Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlahiyat > TEFSİR TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEFSİR TARİHİ Birinci düzey İLH233 Zorunlu 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA KARAGÖZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa KARAGÖZ - Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin ORAL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Öğrencilerin tefsirin doğuşu, gelişimi, geçirdiği safhalar ve tefsir ekolleri hakkında genel bilgi sahibi olmasını; meşhur müfessirleri ve tefsirlerini tanımasını ve günümüz tefsir çalışmaları hakkında bilgi edinmesini sağlamak. Ayrıca tefsir tarihi yazımının sorunları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin tanımı Müfessirler, tefsir metotları ve eserleri hakkında bilgi vererek Kur’an tefsirinin tarihi sürecini ve Kuran’ı anlama ve yorumlamada klasik ve modern yaklaşımları ele alır ele alır.

Dersin içeriği
1- Dersle İlgili Genel Bilgiler ve Tanıtım
2- 1.Tefsire dair kavramsal ve terimsel tanımlar: (Tefsir, Tevil, Tercüme, Meal) 2.Tefsirin Niteliği
3- 1.Tefsirdeki Farklı Yaklaşımların Sebepleri 2.Tefsir Tarihi Yazımına Genel Bir Bakış
4- Hz. Peygamber’in Tefsiri
5- Sahabe Tefsiri ve Tabiîn Tefsiri
6- 1.Tefsirin Tedvini 2.Başlangıçta Tefsir Hadisin Bir Bölümüydü İddiasının Değerlendirilmesi
7- Tefsir Çeşitleri: Rivayet Tefsiri
8- 1.Tefsir Çeşitleri: Dirayet Tefsiri 2.Tefsir Çeşitleri: Mevdûî (Konulu)Tefsir
9- Muhtemel Vize Haftası
10- Tefsir Ekolleri: Mezhebî Tefsirler (Sünnî, Mutezilî, Şiî ve Haricî Tefsirler)
11- Tefsir Ekolleri: İşarî ve Fıkhî Tefsir
12- Tefsir Ekolleri: İlmî Tefsir ve İctimâi Tefsir
13- Tefsir Ekolleri: Modernist Tefsir ekolü
14- Çağdaş Tefsir Tarihi Yazımının Sorunları
15- Tefsir Tarihi Yazımıyla İlgili Öneriler
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İlk dönemlerden günümüze kadar yapılan Kur’an yorumları hakkında ana hatlarıyla bilgi elde eder;
2- Klasik ve çağdaş tefsir ekolleri hakkında ana hatlarıyla bilgi sahibi olur.
3- Tefsir Tarihi kitaplarını ana hatlarıyla tanır.
4- Tefsir tarihi yazımı ve sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
5- Müfessirler, tefsirleri ve metotları hakkında tarihsel birikim elde eder.
6- Tefsir süreci ve tefsir gelenekleri hakkında tarihsel birikim elde eder.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2- İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3- İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4- İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5- Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6- Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7- Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8- İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9- İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10- Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11- Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12- İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13- Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14- İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15- İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16- Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17- Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18- İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19- İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20- İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 6 6
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Muhsin DEMİRCİ, Tefsir Tarihi. MÜİFV Yayınları. 2. Mustafa KARAGÖZ, Tefsir Tarihi Yazımı ve Problemleri, Araştırma Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar İsmail CERRAHOĞLU, Tefsir Tarihi.

Ders ile ilgili dosyalar