Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
DELALET TEORİSİ |
Üçüncü düzey |
TİB 681 |
|
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
YOK
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. DAVUT İLTAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
YRD.DOÇ. DR. DAVUT İLTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
ARŞ. GÖR. OSMAN BAYDER
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Naslardan doğrudan veya dolaylı hüküm çıkarma yöntemlerini temel metinler çerçevesinde kavratmak
|
Dersin tanımı
|
İslam hukuk usulünün temel konularından olan istinbat metotları (lafzi istidlal yöntemleri) konusunu temel metinler çerçevesinde inceleyen bir derstir.
|
1- |
Lafzın ibaresinin delaleti
|
2- |
Has lafız ve delaleti
|
3- |
Emir ve nehiy türünden ifadelerin delaleti
|
4- |
Mutlak ve mukayyedin delaleti
|
5- |
Umum ifade eden lafızlar ve delaleti
|
6- |
Müşterek lafız ve delaleti
|
7- |
Zahir, nass, müfesser ve muhkem lafızlar
|
8- |
Hafi, müşkil, mücmel ve müteşabih lafızlar
|
9- |
Hakikat ve mecaz
|
10- |
İşaretin delaleti
|
11- |
Nassın delaleti
|
12- |
İktizanın delaleti
|
13- |
Mefhumu'l-muhalefe
|
14- |
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Lafızların delaletinin öneminin kavranması
|
2- |
Lafızların delaleti konusundaki klasik tasniflerin kavranması
|
3- |
Lafızların delaleti konusunda ekoller arasındaki farklı yaklaşımların kavranması
|
4- |
Lafızların delaleti konusunda geçerli olan ve olmayan şekillerin kavranması
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
20
|
20
|
Araştırma
|
1
|
2
|
2
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Gazzali, el-Müstesfa min ilmi'l-usul (Çev. H. Yunus Apaydın, İslam Hukukunda Deliller ve Yorum Metodolojisi), Rey Yayıncılık, Kayseri 1994 (İstinbat Metotları Bölümü).
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1) Molla Hüsrev, Mir'atü'l-usul (Delalet Bölümü).
2) Davut İltaş, Fıkıh Usulünde Mütekellimin Yönteminin Delalet Anlayışı, İSAM Yayınları, İstanbul 2011.
|
|