Giriş | English

Lisans > Mimarlik Fakültesi > Mimarlik > MİMARİ TASARIM V
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MİMARİ TASARIM V Birinci düzey MİM511 Zorunlu 5 10.00 10.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri MİM 411 Mimari Tasarım IV
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ MURAT ÇAĞLAR BAYDOĞAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Doç. Dr. Filiz SÖNMEZ Dr. Öğr. Üyesi H. Sencer ERKMAN Dr. Öğr. Üyesi Duygu TURGUT Araş. Gör. Dr. Sevim SEYHAN AYTEN Öğr. Gör. Büşra UZASLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Araş. Gör. Dr. Fazıl AKDAĞ
Dersin veriliş şekli Teori+Uygulama
Dersin amacı Geniş kapsamlı fiziksel çevre düzenlemesi içinde karmaşık çevre problemlerinin kavranması, çözümlenmesi, senteze ulaştırılması ve değerlendirilmesinde öğrencinin yeterliliğinin sınanması.
Dersin tanımı 2023-2024 Güz Yarıyılı Mimari Tasarım V dersinde konu olarak verilen, Toplumsal Değişim Sürecinde “TOPLUMSAL DEĞİŞİM SÜRECİNDE “YEREL YÖNETİM ORGANLARININ” YENİDEN YORUMLANMASI: KAYSERİ İLÇE BELEDİYELERİ HİZMET BİNASI (TALAS-HACILAR örnekleri)” tasarımında amaçlanan, kente hizmet eden bir kamu yapısı kazandırmaktır. Günümüzde kamu yapılarının işlevsel bağlamda daha etkin değerlendirilerek, kullanıcı ihtiyaçlarının ve mekânsal gerekliliklerin daha farklı ele alındığı projelere dönüştüğü görülmektedir. Yerel yönetimler de bu güncel değişikliklerin farkındalığı ile hizmet binalarının yenilenmesi, dönüştürülmesi veya yeniden yapılaması kararlarında mimari proje yarışmalarına sıkça başvurmaktadır. Ayrıca teknolojik gelişmeler ve halkın değişen beklentileri hizmet binalarının da kentle olan ilişkisinin yeniden yorumlamasını zorunlu hale getirmiştir. Kayseri ilçe belediyeleri hizmet binası için öngörülen tasarımda, güncel değişiklileri irdeleyen, toplum ve yönetimin farklı beklentilerini ele alan, kentsel bellekte yer alan imgeleri yeniden yorumlayan ve değerlendiren bir yaklaşım olmalıdır. Belediye hizmet binası belediyeye ait ana hizmet alanları ile birlikte, çağdaş kent yaşamında ihtiyaç duyulacak fonksiyon ve çevre düzenlemelerin kurgulanacağı, hizmet alan ve yakın çevre halkının kültürel ve sosyal ihtiyaçlarına yanıt verecek nitelikte, idari birimleri, sosyal ve kültürel birimleri (Nikâh Salonu, Kütüphane, Konferans Salonu, Sergi Alanları ve destekleyici üniteler), teknik birimleri ve açık alanları barındıracak nitelikte olmalıdır.

Dersin içeriği
1- 02-04 Ekim KONU ANLATIMI, ARAZİ GEZİSİ
2- 09-11 Ekim ÖĞRENCİ SUNUMLARI
3- 16-18 Ekim ÖĞRENCİ SUNUMLARI
4- 23-25 Ekim BİREYSEL KRİTİKLER
5- 30 Ekim-1 Kasım BİREYSEL KRİTİKLER
6- 6-8 Kasım 1. JÜRİ
7- 13-15 Kasım BİREYSEL KRİTİKLER
8- 20-22 Kasım ESKİZ SINAVI
9- 27-29 Kasım BİREYSEL KRİTİKLER
10- 4-6 Aralık BİREYSEL KRİTİKLER
11- 11-13 Aralık BİREYSEL KRİTİKLER
12- 18-20 Aralık 2. JÜRİ
13- 25-27 Aralık BİREYSEL KRİTİKLER
14- 1 Ocak (tatil) 3 Ocak BİREYSEL KRİTİKLER
15-
16-
17- .
18- .
19- .
20- .

Dersin öğrenme çıktıları
1- Tasarım fikrinin odaklandığı eksenleri ortaya koyma ve öncelikleri belirleme yetisi kazanır
2- Mekânsal büyüklükler ve ilişkilerini çözümleme becerisi kazanır.
3- Tasarım fikrini olgun bir avan proje düzeyinde yapısal çözümlerle gerekçelendirme yetisi kazanır.
4- Açık ve yarı açık alanları peyzaj olarak kurma becerisini geliştirir
5- Tasarlama sürecinde üçüncü boyutta yeni temel ifade araçlarını öğrenir ve kullanır.
6- Strüktür ve yapısal çözümleri tasarımın bütünü ile ilişkilendirme farkındalığı kazanır
7-
8- .
9- .
10- .

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2- Tasarım Düşüncesi Becerisi
3- Kuramsal Bilgi Becerisi
4- Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5- Eleştirel Düşünme
6- Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7- Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8- Geniş Kapsamlı Tasarım
9- İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10- Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11- Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12- Taşıyıcı Sistemler
13- Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14- Proje ve Yapım Yönetimi
15- Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16- Sürdürülebilir Tasarım
17- Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18- Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19- Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 8 112
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 4 4
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 8 16
Ara sınavlar 2 8 16
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 4 8
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 24 48
Yarıyıl sonu sınavı 1 8 8
Araştırma 2 2 4
Toplam iş yükü     244
AKTS     10.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 3 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar 1. HANAZAY, A., “Yerel Yönetimlerde Planlama”, Mersin Ü. SBE Kamu Yönetimi ABD, Kent ve Çevre 2. ÇERÇİ, S., ÇERÇİ, B., Seyhan Belediyesi Hizmet Binası ve Kültür Merkezi Yöresel Mimari Proje Yarışması” 2000, Seyhan, Adana. 3. NAGHAVİ, Ş., “Büro Binalarında İç Mekân Düzenlemesi ”, İ.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, 1995, İstanbul. 4. Yakut, B. (2007, Nisan). Türkiye’de yarışma süreci: Kamuda yarışmalar. Ulusal Mimarlık Yarışmaları Sempozyumunda sunuldu, İzmir. 5. İstanbul Belediye Binası Proje Müsabakası (1953). Arkitekt Dergisi, 1953(05-06), 71-88. 6. Tekeli, D. (1998). Türkiye’de cumhuriyet döneminde kentsel gelişme ve kent planlaması., Y. Sey (Editör). 75 yılda değişen kent ve mimarlık (Birinci Baskı). İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları, 148 – 151. 7. Dinç, O. (1972). Samsun Belediye Binası ve Hizmet Tesisleri Mimari Proje Yarışması. Arkitekt Dergisi, 1972(02), 70-75. 8. Korucuoğlu, T., Aylan, A. (1997). Trabzon Belediyesi Hizmet Binası Mimari Proje Yarışması. Mimar, 1997(04), 32-40. 9. Aydınlı, S. (2004). Estetik öznel bir beğeni mi, yoksa nesnel / çevresel değerler temsili mi?. Ş. Ural, A. Şentürer ve F. Sönmez Uz (Editörler). Etik ve estetik (Birinci Baskı). İstanbul: YEM Yayınları, 146-155. 10. Hasol, D. (2003). 80. Yılda cumhuriyet dönemi mimarlığına bir bakış. Yapı Dergisi, 265(12), 49 – 54. 11. Yayla, Y. (1987). Belediye nedir? (Birinci Baskı). İstanbul: Marmara ve Boğazları Belediyeler Birliği, 8-16. 12. Yalçındağ, S. (1989). Federal Almanya’da ve Türkiye’de yerel yönetimler. Amme İdare Dergisi, 22(1), 81. 13. Yeğin, M. (2000). Yerel yönetim binalarının tasarım verileri, Doktora Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. 14. Met Mimarlık - Tasarım. (2016). Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi Hizmet Binası’na ilişkin genel bilgiler, vaziyet planı ve kat planları, Ankara. 15. -. Th - İdil Mimarlık. (2016). Gaziantep Büyükşehir Belediyesi Hizmet Binası’na ilişkin genel bilgiler, vaziyet planı ve kat planları, Gaziantep. 16. Özdamar, K. (2004). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (Cilt 1). (Birinci Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi, 521 – 633. 17. -Sennett, Richard, 1996, Kamusal İnsanın Çöküşü, çev. Serpil Durak, Abdullah Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. 18. -Yeşilkaya Gürallar, Neşe, 2003, Transformation of a Public Space in The Nineteenth Century İstanbul: Beyazıt Meydanı, yayımlanmamış doktora tezi, ODTÜ, Ankara. 19. -Habermas, Jürgen, 1999, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, çev. Tanıl Bora, Mithat Sancar, İletişim Yayınları, İstanbul

Ders ile ilgili dosyalar