Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bil.öğr. > YAŞAYAN DÜNYA DİNLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YAŞAYAN DÜNYA DİNLERİ Birinci düzey DKA402 Zorunlu 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri -
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA ÜNAL
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Prof. Dr. Harun GÜNGÖR, Prof. Dr. Mustafa ÜNAL, Doç. Dr. Kenan HAS, Doç. Dr. Ramazan ADIBELLİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Arş. Gör. Bekir KÖYLÜ
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Uzak doğunun başlıca inançlarından olan Hinduizm, Budizm, ile ilgili objektif bilgi sunmak. Geleneksel Türk inançları hakkında bilgi vermek ve bu inançlar doğrultusunda sergilenen gelenek ve davranışları tanıtmak; bu davranışlardan İslam sonrasında devam edenleri ve günümüz Türk toplumunda veya diğer Türk toplumlarında tezahürleri bulunanları tespit ederek bunlar arasında paralellikler kurmaktır. Ortadoğu menşeli olan dinlerden Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslam derinlemesine incelenmektedir. Öğrencilere derskriptif metodoloji çerçevesinde normatiflikten ve apolojiden uzak kalınarak objektif bilgiler vermek. Günümüz dünyasının iki önemli dini olan Yahudilik ve Hıristiyanlığı; kökenleri, dinî önderleri (kurucuları), tarihsel gelişim süreçleri, kutsal metinleri, inanç, ibadet, ritüel ve gelenekleriyle tanıtmaktır. Bilhassa dünya çapında yaygınlık kazanmış olan Hıristiyanlığın alt kollarının gruplarının tarihi serüvenlerini ve ortaya çıkış sebeplerini tanıtmak ve İslam dini ile ilgili karşılaştırmalara yer vermek.
Dersin tanımı Dinin Tanımı, dinin kökeniyle ilgili teoriler. Dinler Tarihinin bir bilim dalı olarak ortaya çıkışı. Hinduizm, Budizm, ve geleneksel Türk inançlarının kısa tarihçeleri, genel özellikleri, ilkeleri, inanç, ibadet ve dini kurumları, mezhepleri. Yahudilik; Yahudi inanç, ibadet, gelenek ve mezhepleri. Hıristiyanlık; Hıristiyan inanç, ibadet, kutsal gün ve mezhepleri ve alt grupları doğuş ve gelişmeleri

Dersin içeriği
1- Din ve Tarih Kelimelerinin incelenmesi
2- Dinler Tarihinin tarifi, konusu ve metodu
3- Eski Türk İnançları
4- Hinduizm
5- Caynizm ve Sihizm
6- Zerdüştilik
7- Maniheizm
8- Sabiilik
9- Şintoizm
10- Budizm (Buda’nın hayatı, prensipleri)
11- Karma, reenkarnasyon, Nirvana, metteya gibi inançla ilgili kavramlar
12- Yahudilik
13- Hıristiyanlık
14- İslam
15- Yeni dini hareketler ve diğer dinlerle irtibatları
16- Dinlerarası Diyalog
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Din olgusunun evrensel bir realite olduğunu, bu realiteyi bilimsel metotlarla anlama ve incelemenin bir gereklilik olduğunu anlar.
2- Hint ve Çin dinlerini genel özellikleriyle tanıyarak din olgusunun mahiyetini kavrar.
3- Dinin insan hayatında yadsınamaz bir yerinin ve rolünün bulunduğunu kavrar.
4- Ortadoğu coğrafyasında doğmuş olan dinleri ve bunların İslam üzerindeki etkilerini kavrar.
5- Günümüz dünyasının en önemli dinlerinden olan Yahudilik ve Hıristiyanlığı tarihî gelişimleri, kutsal metinleri, inanç, ibadet ve ritüelleriyle objektif bir biçimde tanır.
6- Hıristiyanlık içerisinde doğan grupların mezhepleşme süreci ve dini cemaatlerin oluşma biçimleri hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur.
7- Tarihsel süreç içinde dinler arası etkileşimin bulunduğunu kavrar.
8- İslam dışı dinlerden İslam kültürüne giren unsurları tanıma fırsatı bulur.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
3- Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
4- Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
5- Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
6- Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
7- Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
8- Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
9- Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
10- Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
11- Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
12- Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
13- Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
14- Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 3 12 36
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 5 5
Toplam iş yükü     101
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Dinler Tarihi, Abdurrahman Küçük, Günay Tümer, Mehmet Alparslan Küçük, Berikan Yayınları, Ankara, 2011. ; Dinler Tarihine Giriş, Mehmet Aydın, Literatürk Academia Yayınları, İstanbul, 2012.
Yardımcı Kaynaklar Din ve İnanç Sözlüğü, Şinasi Gündüz, Vadi Yayınları, Ankara, 2000; Anahatlarıyla Dinler Tarihi(Tarih, İnanç ve İbadet), Mahmut Aydın, Ensar Neşriyat, İstanbul, 2013; Mircea Eliade ve Din, Ramazan Adıbelli, İz Yayıncılık, İstanbul, 2011

Ders ile ilgili dosyalar