Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KALİTE KONTROL |
Birinci düzey |
ENM 319 |
Zorunlu |
6 |
6.00 |
6.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
ENM 209 İSTATİSTİK VE OLASILIK I - ENM 208 İSTATİSTİK VE OLASILIK II (Derslerden en az devamdan muaf olmak gerekir)
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ADEM GÖLEÇ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof. Dr. Adem Göleç
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Kalite ve Kalite kontrol kavramlarını tanıtmak, kalite kontrol konuları ve çalışma alanları hakkında bilgi sahibi yapmaktır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, öğrencilere kalite güvencesi ve yönetimi, güvenilirlik konularındaki temel kavramları öğretir. Kalite kontrol sistemlerinin temelleri, süreç kontrol kavramları, değişkenler ve nitelikler için kontrol grafiği, süreç yapılabilirliği analizi, teknik özellikler ve toleranslar, örnekleme planı, güvenilirlik ağları, ömür testi, arıza modu ve etki analizi, hata ağacı derste ele alınan konulardandır.
|
1- |
Modern İş Ortamlarında Kalite İyileştirme ve sürdürülebilirlik
|
2- |
Modern İş Ortamlarında Kalite İyileştirme ve sürdürülebilirlik
|
3- |
Modern İş Ortamlarında Kalite İyileştirme ve sürdürülebilirlik
|
4- |
DMAIC Süreci
|
5- |
İstatistik Süreç Kontrol Felsefesi ve Yöntemleri
|
6- |
İstatistik Süreç Kontrol Felsefesi ve Yöntemleri
|
7- |
Değişkenler için Kontrol Kartları
|
8- |
Vize Sınavı
|
9- |
Değişkenler için Kontrol Kartları
|
10- |
Nitelikler için Kontrol Kartları
|
11- |
Nitelikler için Kontrol Kartları
|
12- |
Süreç ve Ölçme Sistemi Yeterlilik Analizleri
|
13- |
Kabul Örneklemesi
|
14- |
Kabul Örneklemesi
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Kalite yönetimi ve kontrol felsefesini mühendislik bakış açısıyla kavrama ve uygulama becerisini kazanmak.
|
2- |
Sürdürülebilir bir kalkınma için kalitenin önemini ve rolünü anlamak.
|
3- |
Üretim sistemlerinde ürün ve hizmet kalitesinin nasıl tespit edileceğini, nasıl sağlanacağı ve nasıl sürdürüleceği becerisini sahip olmakla, bir üretim sisteminde kalite yönetim sistemini tasarlama becerisini kazanmak.
|
4- |
Kalite kontrol için gerekli olan istatistiksel yöntem ve araçları kullanma becerisini kazanmak.
|
5- |
Belirlenen ve tanımlanan kalite veya süreç problemlerine (fırsatlarına) ait verileri ölçme, analiz etme, iyileştirme ve kontrol etme becerisini kazanmak.
|
6- |
Kalite kontrolle ilgili bilgiye erişebilme, geliştirilen teknolojileri öğrenme ve inceleme ve kendini sürekli geliştirme becerisini kazanmak.
|
7- |
Kalite ile ilgili tespit edilen problemleri çözmek için bir proje mantığında probleme yaklaşım mantığını geliştirme becerisini geliştirmek.
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
7- |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Ara sınavlar
|
1
|
30
|
30
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
2
|
1
|
2
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
30
|
30
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
20
|
20
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
168
|
AKTS
|
|
|
7.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
80
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Introduction to Statistical Quality Control, 5th Edition, Douglas C. Montgomery, John Wiley and Sons Co., 2005.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Toplam Kalite Yönetimi Bakış Açısıyla İstatistiksel Kalite Kontrol, Erkan IŞIĞIÇOK,Ezgi Kitapevi
|
|