Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Mekatronik Mühendisliği > MAKİNE TEORİSİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
MAKİNE TEORİSİ Birinci düzey MEM 303 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SERTAÇ SAVAŞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ SERTAÇ SAVAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz yüze
Dersin amacı Mekanizma ve makinalarda temel kinematik kavramları öğrenmek, düzlemsel mekanizmalarda kinematik analiz gerçekleştirme, mekanizma ve motorlarda dengelenme ve volan tasarımı temellerini öğrenme
Dersin tanımı Mekanizmalarda temel kinematik kavramlar ve analiz, dengeleme ve volan tasarım prensipleri

Dersin içeriği
1- Mekanizmalar İçin Temel Kavramlar
2- Kinematik Zincir
3- Mekanizma Örnekleri
4- Serbestlik Derecesi
5- Konum Analizi
6- Bilgisayar Uygulamaları (Matlab, Adams)
7- Bilgisayar Uygulamaları (Geogebra, MechAnalyzer vs.)
8- Ara Sınav
9- Statik ve Dinamik Dengeleme
10- Eşdeğer Kütleler
11- Düzlemsel Mekanizmalarda Dengeleme
12- Tek ve Çok Silindirli Motorların Dengelenmesi
13- Makinalarda Dönme Düzgünsüzlüğü
14- Volan Tasarımı
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Kinematik esaslı mekanizma ve makine kavramlarını tanıma.
2- Mekanizmalarda serbestlik derecesi hesaplayabilme.
3- Düzlemsel mekanizmalarda konum analizi yapabilme becerisi.
4- Motorlarda dengelemenin gerekliliği, önemi ve dengeleme yöntemlerini öğrenme.
5- Dönme düzgünsüzlüğünü öğrenme ve volan tasarımı yapabilme becerisi.
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- 1a)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2- 1b)Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
3- 2)Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
4- 3)Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
5- 4)Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
6- 5)Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7- 6a)Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda bağımsız olarak etkin biçimde çalışabilme becerisi;
8- 6b)Bağımsız olarak bireysel çalışma becerisi.
9- 7a)Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
10- 7b)En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
11- 7c)Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
12- 8a)Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık.
13- 8b)Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
14- 9)Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
15- 10)Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
16- 11)Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
17- 12)Sensör teknolojileri, kontrol sistemleri, elektronik, mekanik ve bilgisayar mühendisliği disiplinlerine dair temel bilgiye sahip olma ve bu disiplinleri entegre ederek mühendislik çözümleri geliştirme becerisi.
18- 13)Dinamik sistemler, elektromekanik cihazlar ve donanım-yazılım entegre sistemlerinin analizi, tasarımı ve optimizasyonunu yapabilme becerisi.
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders Notları
Yardımcı Kaynaklar • J.E. Shigley and J.J. Uicker, "Theory of Machines and Mechanisms 2nd Edition", McGraw-Hill, 1995. • R.L. Norton, "Design of Machinery 2nd Edition", McGraw-Hill, 1999. • K.J. Waldron, G. L. Kinzel, "Kinematics, Dynamics and Design of Machinery", John Wiley, 2004. • Söylemez, E., "Makine Teorisi 1-2", Birsen Yayınevi, 2007.

Ders ile ilgili dosyalar