Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ DÖNAY YUVALI
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. İBRAHİM NARİN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Derste temel olarak, konu hakkında teorik bilgiler verilecektir. Bazı ilaçların ekstraksiyonu ve analizi hakkında güncel çalışmalar incelenecektir. Son olarak, öğrenci derste bir proje sunumu gerçekleştirecektir
|
Dersin amacı
|
Derste amaçlanan, öğrenciye, biyolojik sıvılarla nasıl çalışacakları ve bu materyallerde ilaç analizine ilişkin bazı yeni teknikler hakkında bilgi verilmesidir. Biyolojik örneklerde ekstraksiyon ve analiz teknikleri öğretilecektir.
|
Dersin tanımı
|
İlaçların, idrar, kan, tükrük, doku ve organlar gibi biyolojik örneklerde tayinine ilişkin, endüstriyel, adli ya da farmakokinetik çalışma amaçlı ayırma ve analiz yöntemleri
|
1- |
Neden biyolojik materyalde ilaç analizi yapılır? Örneklerin toplanması ve saklanması. Biyolojik örneklere ve ilaçlara ilişkin özel problemler.
|
2- |
Biyoanaliz için geleneksel ve yeni örnek hazırlama teknikleri
|
3- |
GC ve GC-MS teknikleri ile biyolojik örneklerde ilaç analizi
|
4- |
GC ve GC-MS teknikleri ile biyolojik örneklerde ilaç analizi
|
5- |
Sıvı kromatografide immobilize enzim reaktörleri
|
6- |
Biyoanalizde ICP-MS ve bu tekniğin elemente özgü detektor olarak kromatografik uygulamalarla combine edilmesi
|
7- |
Exam
|
8- |
Biyoanalizde ICP-MS ve bu tekniğin elemente özgü detektor olarak kromatografik uygulamalarla combine edilmesi
|
9- |
Yasal düzenlemeler, etik ve GLP ile uyum.
|
10- |
Cihaz ve yöntemlerin yeterliliği ve validasyonu
|
11- |
Valide bir analitik metodun uygulanması
|
12- |
Valide bir analitik metodun uygulanması
|
13- |
Proje sunumu
|
14- |
Proje sunumu
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Biyolojik örneklerde analizlerin ve örnek hazırlama tekniklerinin öğrenilmesi
|
2- |
Biyolojik örneklerde etik kuralların öğrenilmesi
|
3- |
Biyolojik örneklerin sınıflandırılması
|
4- |
Biyolojik örneklerin özelliklerinin öğrenilmesi
|
5- |
Biyolojik örneklerde ilaç analizleri
|
6- |
Biyolojik örneklerde validasyon
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Doğum ve Jinekoloji bilgisini üst düzeyde kullanarak Doğum ve Jinekoloji ile ilgili hipotezleri kurma, çözme ve geliştirebilme.
|
|
2- |
Doğum ve Jinekoloji alanına yenilik getiren bir düşünce, bilimsel yöntem, tasarım veya uygulama geliştirebilme ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve uygulamayı fizyoloji alanına uygulayabilme.
|
|
3- |
Doğum ve Jinekoloji ile ilgili özgün bir araştırma sürecini uygun teknolojileri kullanarak tasarlayabilme, uygulayabilme, sonuçlandırabilme ve yönetebilme.
|
|
4- |
Doğum ve Jinekoloji alanında en yeni bilgilere ulaşabilme ve bunları sistemli bir biçimde değerlendirebilme.
|
|
5- |
Doğum ve Jinekoloji alanında gerçekleştirdiği akademik çalışmaların sonuçlarını saygın yurtiçi ve yurtdışı akademik ortamlarda sunabilme ve yayınlayabilme
|
|
6- |
Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirebilme ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarabilme.
|
|
7- |
Doğum ve Jinekoloji alanındaki fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilme
|
|
8- |
Kendi alanı, diğer Veteriner Hekimlik alanlarında çalışanlar ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü iletişim kurma, işbirliği yapma, görüşlerini savunabilme.
|
|
9- |
Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
10
|
5
|
50
|
Ödevler
|
2
|
16
|
32
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
12
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
28
|
28
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
198
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
10
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Analysis of drugs in biological fluids, Joseph Chamberlein,1985
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1- Handbook of Analytical Separations, Volume 4, BioAnalytical Separations, Ian Wilson, 2003
2- Applications of LC-MS in Toxicology, Aldo Polettini, 2006
3- Published articles on Science Direct, on drug analysis in biological specimens (2000-2008
|
|