ve anlatmak amacıyla, dönem boyunca uygulamalar ile ilgili çekilen fotoğraflar eşliğinde yapılan çalışmaların her aşamasının kısa metinler ile anlatıldığı süreç dosyasının Word formatında hazırlanması.
|
16- |
Dönem içi yapılan çalışmalar ve süreç dosyasındaki eksiklerin tamamlanması.
|
17- |
FİNAL HAFTASI
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kazanımlarını kullanarak bu disiplinde üretilmiş tasarım ve sanat eserlerini yorumlayabilir, eleştirel yaklaşımla sınıflandırabilir ve fikirlerini savunur.
|
2- |
Çini sanatının tarihsel, kültürel ve sosyolojik bağlamlarını kavrar ve yorumlar.
|
3- |
Konuya yönelik terminoloji ve kavramları tanımlayarak sınıflandırır ve yorumlar.
|
4- |
Teknik bilgi ve yöntemleri tasarımlarda kullanarak uygulama sürecini planlar.
|
5- |
Akademik araştırma ve sunum yapma becerisi sergileyebilir.
|
6- |
Tasarım ve uygulama sürecini planlayarak zamanı doğru programlar ve çalışmayı sunuma hazır hale getirir.
|
7- |
Öğrendiği geleneksel yöntemler ve kompozisyon kurallarından yola çıkarak dekorlama gibi yüzey işlemlerinde özgün ve yaratıcı tasarımlar yapabilir.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
4
|
60
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
3
|
2
|
6
|
Ödevler
|
3
|
10
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
108
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
40
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
3
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Kürkman, G. Toprak Ateş Sır Tarihsel Gelişimi Atölyeleri ve Ustalarıyla Kütahya Çini ve Seramikleri, Suna ve İnan Kıraç Vakfı Yayınları, 2005
Arık, R. - Arık, O.Çini - Anadolu Toprağının Hazinesi Çini - Selçuklu Ve Beylikler Çağı Çinileri Kale Grubu Kültür Yayınları, İstanbul 2007
Demirsar Arlı, Belgin - Ara Altun, Anadolu Toprağının Hazinesi Çini: Osmanlı Dönemi, Kale Grubu Kültür Yayınları. İstanbul 2007.
Aker, Sabiha, Çini Tasarımı, Detay Yayıncılık, 2010
|
|