Giriş | English

Lisans > Güzel Sanatlar Fakültesi > Müzik > TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-IV
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRK MÜZİĞİ KURAMI-IV Birinci düzey MÜZ322 Zorunlu 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı ÖĞRETİM GÖREVLİSİ NİHAL ŞENGÜN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı YOK
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Türk Klasik Müziği Solfeji ve Kuramı ile ilgili orta düzeyde bilgileri oluşturmak.
Dersin tanımı Geleneksel Türk Müziği Nazariyat sistemi içerisinde yer alan ses sistemi, makamlar, usuller ve bunların uygulama biçimlerini kapsar.

Dersin içeriği
1- Bir önceki dönem işlenilen Şed Makamların genel tekrarı. Öğrenilen makamların seyir çalışmalarıyla hatırlanması.
2- Hicazkarlı Kürdilihicazkar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.Türk Müziği usullerinden 13 zamanlı Şarkı Devri Revanı usulü. 3. Hafta için ödev: Hicazkarlı Kürdilihicazkar Makamı dizisini Yegah ve Kaba Çargah perdesine transpoze ediniz.
3- Arazbarlı Kürdilihicazkar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. 4. Hafta için ödev: Arazbarlı Kürdilihicazkar Makamı dizisini Yegah ve Kaba Çargah perdesine transpoze ediniz.
4- Bileşik Kürdilihicazkar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. 5. Hafta için ödev: Bileşik Kürdilihicazkar Makamı dizisi ile makamsal serbest ölçülü seyir çalışması yapınız.
5- Şedaraban Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.Türk Müziği usullerinden 13 zamanlı Bektaşi Devri Revanı usulü. 6. Hafta için ödev: Şedaraban Makamında serbest ölçülü seyir çalışması hazırlayınız.
6- Suzidil Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.Türk Müziği usullerinden 14 zamanlı Ayin Devri Revanı usulü. 7. Hafta için ödev: Suzidil Makamında serbest ölçülü seyir çalışması hazırlayınız.
7- İşlenilen makamların genel tekrarı.
8- VİZE HAFTASI
9- VİZE HAFTASI
10- Eserler üzerinde makam tahlili.
11- Evcara Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası.Türk Müziği usullerinden 15 zamanlı Raksan usulü. 12. Hafta için ödev: Evcara Makam dizisini Kaba Nim Hicaz perdesine transpoze ediniz. Serbest ölçülü seyir çalışması hazırlayınız.
12- Hicazkar Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. 13. Hafta için ödev: Hicazkar Makamı dizisiniYegah perdesine transpoze ediniz. Serbest ölçülü seyir çalışması hazırlayınız.
13- Zirgüleli Suzinak Makamı dizisi, seyir çalışması, makamın deşifre etüdü, örnek solfej parçası. Türk Müziği usullerinden 15 zamanlı Bektaşi Raksanı usulü. 14. Hafta için ödev: Zirgüleli Suzinak Makamında serbest ölçülü seyir çalışması hazırlayınız.
14- İşlenilen makam ve usullerin genel tekrarı.
15- İşlenilen makam ve usullerin genel tekrarı.
16- FİNAL HAFTASI
17- FİNAL HAFTASI
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Şed Makamlar''''da (Hicazkarlı Kürdilihicazkar, Arazbarlı Kürdilihicazkar, Birleşik Kürdilihicazkar, Şedaraban, Suzidil, Evcara, Hicazkar, Zirgüleli Suzinak)makamsal seyirler yapar, 13 zamanlıdan 15 zamanlıya kadar olan küçük usulleri vurur ve deşifre yapar.
2- -
3- -
4- -
5- -
6- -
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Güncel sanat kavramlarını anlamak ve ilişkiler kurarak açıklayabilmek
2- Müzik sanatının temel dinamiklerini anlamak, tarihini öğrenmek ve güncelle ilişkilendirebilmek
3- Alanının terminolojisini öğrenmek, kendi yazı ve sunularında sanatın dilini etkili kullanmak
4- Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün çalışmaların gerçekleştirilebilmesinde kullanabilmek
5- Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
6- Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
7- Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
8- Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları etkili bir şekilde sunabilmek
9- Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri (konserleri) takip etmek, katılımcı olabilmek
10- Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
11- Herhangi bir sanatsal etkinliği (konser, dinleti vb.) çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
12- Alanın gerektirdiği bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini sanatsal anlamda kullanabilmek
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     64
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı ÖZKAN, İ. Hakkı; Türk Müziği Nazariyatı Solfeji Usulleri, İstanbul 1987. ÖZTUNA, Yılmaz; Türk Musikisi Ansiklopedisi, İstanbul 1969. AREL, H. Saadettin; Türk Musikisi; İstanbul 1968. KUTLUĞ, Fikret; Türk Musikisinde Makamlar, İstanbul 2000. YILMAZ, Zeki; Türk Musikisi Dersleri, İstanbul 1983.
Yardımcı Kaynaklar TRT; Ankara-İstanbul Radyoları Arşiv Kaynakları.

Ders ile ilgili dosyalar