Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Rehberlik ve Psikolojik Danişmanlik > İLK YARDIM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLK YARDIM Birinci düzey SEC203 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ MEHMET DOĞAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz-yüze anlatım, Görsel Power-Point Sunumları, Eğitim Maketleri üzerinde Uygulama
Dersin amacı Travmatik ve tıbbi acil olgularda olay yerindeki imkanlardan ve emprovize malzemelerden yararlanarak yaralı/hastanın durumuna uygun ilkyardım müdahalesi yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin tanımı Bu derste öğrenciler hastalarda karşılaşabilecekleri çeşitli tıbbi ve travmatik acil durumları/ hastalıkları öğreneceklerdir. Öğrenciler soluk yolu tıkanması, solunum ve kalp ve durması, şok, kırık, yanık, donma, zehirlenme durumlarında uygun müdahaleleri başlatma becerisi kazanacaklardır. Öğrenciler aynı zamanda bu acil durumları yaşa göre uyarlayarak değerlendirebilecektir.

Dersin içeriği
1- İlkyardımın önemi ve kuralları
2- İlkyardımın temel prensipleri (6 T ilkesi: Tedbir, Tanı, Telekominikasyon, Triyaj, Tedavi, Transport)
3- Kardio-pulmoner resüsitasyon ve 2010 yılında yapılan değişiklikler
4- Kurtarma ve taşıma yöntemleri
5- Eksremite kırıklarında ilkyardım
6- Kanamalar ve ilkyardım
7- Şok ve ilkyardım
8- Ara sınav
9- Ara sınavın değerlendirilmesi.Sınav sorularının cevapları ile ilgili geri bildirimlerin yapılması.
10- Anaflaktik şokun tanımı ve bulguları, ayırıcı tanısı, tedavisi
11- Kafa, göğüs, karın yaralanmaları ve ilkyardım
12- Yanıklar ve elektrik çarpmalarında ilkyardım
13- Donmalarda ilkyardım
14- Besin ve kimyasal madde zehirlenmelerinde ilkyardım
15- Bilinç bozukluğu yaşayan hastalarda ilkyardım, İlk yardım gerektiren diğer durumlar
16- Genel tekrar- sınıfta vaka çalışması
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Genel tekrar- sınıfta vaka çalışması
2- İlkyardım Müdahalelerini 6T önceliklendirmesi kapsamında uygulayabiliyor olma. Kurtarıcı, yaralı/hasta ve olay yeri yönetimini sağlayabiliyor olma
3- Bebek-Çocuk ve Yetişkinde güncellenmiş kardiyo-pulmoner resüsitasyon yapabiliyor olma bebekte ve erişkinde (Heimlich) tıkalı hava yolu açmada kullanılan manevraları yapabiliyor olma
4- Direkt ve indirekt yöntemleri kullanarak kanama kontrolünü yapabiliyor olma, gerektiğinde turnike uygulayabiliyor olma
5- Şok bulgularını tanıyor olma, ayırıcı tanıya gidebilme ve uygun ilkyardım girişimini başlatabiliyor olma Hasta/yaralıya şok pozisyonu verebiliyor olma
6- Kırıklarda Distal Nörovasküler Sistem Muayenesi yapabiliyor olma, Atelleme tekniklerine uygun atelleme yapabiliyor olma
7- Kafa-göğüs- karın gibi üç boşlukta meydana gelebilecek izole ya da çoklu travma durumlarını tanıyabiliyor ve uygun vaka yönetimi yapabiliyor olma
8- Besin ve kimyasal madde zehirlenmelerinde genel tedavi yöntemlerini biliyor ve uygulayabiliyor olma
9- Yanıklı ve donmalı olgularda uygun ilkyardım ve canlandırma işlemlerini biliyor ve yapabiliyor olma
10- Acil olgu yönetiminde profesyonel davranış sergileyebilme

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk milli eğitim sisteminin öngördüğü amaç ve ilkeleri tüm eğitim uygulamalarında temel alabilme
2- Çalıştığı kuruma ve çevresine özgün rehberlik ve psikolojik danışma programı geliştirebilme ve uygulayabilme
3- Türkçeyi ve İngilizceyi, istatistik ve bilgisayar uygulamalarını, bilimsel araştırma planlayıp yürütebilme ile ilişkili olarak kullanabilme
4- Farklı üstünlüğü ve yetersizliği olan bireyleri ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
5- Davranış bozukluğu gösteren çocuk ve yetişkinler ile kişilik bozukluğu gösteren yetişkinlere ait tanı kriterleri ile onları ayırt edebilme, destek olma ve sağaltım için sevk edebilme
6- Grupla ve bireysel psikolojik danışma oturumlarını planlayabilme, iletişim becerilerini (sözlü ve sözsüz) ve psikolojik danışma becerilerini doğru kullanabilme ve uygulayabilme
7- Eğitsel, mesleki, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini planlayabilme ve uygulayabilme
8- Ailelere, okul çalışanlarına ve yetişkinlere yönelik psikolojik danışma ve rehberlik ile konsültasyon çalışmaları planlayabilme ve uygulayabilme
9- Bireyi tanıma amacıyla test ve test dışı teknikleri uygulama, yorumlama ve raporlama
10- Gelişim alanlarını, kuramlarını, dönemlerini ve uyum problemlerini, davranışın sosyal ve felsefi temellerini, öğrenme, öğretim ile yönetim kavram ve ilkelerini psikolojik danışma ve rehberlik uygulamalarına aktarabilme
11- Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin planlanmasında ve uygulanmasında mesleki etik kuralları ve psikolojik danışma ve rehberlik kuramlarını kullanabilme
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 5 1 5
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     65
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 1
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   1
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı İlkyardım Ders Notları: Doç.Dr. Vesile ŞENOL
Yardımcı Kaynaklar Kaza ve yaralanmalarda İlkyardım, Rıdvan EGE İlkyardım. Yusuf Fikret UMUR İlkyardım Ders Kitabı, Editör: Tansel ÜNSALDI

Ders ile ilgili dosyalar