Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
NİTEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ |
İkinci düzey |
EGB 571 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA ÇELEBİ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA ÇELEBİ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze sözlü sunum
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, insanların kendi toplumsal dünyalarını nasıl kurmakta, oluşturmakta olduğunu anlamak ve içinde yaşadıkları toplumsal dünyayı nasıl algıladıklarını yorumlamaya çalışmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Nitel araştırma, Gözlem, Görüşme ve Doküman analizi gibi nitel veri toplama yöntemlerinin kullanıldığı, algılandığı ve olayların doğal ortamda gerçekçi ve bütüncül bir biçimde ortaya konmasına yönelik bir sürecin izlendiği araştırma türüdür.
|
1- |
NİTEL ARAŞTIRMAYA GİRİŞ: Nitel araştırma nedir, özellikleri nelerdir? Nitel araştırmanın desenlenmesi nasıl yapılır? Alanyazın taraması nasıl yapılır ve derlenir? Veri toplama teknikleri nelerdir, veriler nasıl toplanır? Örneklem.
|
2- |
NİTEL ARAŞTIRMAYA GİRİŞ: Nitel araştırma nedir, özellikleri nelerdir? Nitel araştırmanın desenlenmesi nasıl yapılır? Alanyazın taraması nasıl yapılır ve derlenir? Veri toplama teknikleri nelerdir, veriler nasıl toplanır? Örneklem.
|
3- |
NİTEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ: Kültür analizi (Etnografi), Olgubilim (Fenomenoloji), Kuram oluşturma (Temellendirilmiş kuram), Durum çalışması, Eylem araştırması, Anlatı, Karma yöntem
|
4- |
NİTEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ: Kültür analizi (Etnografi), Olgubilim (Fenomenoloji), Kuram oluşturma (Temellendirilmiş kuram), Durum çalışması, Eylem araştırması, Anlatı, Karma yöntem
|
5- |
NİTEL ARAŞTIRMA SÜRECİ: Araştırmanın temel aşamaları. Araştırma sorularını belirleme. Nitel araştırmalarda çeşitleme. Nitel araştırmacının özellikleri. Araştırma, etik ve ahlak. Araştırma etiği.
|
6- |
NİTEL ARAŞTIRMA SÜRECİ: Araştırmanın temel aşamaları. Araştırma sorularını belirleme. Nitel araştırmalarda çeşitleme. Nitel araştırmacının özellikleri. Araştırma, etik ve ahlak. Araştırma etiği.
|
7- |
Ara sınav
|
8- |
NİTEL ARAŞTIRMADA ÖRNEKLEM VE VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ: Nitel araştırmada örneklem seçimi. Görüşme, odak grup görüşmeleri, gözlem, doküman inceleme, mecazlar yoluyla veri toplama, internet yoluyla nitel araştırma
|
9- |
NİTEL ARAŞTIRMADA ÖRNEKLEM VE VERİ TOPLAMA TEKNİKLERİ: Nitel araştırmada örneklem seçimi. Görüşme, odak grup görüşmeleri, gözlem, doküman inceleme, mecazlar yoluyla veri toplama, internet yoluyla nitel araştırma
|
10- |
NİTEL VERİ ÇÖZÜMLEMESİ: Nitel araştırmada kavramsal çerçeve ve betimsel çözümleme. Söylem çözümlemesi, içerik çözümlemesi, konuşma çözümlemesi, doküman çözümlemesi, Belgesel yöntem ile biyografik anlatı görüşmelerinin yorumlanması, nitel politika çözümlemesi.
|
11- |
NİTEL VERİ ÇÖZÜMLEMESİ: Nitel araştırmada kavramsal çerçeve ve betimsel çözümleme. Söylem çözümlemesi, içerik çözümlemesi, konuşma çözümlemesi, doküman çözümlemesi, Belgesel yöntem ile biyografik anlatı görüşmelerinin yorumlanması, nitel politika çözümlemesi.
|
12- |
NİTEL ARAŞTIRMADA GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK: Nitel araştırmada geçerlik, nitel araştırmada güvenirlik. Geçerlik ve güvenirliği artırıcı stratejiler. Nitel araştırmada bilimsellik ve genellenebilirlik.
|
13- |
NİTEL ARAŞTIRMADA GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK: Nitel araştırmada geçerlik, nitel araştırmada güvenirlik. Geçerlik ve güvenirliği artırıcı stratejiler. Nitel araştırmada bilimsellik ve genellenebilirlik.
|
14- |
RAPORLAŞTIRMA: Nitel araştırmaların raporlaştırılması. Nitel araştırma çalışmalarında dikkat edilmesi gereken yöntemsel konular.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları açıklayabilme,
|
2- |
Araştırma türlerini tanımlayabilme,
|
3- |
Nitel araştırma sürecini kavrama,
|
4- |
Nitel araştırma yöntemlerini sıralayabilme,
|
5- |
Nitel araştırmalarda konuya uygun örneklem seçebilme,
|
6- |
Nitel araştırma yöntemlerinin özelliklerini ve veri toplama araçlarını tanımlama,
|
7- |
Nitel araştırma verilerinin analiz yöntemlerini kavrama,
|
8- |
Araştırma problemine uygun analiz yöntemini seçme ve uygulama,
|
9- |
Araştırma bulgularından yola çıkarak kavram ve kuram oluşturma süreçlerini izleyebilme
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Eğitimde program geliştirme ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
|
2- |
Eğitimde program geliştirmenin teorik temellerini (psikolojik, sosyal vs.) ilişkilendirebilir.
|
|
3- |
Hedefler, içerik, öğrenme-öğretme durumları ve bunların özelliklerinden oluşan proramın temel bileşenlerini tanır.
|
|
4- |
Eğitim Programları ve Öğretim alanındaki temel problemleri tanımlar.
|
|
5- |
Eğitimde program geliştirme için gerekli olan teorik ve pratik bilgileri uygulayabilir.
|
|
6- |
Alandaki ulusal/uluslararası bilimsel gelişmeleri takip eder, ve bunları alanında uygular.
|
|
7- |
Alandaki öğrenme öğretme teorilerini ve temel kuralları, bir eğitim programını değerlendirmede uygular.
|
|
8- |
Bir yabancı dili etkili bir biçimde bilimsel çalışmalarında kullanabilir.
|
|
9- |
Diğer alanlar ile eğitim alanındaki bilgilerini sentezleyebilir.
|
|
10- |
İletişim ve bilgi teknolojilerini alanında gerekli olan düzeyde kullanabilir.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|