Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ |
Birinci düzey |
UHİT 121 |
Zorunlu |
1 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. MUSTAFA KOÇER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Konferans
|
Dersin amacı
|
Bilimsel araştırma türlerinin neler olduğu, yöntem süreci, dipnot, kaynakça, tablo ve grafiklerin gösterimi konusunda öğrencileri bilgilendirmektir.
|
Dersin tanımı
|
Araştırma tasarımı yapmak için gerekli temel kavramlar, araştırma süreci, dipnotlar ve kaynakça yazımı gibi temel araştırma yöntemleri ile ilgili tekniklerin incelendiği bir derstir.
|
1- |
Bilim kavramı, Bilimsel araştırma ve teknolojik gelişmenin önemi
|
2- |
Bilimsel araştırmalarda amaç ve araştırma türleri
|
3- |
Nitel araştırma desenleri
|
4- |
Nitel ve nicel araştırma teknikleri arasındaki benzerlik ve farklılıklar
|
5- |
Araştırma konusunun seçimi ve geçici plan hazırlanması
|
6- |
Kaynakların araştırılmasında kütüphanelerden yararlanma
|
7- |
Kaynakların bilimsel düzeylerinin belirlenmesi ve okunup değerlendirilmesi
|
8- |
Araştırmanın yazılması 1: Uslup ve metnin yazılması
|
9- |
Araştırmanın yazılması 2: Biçimsel koşullar
|
10- |
Araştırmanın yazılması 3: Metin aktarmaları ve bilimsel etik
|
11- |
Araştırmanın yazılması 4: Dip notların ve kaynakçanın yazılımı
|
12- |
Araştırma metninin bilgisayarda yazılmasında biçimsel kurallar
|
13- |
E-kaynaklar
|
14- |
Çizelgeler, şekiller ve bunların metin içinde kullanılması
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Dersin öğrenme çıktıları
|
2- |
Bilgi kaynakları, bilimsel araştırma, bilimsel düşünme kavramlarını bilir.
|
3- |
Bilimsel araştırmalarda amaç ve bilimsel araştırma türlerini öğrenir.
|
4- |
Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklılıkları bilir.
|
5- |
Araştırma konusunu nasıl sınırlandırması gerektiğini öğrenir.
|
6- |
Kaynakların araştırılmasında kütüphanelerden nasıl yararlanacağını öğrenir.
|
7- |
Kaynakların bilimsel niteliklerinin belirlenmesi ve değerlendirilme kriterlerini bilir.
|
8- |
Araştırma sürecini ve yazımında dikkat edilmesi gereken hususları öğrenir.
|
9- |
Önrapor hazırlamayı ve rapor hazırlamayı öğrenir.
|
10- |
Doğrudan ve dolaylı aktarma, kaynak gösterme konularını öğrenir. Bilimsel araştırmalarda intihal hakkında bilgi sahibidir.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri bilir.
|
|
2- |
Alanındaki içerik üretim süreçlerini bilir.
|
|
3- |
Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder; mevcut teknolojileri kullanabilir.
|
|
4- |
Alanıyla ilgili mesleki sorunları saptama, yorumlama ve çözme becerisine sahiptir.
|
|
5- |
İletişim alanının tarihsel gelişim sürecini bilir.
|
|
6- |
Ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
|
|
7- |
Mesleki etik ilkelerini bilir ve uygular.
|
|
8- |
Temel düzeyde sosyal bilimler formasyonuna sahiptir.
|
|
9- |
İş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi ve deneyim sahibidir; girişimci ve yenilikçi yaklaşım bilinciyle davranır.
|
|
10- |
Toplumsal sorunlara karşı farkındalık sahibidir; bu sorunların iletişim alanıyla bağını kurar.
|
|
11- |
İş sağlığı ve güvenliği konusunda alanıyla ilgili bilgiyi kendi alanında uygular.
|
|
12- |
En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahiptir.
|
|
13- |
akademik ve pratik bilgi sahibidir.
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
1
|
3
|
3
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
2
|
7
|
14
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
2
|
7
|
14
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
75
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Dinler, Zeynel. (2006). Bilimsel Araştırma ve E-kaynaklar. Bursa: Ezgi Yayınları.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Haluk Geray, Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş: İletişim Alanından Örneklerle, 3. b., Ankara: Genesis, 2011.Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, 11. b., Ankara: Nobel, 2002. Rauf Arıkan, Araştırma Teknikleri ve Rapor Hazırlama, Ankara: Asil, 2007. Jacques Barzun ve Henry F. Graff, Modern Araştırmacı, çev. Fatoş Dilber, 7. b., İstanbul: TÜBİTAK, 1999. Cavit Orhan Tütengil, Sosyal Bilimlerde Araştırma ve Metod, 3. b., İstanbul: İÜ İktisat Fakültesi, 1975.
|
|