Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Mimarlik > MİMARLIK TARİHİ III
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MİMARLIK TARİHİ III Birinci düzey MİM 542 Zorunlu 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DR.ÖĞRETİM ÜYESİ DUYGU TURGUT
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Duygu TURGUT
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Teorik
Dersin amacı Ders, yirminci yüzyıl modern mimarlığının gelişiminin Batı da ve Türkiye deki öncü mimarların yapıtları üzerinden ele alınması ve modern mimarlığın gelişim sürecinin eleştirel bir bakışla değerlendirilerek mimaride modernlik olgusunun anlaşılmasını amaçlamaktadır.
Dersin tanımı Endüstri Devrimi sonrasında modernizm olgusunun ortaya çıkmasıyla birlikte mimarlığın değişen idealleri bağlamında kendisini gösteren modern mimarlık anlayışlarının öncü mimarların eserleri üzerinden okunması değerlendirilmesi özellikle yirminci yüzyıl mimarlığın gelişimi bağlamında modernizm, geç modernizm ve postmodernizm süreçlerinin düşünsel gelişimine yaptığı katkıların eleştirel bir bakışla incelenmesi.

Dersin içeriği
1- Giriş. Dersin içeriği, sınavlar ve kaynakça ile ilgili bilgi verilmesi. Lale Devri ile birlikte gelişen Osmanlı Barok Dönemi mimarlığının Sadabad bahçeleri ve köşkleri üzerinden okunması ve Nuri Osmaniye Cami ile birlikte Birgi Çakırağa Konağı, Topkapı Sarayı Köşkleri üzerinden barok etkisini oval orta sofalı planlardan ve bezemelerden kavranabilmesi. Son dönem Osmanlı mimarlığının; Neoklasik dönemin Taşkışla Mimarlık Fakültesi planlarının ve cephelerinin üzerinden okunması.
2- Endüstri Devrimi yle birlikte Dünya mimarlığındaki değişim ve gelişmeler; cam, çelik gibi yeni malzemelerin kullanılması, Kristal Saray, Eyfel Kulesi, Evrensel Sergiler üzerinden gelişimin okunması. 19. Yüzyılın Dünya daki Genel Gelişimi; Arts and Crafts akımının başlıca savunucuları, yapılar ve ürünler üzerinden değişimin anlaşılmaya çalışılması
3- Art Nouveau; doğaya öykünen sezgisel duygular temelinde zanaat /sanat /sanayi arasındaki yeni ve çağdaş ilişkinin sistematiğini hazırlayan anlayışın kavranması, büyük bir hızla artan makine ürünlerinin biçim yetersizliğinin giderilmesinin anlaşılması, Avrupa da Gaudi yapıları üzerinden art nouveau anlayışın kavranması. Mackintosh ve başlıca yapısı Glasgow Sanat Okulu üzerinden Art Deco sanat anlayışının kavranması.
4- Sullivan''''ın form işlevi izler yorumunun Chicago kentindeki yapılar üzerinden mimarlık ortamıyla ilişkisinin karşılaştırılması, Sullivan''''ın kopyacılıktan uzak özgün bezeme anlayışını ve yeni yüksek yapı tarzının okunması, Adler ve Sullivan ın tasarımı olan Chicago daki Oditoryum yapısının mimarlık ortamına katkısının incelenmesi
5- Frank Floyd Wright''''ın tasarladığı Amerikan evleri üzerinden sıralı pencereler, uzun ve basık çatı, bezemesiz cephe anlayışının okunması, parçadan bütüne giden Japon Evleri anlayışının doğa ve iklim koşullarına karşı uyumunun incelenmesi, geleneksel Türk evinin bölgelere ayrılarak genel özelliklerinin ve farklılıklarının vernaküler mimari üzerinden anlaşılması, Talas evleri özelinde plan ve cephe analizlerinin okunması
6- 20. yüzyılda gelişen rasyonalizm akımının özelliklerinin kavranması. Avangart sanat nedir, De Stijl akımının genel özelliklerinin başlıca savuncuları ve yapıları üzerinden incelenmesi, Alman ekspresyonizmi, konstrüktivizm, fütürizm ve Bahous anlayışlarının tanımlanarak değerlendirilmeye çalışılması
7- Resmi Tatil
8- 20. yüzyılda rasyonalizmin gelişimine katkı sağlayan Mies Van Der Rohe ve yapılarının incelenerek total mekan, Barselona koltuğu ve yeni yüksek yapı estetiğinin anlaşılması, Le Corbusier ve yapılarının üzerinden yeni bir mimarlığa doğru beş nokta anlayışının incelenmesi, CIAM kongreleri ve modern mimarinin gelişimi, vize sınavına hazırlanmada yardımcı olacak derste işlenen konular üzerinden örnek bir araştırmanın birlikte yapılması
9- Vize Sınavı
10- Organımsı mimarlık nedir, Hans Scharoun ve yapıları üzerinden incelenmesi, Türkiye deki örnekleri üzerinden organik mimarlığın değerlendirilmesi, Brütalizm, brütalist mimari anlayışının tanımlanarak Dünya''''daki ve Türkiye''''deki örnekleri üzerinden karşılaştırılarak incelenmesi.
11- Postmodernizmin Robert Venturi''''nin az sıkıcıdır anlayışıyla birlikte Las Vegas''''ın öğrettikleri, karmaşıklık ve çelişki adlı kitapları üzerinden tartışılması, Philip Jonhson, Michael Graves ve diğer New York beşlisi üzerinden post modernizm anlayışının değerlendirilmesi, Türkiye deki postmodern yapılar ve Kayseri''''deki postmodern Merih Karaaslan yapıları üzerinden dönemin incelenmesi
12- Ütopik düşünce anlayışının kavranması, Archigram ve Metabolist hareket (kapsül ev) gruplarının düşüncelerinin ve uygulamalarının örnekler üzerinden değerlendirilmesi, Türkiye deki I. Milli Mimari Dönemi özelliklerinin dönemin başlıca mimarları ve yapıları üzerinden incelenmesi
13- Erken Cumhuriyet Dönemi modern mimari anlayışın dönemin başlıca mimarları ve yapıları; sanayi kampüsleri, fabrikaları, tren garları, sergi evleri, kamu yapıları ve konutları üzerinden incelenmesi
14- II. Milli Mimari Döneminin ortaya çıkış nedenleriyle birlikte özellikleri ve bütün eğilimleriyle dönemin başlıca mimarları ve yapıları üzerinden incelenmesi
15- Uluslararası Üslubun ve Plüralizm anlayışının karşılaştırılarak dönemin başlıca mimarları ve yapıları üzerinden incelenmesi, Dekonstrüktivizm ve 1980 sonrası Türkiye deki mimari ortamın yeni projeler üzerinden değerlendirilmesi
16- Uluslararası Üslubun ve Plüralizm anlayışının karşılaştırılarak dönemin başlıca mimarları ve yapıları üzerinden incelenmesi, Dekonstrüktivizm ve 1980 sonrası Türkiye deki mimari ortamın yeni projeler üzerinden değerlendirilmesi
17- .
18- .
19- .
20- .

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının gelişimini, yapı ve mekan tipolojileri çerçevesinde kavrayarak değerlendirebilir.
2- Dersin içeriğinde konu edinen dönemi temsil eden başlıca mimarları, yapıları ve dönem mimarlığının üslup gelişimini, estetik değerlerini, sanat anlayışını sorgulama, farklı görüşleri eleştirel bir değerlendirme becerisi kazanır.
3- Dersin içeriğinde konu edinen dönem mimarlığının yapım tekniği, malzeme kullanımı ve örtü sistemi hakkında bilgi edinir.
4- Mimarlık tarihinin farklı dönemlerindeki mimari üslup ve geleneklerinin bilgisini sahip olur, böylelikle tarihi çevrenin ve kültürel mirasın önemini kavrayarak tarihsel kültürel değerlere duyarlı olma ve onları koruma bilinci kazanır.
5- Farklı kültür coğrafyalarındaki mimarlık ve sanat geleneklerinin tarihsel gelişimi üzerine bilgilenme, eleştirel bakış açısıyla karşılaştırma yapma ve değerlendirme becerisi kazanır.
6- Mimarlık ile kent ilişkisini, kentsel yerleşimin gelişimi üzerine tarihsel ve mekansal özellikleriyle değerlendirme becerisi kazanır.
7- .
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2- Tasarım Düşüncesi Becerisi
3- Kuramsal Bilgi Becerisi
4- Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5- Eleştirel Düşünme
6- Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7- Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8- Geniş Kapsamlı Tasarım
9- İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10- Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11- Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12- Taşıyıcı Sistemler
13- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14- Proje ve Yapım Yönetimi
15- Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16- Sürdürülebilir Tasarım
17- Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18- Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19- Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 7 2 14
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 14 1 14
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     58
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Kuban, D. Osmanlı Mimarisi, Yem Yayınevi L. Roth, Mimarlığın Öyküsü, Kabalcı Colquhoun, A. Modern Architecture. Oxford University Press Curtis, W.J. R. Modern architecture since 1900. Phaidon Press Frampton, K. Modern Architecture: A Critical History. Thames & Hudson Jencks, C. Language of Post-Modern Architecture. Academy Editions Jencks, C. & Kropf K. Theories and Manifestos of Contemporary Architecture. Wiley Ac. Holod, R. Evin, A. Özkan S. Modern Turkish architecture. Chamber of Architects of Turkey

Ders ile ilgili dosyalar