Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ ESMA GAMZE AKSEL
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik açıklama uygulama, soru-cevap, danışma, sunum
|
Dersin amacı
|
Testlerin/ölçeklerin geçerlik ve güvenirliğinin belirlenmesinde kullanılan istatistiksel yöntemleri öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
|
1- |
Test çeşitleri, özellikleri, geçerlik ve güvenirlik kavramları ve çeşitleri.
|
2- |
Tanımlayıcı istatistikler.
|
3- |
Temel hipotez testleri (iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, varyans analizleri, vb.).
|
4- |
Korelasyon katsayıları (Pearson, Sperman, phi, Cramer, eta, Goodman ve Kruskall Gamma, Somer d, vb.) ve kullanım yerleri.
|
5- |
Basit ve çoklu regresyon analizi.
|
6- |
Geçerlik çeşitleri ve geçerlik ölçüleri (kapsam geçerliği, ölçüt bağıntılı geçerlik, kestirim geçerliği, yapı geçerliği, çapraz geçerlik), hata türleri ve Bland-Altman Grafiği.
|
7- |
Ara Sınav
|
8- |
Yapı geçerliği, geçerlik katsayısı, Tanı testleri ve geçerlik.
|
9- |
Veri türü niceliksel olduğunda kesim noktasının belirlenmesi, ROC analizi.
|
10- |
Güvenirlik, güvenirlik türleri ve güvenirlik ölçüleri. Paralel testler yöntemi, testtekrar test yöntemi, Testin iki yarıya bölünmesi yöntemi, Korelasyon katsayıları, sınıfiçi korelasyon katsayısı (ICC), Cronbach alfa, KR20 ve KR21 katsayıları
|
11- |
Uyum oranı, Kappa katsayısı, ağırlıklı Kappa, vb. Madde analizi.
|
12- |
Yapı geçerliği ve açıklayıcı faktör analizi.
|
13- |
Doğrulayıcı Faktör analizi.
|
14- |
Ödev sunumu
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
arklı test türlerini ve özelliklerini tanımlayabilme.
Geçerlik ve güvenirlik kavramlarını ve bu kavramların testlerin güvenilirliğindeki önemini kavrayabilme.
Geçerlik ve güvenirlik türlerini öğrenerek farklı testlerde nasıl değerlendirildiğini anlayabilme.
|
2- |
Tanımlayıcı istatistiklerin temel kavramlarını (ortalama, medyan, mod, standart sapma, varyans) açıklayabilme.
Verilerin özetlenmesinde kullanılan tanımlayıcı istatistikleri hesaplayabilme.
Tanımlayıcı istatistikleri kullanarak verilerin temel özelliklerini analiz edebilme.
|
3- |
Hipotez testlerinin amacını ve temel kavramlarını öğrenebilme.
İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi ve varyans analizleri gibi temel testleri uygulayabilme.
Hipotez testlerini kullanarak istatistiksel sonuçların geçerliliğini değerlendirebilme.
|
4- |
Farklı korelasyon katsayılarını (Pearson, Spearman, phi, Cramer, eta, Goodman ve Kruskall Gamma, Somer d) tanımlayabilme.
Her bir korelasyon katsayısının ne zaman kullanılacağını ve kullanım yerlerini öğrenebilme.
Korelasyon analizlerini uygulayarak değişkenler arasındaki ilişkileri yorumlayabilme.
|
5- |
Basit ve çoklu regresyon analizinin temel prensiplerini ve kullanım amacını açıklayabilme.
Bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişkileri regresyon analizi ile modelleyebilme.
Regresyon analiz sonuçlarını yorumlayarak tahmin yapabilme.
|
6- |
Geçerlik çeşitlerini (kapsam, ölçüt bağıntılı, kestirim, yapı ve çapraz geçerlik) tanımlayabilme.
Geçerlik ölçülerini kullanarak bir testin geçerliliğini değerlendirebilme.
Bland-Altman grafiği ve hata türlerini öğrenerek test sonuçlarının doğruluğunu analiz edebilme.
|
7- |
Öğrenilen konular üzerinden bilgileri analiz etme ve uygulama becerisini gösterebilme.
Testlerin geçerlik ve güvenirlik özelliklerini sınavda ifade ederek kavrama düzeyini değerlendirebilme.
|
8- |
Yapı geçerliğini tanımlayarak geçerliğin testlerin doğruluğuna katkısını kavrayabilme.
Geçerlik katsayısını hesaplayarak testlerin geçerlilik düzeyini analiz edebilme.
Tanı testlerinin geçerlik özelliklerini ve bu özelliklerin güvenilirlik üzerindeki etkilerini açıklayabilme.
|
9- |
ROC analizinin ne olduğunu ve ne amaçla kullanıldığını açıklayabilme.
Niceliksel verilerde kesim noktası belirleme yöntemlerini öğrenebilme.
ROC analizini uygulayarak testlerin duyarlılık ve özgüllük oranlarını değerlendirebilme.
|
10- |
Güvenirlik kavramını ve güvenirlik türlerini açıklayabilme.
Paralel testler, test-tekrar test ve iki yarıya bölme yöntemlerini tanımlayarak güvenirliği hesaplayabilme.
Güvenirlik katsayıları (Cronbach alfa, KR20, KR21, ICC) kullanarak testlerin tutarlılığını değerlendirebilme.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Veteriner parazitoloji alanındaki güncel bilgilere sahip olmak ve uzmanlık eğitimine hazır olabilmek.
|
|
2- |
Veteriner parazitoloji alanındaki güncel uygulamaları yapabilmek.
|
|
3- |
Bağımsız olarak ve ayrıca çalışma ekibinin lideri ve bir üyesi olarak sorumluluk alabilmek, planlama yapabilmek, çalışabilmek, karşılaşılan sorunları çözebilmek.
|
|
4- |
Yaşam boyu öğrenme ile ilişkili olarak sağlık alanındaki yeni bilgilere ulaşabilmek, değerlendirebilmek ve uygulayabilmek.
|
|
5- |
Yabancı dili de kullanarak sağlık alanında yurt içinde ve yurt dışındaki meslektaşları ile iletişim kurabilmek.
|
|
6- |
Sağlık alanındaki verileri toplayabilmek, değerlendirebilmek ve kalite yönetimi sürecine uygun hareket edebilmek.
|
|
7- |
Veteriner parazitoloji alanındaki spesifik bilgilere sahip olmak.
|
|
8- |
Veteriner parazitoloji alanındaki deneysel uygulamaları yapabilmek.
|
|
9- |
Veteriner parazitoloji alanındaki edinilen bilgileri sentezleyip, yeni fikirler oluşturabilmek.
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
6
|
84
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
144
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Spor Sağlık Ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle Uygulamalı İstatistik Ve Geçerlik Güvenirlik, Prof. Dr. Reha Alpar, Detay Yayıncılık, 2018
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|