Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
METİN İNCELEMESİ I |
Birinci düzey |
ÇER 409 |
|
7 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Çerkezce
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MADINA PASHTOVA
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
“Metin İncelemesi I” dersinin esas amacı sözlü metnin (lengüistik, folklorik, edebi, tarihsel, bilimsel) işlevleri ve temel özellikleri hakkında bir fikir oluşturmaktır. Öğrencileri Çerkes tekstolojisinin gelişiminin tarihi ve günümüzdeki başlıca problemleriyle tanıştırmak da amaçlanmaktadır. Ders bir dönem boyunca verilecektir. Ders Edebiyat Fakültesi Çerkes Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı dördüncü sınıf öğrencilerine verilecektir. Toplam ders saati …. saattir. Bir ara sınav (dönem ortasında) ve bir yarı yıl sonu (final) sınavı (dönem sonunda) yapılması planlanmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
“Metin İncelemesi I” dersi müfredat programının diğer dersleri olan “Metin İncelemesi II”, “Çerkes Folklorü”, “Çerkes Mitolojisi”, “Çerkes Tarihi”, “Çerkes Halk Edebiyatı”, “Çağdaş Çerkes Edebiyatı” vb. dersleriyle ayrılmaz bir bütün içerisinde ele alınmalıdır. “Metin İncelemesi I” dersi yukarıda bahsi geçen derslerde edinilen materyaller üzerinde metin analizine yönelik pratik becerilerin kazanılmasını öngörür.
|
1- |
Tekstolojinin yöntemleri, amaçları, kapsamı ve konusu. Dilsel, folklorik, edebi, tarihsel metinlerin işleyiş ve oluşumunun yasalarıyla ilgili bir bilim olarak Tekstoloji.
|
2- |
Metin incelemesinin temelleri. Tekstolojiye ait terminoloji ve Tekstolojik terimler derlemi. Metin türleri. Metinlerin karşılaştırılmasında kullanılagelen yöntemler.
|
3- |
Metin analizinin temelleri. Pratik alıştırma.
|
4- |
Metnin oluşturulma sürecinin incelenmesi. Metin incelemesinin temeli olarak artzamanlı yaklaşım.
|
5- |
Metnin oluşturulma sürecinin incelenmesi. Sözlü metnin ve yazılı kaynağın karşılaştırmalı analizi. Pratik alıştırma.
|
6- |
Edebi metinlerin ve halk geleneğine özgü metinlerin karşılaştırmalı incelenmesi
|
7- |
Halka özgü (anonim) metin ve edebi metin: Karşılaştırmalı araştırma. Pratik alıştırma.
|
8- |
Ara sınav
|
9- |
Edebi metinlerin ve halk geleneğine özgü metinlerin karşılaştırmalı incelenmesi
|
10- |
Folklorik metinlerin ve tarihi kaynakların karşılaştırmalı incelenmesi. Bir tarihçinin sözlü metinle çalışmasının özellikleri.
|
11- |
Metin ve bağlam. Bağlamın türleri (iletişim, durum, sosyokültürel, tarihsel). Bağlamsal ilişkiler.
|
12- |
Metnin üstdili: Lengüistik, Folklorik ve Edebi metinlerin üstdili. Bilimsel bir metnin üstdili.
|
13- |
Anlatı ve manzum metinlerin sanatsal analizi. Pratik alıştırma.
|
14- |
Bir metnin eleştirisi. Metnin bilimsel eleştirisinin prensiplerinden biri olarak teorik ve tarihsel ögeler arasındaki karşılıklı ilişki.
|
15- |
Yarı yıl sonu (Final) sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler sözlü metnin (lengüistik, folklorik, edebi, tarihsel, bilimsel) analizine dair temel yöntemler ve uygulamalar hakkında fikir edinir.
|
2- |
Anonim (folklorik) ve edebi metinlerin doğasını, işlevsel ve bağlamsal ilişkilerini ve sözlü metnin yazılı metinden farkını anlama.
|
3- |
Bir edebi metindeki şiirsel düzenin kendine has karakterini, folklorik ve edebi imgelerin tipleştirilme usullerine yönelik araştırma yöntemlerini açığa çıkarma.
|
4- |
|
5- |
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
|
|
2- |
Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
|
|
3- |
Kulağın temel yapısı, yerleşimi, komşulukları ve işleyişlerini bilir.
|
|
4- |
İşitme cihazı ve koklear implantların şekilleri ve uyarlanması gibi konularda bilgi ve deneyime sahiptir.
|
|
5- |
Saf ses ve konuşma odyometrisi, immitansmetri testlerini yapar.
|
|
6- |
İşitme kaybı, çeşidi, seviyesi hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
7- |
İşitme cihazı uygulanmasına yönelik kulak kalıbı ölçülerini alır, uygun cihazların kazanç ve çıkış değerlerini ölçer, ayarlarını yapar.
|
|
8- |
İlgili uzman denetiminde vestibüler testler ve otoakustik emisyon uygulamaları yapar.
|
|
9- |
Alanı ile ilgili cihazların kullanımını bilir.
|
|
10- |
İşitme ve denge ile ilgili hastalıklar hakkında bilgi sahibidir.
|
|
11- |
Uygulanan testlerin formlara kaydeder.
|
|
12- |
Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
|
|
13- |
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
|
|
14- |
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
|
|
15- |
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
|
|
16- |
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
|
|
17- |
Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
|
|
18- |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
0
|
0
|
0
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
0
|
0
|
0
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
0
|
AKTS
|
|
|
0.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
0
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
|
Yardımcı Kaynaklar
|
К1эрэф Эрол. Хьэщ1эщ хъыбархэр. Анкара, 2020.
Тэгъулан Екъуб. Гъуазэрытхэ. Анкара, 2019.
|
|