Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM |
Birinci düzey |
THB 214 |
Seçmeli |
4 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
ÖĞRETİM ÜYESİ ZELİHA NİLÜFER NAHYA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Z. Nilüfer Nahya
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim
|
Dersin amacı
|
Bu ders kapsamında, son dönemlerde dünyada ve Türkiye’de gelişen bir uzmanlık alanı olan kültürlerarası iletişimi ele almaktadır. İletişim bilimleri, sosyal antropoloji, sosyoloji ve tarih kadar halkbiliminin de önemli bir katkısının bulunduğu disiplinlerarası bir alandır. Bu nedenle dersin genel kapsamı, kültürlerarası iletişim alanının ödünç aldığı, bu disiplinlerin kuramsal yaklaşımları çerçevesinde öne çıkan yaklaşımlar ve kavramlar tartışılacaktır.
|
Dersin tanımı
|
Ders, kültürlerarası iletişimi, farkılılaşma, benzeşme, çatışma, uyum, ötekileştirme gibi kavramları, halkbilimi, iletişim bilimleri, sosyal antropoloji ve sosyolojinin yaklaşımları, tarih çalışmalarının ortaya koyduğu bilgi ve değerlendirmeler ışığında ele alacaktır. Ders kapsamında, belirli kavramlar, konular ve olgular, örnek olaylar, diziler, filmler, teknolojik gelişmeler üzerinden örneklendirilerek açıklanacaktır. Dersin içeriğinin etnografik bir alan araştırmasıyla pekiştirilmesi de hedeflenmektedir. Öğrencilerin, 3 veya 5 kişilik gruplar ile etnografik bir alan çalışması gerçekleştirmeleri beklenmektedir.
|
1- |
Kültürlerarası ilişkiler
|
2- |
Grup çalışması nedir ve nasıl yapılır?
|
3- |
Öznelerarasılık-Kültürlerarasılık-Kültürel Farklılık
|
4- |
Değerler, Normlar, Roller
|
5- |
Bellek, Hatırlama ve Unutma
|
6- |
Sınıf
|
7- |
Akrabalık ve Dayanışma
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
Etnik Sınırlar
|
10- |
Milliyetçilik, Etnomerkezcilik ve Yargılar
|
11- |
Mekân ve İletişim
|
12- |
Göç, Çokkültürlülük, Hemşehrilik
|
13- |
Beden ve Kültür
|
14- |
Sunumlar
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çeşitlik kültürler arasındaki ilişkileri bir sosyal bilimci olarak çok yönlü şekilde anlar.
|
2- |
Türkiye’deki bölgesel özellikleri, etkileşimleri ve iletişim biçimlerini anlar ve değerlendirme kabiliyeti edinir.
|
3- |
Türkiye’deki farklı kültürler ve bunlar arasındaki ilişkiler hakkında bilgi edinir.
|
4- |
Kültürlerarası iletişimin yanı sıra Türkiye’deki dinsel, dilsel, bölgesel farklılıkları halkbilimsel bir yaklaşımla ele alan yayınları incelemiş olur.
|
5- |
Ders kapsamında, grup olarak araştırma ve sunum yapma kabiliyeti edinir.
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan, toplum ve kültür çeşitliliği hakkında farkındalık sahibi olur; karşılaştırmalı bir yaklaşım yapabilme becerisi kazanırlar.
|
|
2- |
Halk kültürünü anlayabilmek için gerekli olan kuramsal ve kavramsal alt yapıyı edinir.
|
|
3- |
Halkbilimi disiplinin tarihçesi, gelişimi ve temel çalışma alanları hakkında bilgi edinir.
|
|
4- |
Antropoloji, sosyoloji, felsefe, tarih vb. disiplinlerden yararlanarak kendi alanında çalışmalar geliştirme becerisi kazanır.
|
|
5- |
Türk halkbiliminin gelişimi, kuramcıları, önemli araştırmacıları ve çalışmaları konusunda bilgi sahibi olurlar.
|
|
6- |
Türk halk bilimi çalışmalarının, dünya halk bilimi çalışmalarının içindeki yerine dair değerlendirme yapma yeteneği edinir.
|
|
7- |
Türk halkbiliminin temel kaynaklarını öğrenir; bu kaynaklara ulaşma ve bu kaynakları kullanma yeteneği kazanır.
|
|
8- |
Türk kültürünün gelişme çağları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
9- |
Türk sözel edebiyatının eserlerini tanıyabilir ve anlayıp yorumlayabilir.
|
|
10- |
Osmanlı Türkçesi okuma ve yazma becerisi kazanır.
|
|
11- |
Etnografik alan araştırması yürütebilmek için yöntem ve tekniklere hâkim olurlar.
|
|
12- |
Analitik düşünme, araştırma projesi geliştirme, planlama, yürütme, yazma ve sunma konusunda deneyim kazanır.
|
|
13- |
Alan araştırmasında ve uygulamalı halkbilimi konularında etik sorunlara dair birikim sağlar ve etik konusunda duyarlılık kazanır.
|
|
14- |
Halk kültürüne ilişkin sorunlar hakkında farkındalık kazanır ve çözüm önerileri üretme becerisi edinir.
|
|
15- |
Kültürel mirasın korunmasına yönelik ulusal ve uluslararası sözleşmeler (SOKÜM vd.), antlaşmalar ve yayınlar hakkında bilgi edinirler.
|
|
16- |
Türk kültüründe etkili olmuş farklı dinler ve inançlar hakkında bilgi edinir.
|
|
17- |
Aile ve akrabalık yapılanmaları, insanların yaşamlarındaki farklı dönemler ve geçişlerle ilgili kuramsal ve kavramsal bilgi edinir; araştırma ve yorum yapabilme kabiliyeti kazanır.
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
2
|
26
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
1
|
4
|
4
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
5
|
5
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
6
|
12
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
4
|
4
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
1
|
5
|
5
|
Toplam iş yükü
|
|
|
88
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Barth, Fredrik (ed.). 2001. Etnik Gruplar ve Sınırları: Kültürel Farklılığın Toplumsal Organizasyonu. İstanbul: Bağlam Yayınları.
Connerton, Paul. 1999. Toplumlar Nasıl Anımsar?. İstanbul: Ayrıntı.
Özkırımlı, Ümit. 2005. Milliyetçilik Üzerı̇ne Güncel Tartışmalar: Eleştirel Bir Müdahale. Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Sahlins, Marshall. 2014. Akrabalık Nedir, Ne Değildir? Ankara: Dipnot Yayınları.
Bayhan, Veysel. 2013. “Beden Sosyolojisi ve Toplumsal Cinsiyet” Doğu Batı Dergisi-Toplumsal Cinsiyet Sayı 63. 147-164.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|