Giriş | English

Lisans > Halil Bayraktar Sağlik Hizmetleri M.y.o. > Tibbi Laboratuvar Teknikleri > TEFSİR TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEFSİR TARİHİ Birinci düzey İLH233 2 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA KARAGÖZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Mustafa KARAGÖZ - Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin ORAL
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Öğrencilerin tefsirin doğuşu, gelişimi, geçirdiği safhalar ve tefsir ekolleri hakkında genel bilgi sahibi olmasını; meşhur müfessirleri ve tefsirlerini tanımasını ve günümüz tefsir çalışmaları hakkında bilgi edinmesini sağlamak. Ayrıca tefsir tarihi yazımının sorunları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin tanımı Müfessirler, tefsir metotları ve eserleri hakkında bilgi vererek Kur’an tefsirinin tarihi sürecini ve Kuran’ı anlama ve yorumlamada klasik ve modern yaklaşımları ele alır ele alır.

Dersin içeriği
1- Dersle İlgili Genel Bilgiler ve Tanıtım
2- 1.Tefsire dair kavramsal ve terimsel tanımlar: (Tefsir, Tevil, Tercüme, Meal) 2.Tefsirin Niteliği
3- 1.Tefsirdeki Farklı Yaklaşımların Sebepleri 2.Tefsir Tarihi Yazımına Genel Bir Bakış
4- Hz. Peygamber’in Tefsiri
5- Sahabe Tefsiri ve Tabiîn Tefsiri
6- 1.Tefsirin Tedvini 2.Başlangıçta Tefsir Hadisin Bir Bölümüydü İddiasının Değerlendirilmesi
7- Tefsir Çeşitleri: Rivayet Tefsiri
8- 1.Tefsir Çeşitleri: Dirayet Tefsiri 2.Tefsir Çeşitleri: Mevdûî (Konulu)Tefsir
9- Muhtemel Vize Haftası
10- Tefsir Ekolleri: Mezhebî Tefsirler (Sünnî, Mutezilî, Şiî ve Haricî Tefsirler)
11- Tefsir Ekolleri: İşarî ve Fıkhî Tefsir
12- Tefsir Ekolleri: İlmî Tefsir ve İctimâi Tefsir
13- Tefsir Ekolleri: Modernist Tefsir ekolü
14- Çağdaş Tefsir Tarihi Yazımının Sorunları
15- Tefsir Tarihi Yazımıyla İlgili Öneriler
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- İlk dönemlerden günümüze kadar yapılan Kur’an yorumları hakkında ana hatlarıyla bilgi elde eder;
2- Klasik ve çağdaş tefsir ekolleri hakkında ana hatlarıyla bilgi sahibi olur.
3- Tefsir Tarihi kitaplarını ana hatlarıyla tanır.
4- Tefsir tarihi yazımı ve sorunları hakkında bilgi sahibi olur.
5- Müfessirler, tefsirleri ve metotları hakkında tarihsel birikim elde eder.
6- Tefsir süreci ve tefsir gelenekleri hakkında tarihsel birikim elde eder.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2- Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3- Laboratuvar güvenliği ve laboratuvarda uyulması gereken kuralları bilir. Laboratuvarda oluşabilecek riskleri belirler, bunlara karşı önlem alır, güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
4- Tıbbi laboratuvar uygulamalarında çevre sağlığı ve atık yönetimi ile ilgili bilgi sahibidir ve gerekli tedbirleri uygular.
5- Tıbbi laboratuvarın işleyişi ve yönetimi hakkında bilgi sahibidir ve uygulamaları yürütebilme becerisine sahiptir.
6- Laboratuvarda kullanılan cihazları, aletleri ve malzemeleri bilir. Bunları uygun olarak kullanır, bakım ve temizliğini yapar.
7- Tıbbi laboratuvar testleri için uygun örneği kuralına uygun şekilde alır. Örneklerin uygun şekilde transferini sağlar. Örnek kabul ve ret kriterlerini uygular, temel testleri yapabilir ve muhafazası gerekli olan örnekleri usulüne uygun saklar.
8- Test öncesi örnek hazırlama işlemlerini yapar, preparat hazırlar, mikroskop kullanır ve mikrobiyolojik ekim yapar. Tıbbi laboratuvar testleri sırasında ortaya çıkabilecek hataları tespit eder ve onları düzeltir.
9- Kimyasal çözelti hazırlar, laboratuvar kimyası ile ilgili temel tanımları ve özellikleri bilir.
10- Sterilizasyon - dezenfeksiyon bilgisine sahiptir ve bunları uygular.
11- Laboratuvar istatistik çalışmaları, malzeme ve kit sayımı ile miad kontrollerini yapar.
12- Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13- Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14- Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15- Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16- Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17- Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18- Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 1 6 6
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı 1. Muhsin DEMİRCİ, Tefsir Tarihi. MÜİFV Yayınları. 2. Mustafa KARAGÖZ, Tefsir Tarihi Yazımı ve Problemleri, Araştırma Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar İsmail CERRAHOĞLU, Tefsir Tarihi.

Ders ile ilgili dosyalar