Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > Sinif Öğretmenliği > İNSAN İLIŞKILERI VE İLETIŞIM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İNSAN İLIŞKILERI VE İLETIŞIM Birinci düzey GK 008 Seçmeli 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bu dersin ön koşulu yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SEYHAN EKİNCİ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SEYHAN EKİNCİ AYDIN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ----
Dersin veriliş şekli Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
Dersin amacı Öğretmen adaylarının, İnsanlar arası iletişim etkin konuşma ve dinleme, beden dili, hak ve sorumluluklar geliştirme.
Dersin tanımı İnsanlar arası iletişim (ailede, okulda, alışverişte, iş yerlerinde, vb.), etkin konuşma ve dinleme, beden dili, hak ve sorumluluklar, değer yargıları ve iletişimdeki rolü.

Dersin içeriği
1- Tanışma, dersin içeriği, nasıl işleneceği ve değerlendirme türüne dair paylaşımın yapılması
2- İletişim Becerilerine Genel Bir Bakış: Tanımı, Saygı Duymak, Empatik Anlayışla Yaklaşmak, Etkin Dinlemek, Somut Olmak, Uygun Kendini Açma, Ben Dilini Kullanmak
3- Kişilerarası İlişkilerin Başlangıcı Ve Gelişimi: Kişilerarası İletişim, Fiziki Çevrenin Rolü, Kişilerarası İlişkiler, Kişilerarası İlişki Tipleri, Kuramsal Yaklaşımlar ve Modeller
4- Kişilerarası İlişkiler Ve İletişimde Dinleme: Dinleme Becerisi, Dinlemede Sözsüz Tepkiler, Dinleme Türleri, Etkili Dinleme, Edilgen Ve Etkin Dinleme, Etkisiz Dinleme Türleri.
5- Kişilerarası İlişkiler Ve Empati: Empati İle İlişkili Kavramlar, Empatinin Gelişimi, Empatik Dinleme
6- Kişilerarası İlişkilerde Kendini Açma: Kendini Açmanın Tanımı, Türleri, Riskleri, Psikolojik Danışmada Kendini Açma, Kuramsal Açıklamalar, Kendini Açmanın İşlevleri
7- Kişilerarası İlişkilerde Sözsüz İletişim: Sözsüz İletişimin Farkı ve Önemi, Kültür Ve Beden Dili, Sözsüz İletişimin Ögeleri, İletişim Ortamı Ve Mesafe
8- Kişilerarası İlişkiler Ve Güvengenlik: Güvengenliğin Temelleri Ve Tanımı, Güvengen Davranış, Sınıflandırılması, Güvengen Olmanın Önündeki Engeller,
9- Kişilerarası İlişkiler Ve İletişimde Çatışma: Tanımı, Çatışma Çözme Yöntemleri, Tarzları,
10- Kişilerarası İlişkiler Ve Duygusal Zeka: Duygu, Duyguların İşlevleri, Sınıflandırılması, Duygusal Zeka, Modeller, Eleştiriler
11- Aile İçi İlişkiler Ve İletişim: Ailenin Tanımı, İşlevleri, Tipleri, Anne-Baba Ve Çocuk İlişkisi, Anne-Baba Tutumları
12- Özet ve Değerlendirme
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kişilerarası İlişkiler ve iletişime dair temel kavramları, kuramları öğrenir ve bunları hem kendi yaşamına uygular hem de bir kurguya uygular.
2- Kişilerarası İletişimin ne olduğunu, temel işlevlerini ve kabullerini açıklar.
3- Temel iletişim becerilerinin neler olduğunu bilir ve kendi iletişim becerilerine dair farkındalık kazanır.
4- Empatik anlayışın ne olduğunu kavrar ve uygulamaya çalışır.
5- Kişilerarası iletişimde kendini uygun açmanın ne olduğunu bilir ve yaşamında uygular.
6- Farklı çatışmayla baş etme yöntemleri olduğunu bilir, kendi tarzına dair farkındalık kazanır ve yeni baş etme yöntemlerini kullanmaya çalışır.
7- Kişilerarası iletişimde bilişsel süreçlerin etkisini anlar, iletişimi olumsuz etkileyen inançlarını fark eder ve değiştirmeye çalışır.
8- İlişkilerde yaşadığı sorunları etkileşim grubunda paylaşır, yeni farkındalıklar kazanır ve bu farkındalıklarını yaşama geçirmeye çalışır.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilimsel kavramlar ve olgular bilgisine sahiptir.
2- İlkokul eğitiminde öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri, sınıf yönetimi ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
3- İlkokul öğrencileri için ders kitabı ve çocuk kitabı seçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
4- Bilimsel bilginin kaynağı, sınırları, kapsamı, güvenilirliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
5- İlkokul öğrencilerinin gelişim, öğrenme, öğrenme güçlükleri ve gereksinimleri bilgisine sahiptir.
6- İlkokul eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
7- İlkokul eğitimi ile ilgili doğru ve güvenilir bilgiye ulaşma yollarını bilir ve kullanır.
8- İlkokul eğitimi ile ilgili bilimsel bir problemi ele alır, inceler ve çözüm yolları üretir.
9- İlkokul eğitiminde geleneksel ve güncel öğrenme-öğretme yaklaşım, strateji, yöntem ve tekniklerini bilir ve uygular.
10- Felsefe, psikoloji, tarih, coğrafya, hukuk, antropoloji ve sosyoloji alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
11- Çeşitli sosyo-kültürel çevrelerde bulunur, toplumsal sorumluluk alır, çeşitli projelere katılır ve sonuçlarını paylaşır.
12- Mesleki yetkinliklerini ve yeterliliklerini tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanarak zayıf yönlerini geliştirir.
13- Mesleki olarak kendini sürekli yeniler ve bu yönde olumlu bir tutum geliştirir.
14- En az bir yabancı dili kullanarak (B1 düzeyinde) alanıyla ilgili gelişmeleri takip eder ve yabancı meslektaşları ile iletişim kurar.
15- Sınıf öğretmenliği alanıyla ilgili sanatsal ve kültürel etkinlikleri takip eder ve etkinliklere aktif bir şekilde katılır.
16- Öğretmenlik mesleği ile ilgili olarak insan haklarına, demokratik, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere ve mesleki yasa ve yönetmeliklere uygun davranır.
17- Türkçeyi hem yazılı hem de sözlü olarak sosyal ve akademik ortamlarda doğru ve etkili bir şekilde kullanır.
18- Temel matematik ve temel fen bilimleri alanlarında geçen kavramları alanına uygular.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 1 2 2
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     70
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   70
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   70
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   30
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Doğan Cüceloğlu (2009). Yeniden İnsan İnsana (37. Basım). Remzi Kitapevi2. Üstün Dökmen (2010). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati.Remzi Kitapevi3. Matthew McKay, Martha Davis ve Patrick Fanning (2006). İletişim Becerileri (çev. Özgür Gelbal). HYB Yayıncılık
Yardımcı Kaynaklar 4. Virginia Satir (2001). İnsan Yaratmak. Beyaz Yayınları5. Thomas Gordon (1997). Etkili Öğretmenlik Eğitimi: Aile İletişim Dili. Sistem Yayıncılık6. Thomas Gordon (1997). Etkili Ana-baba Eğitimi: Aile İletişim Dili. Sistem Yayıncılık7. Uğur Demiray (Ed.) (2006). Genel İletişim (2. Baskı). PegemA Yayıncılık8. Leyla Navaro (1998). Gerçekten Beni Duyuyor musun? Remzi Kitapevi9. Kadir Özer (2000). İletişimsizlik Becerisi. Sistem Yayıncılık10. Nilüfer V. Acar (1998). Çocukla İletişim. MEB Yayınları11. Nuran Hortaçsu (2001). İnsan İlişkileri. İmge Kitapevi12. Zuhal-Acar Baltaş (2001). Beden Dili. Remzi Kitapevi13. Selahiddin Öğülmüş (2006). Kişilerarası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitimi (3. Basım). Nobel Yayın Dağıtım14. Selahiddin Öğülmüş (2004). Ben Sorun Çözebilirim (2. basım). Nobel Yayın Dağıtım15. Nuray Sakallı (2001). Sosyal Etkiler: Kim Kimi Nasıl Etkiler? İmge Kitapevi16. Ahmet Ş. İzgören (2004). Dikkat Bedeniniz Konuşuyor: Türkiye’de Beden Dili, İş Yaşamı ve Renkler. İstanbul: Elma Yayınevi17. Leyla Navaro (2000).

Ders ile ilgili dosyalar