Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KALİTE YÖNETİMİ |
Üçüncü düzey |
İŞL 649 |
Seçmeli |
1 |
7.00 |
7.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Bu dersi almak için herhangi bir ön şart bulunmamaktadır.
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF.DR. MEHMET SITKI İLKAY
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. Mehmet Sıdkı İLKAY
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze eğitim. Makale okumaları, örnek olay çözümleri ve grup halinde dönem projesi hazırlama ve sunuma.
|
Dersin amacı
|
Bir kuruluşun toplam kalite yaklaşımıyla kurumsal mükemmelliğe ulaşabilmesi için yapılması gerekenler konusunda gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders bir kuruluşun toplam kalite yaklaşımıyla kurumsal mükemmelliğe ulaştırılmasıyla ilgilidir. Bu ders kapsamında; kalite yönetimiyle ilgili bilgiler, kalitenin boyutları, günümüz iş ortamında kalite iyileştirme, kalite verimlilik ilişkisi, kalite maliyetleri, Deming, Juran ve Crosby'nin kalite ile ilgili görüşleri, kalite ve global rekabet, kalite yönetiminde etik ve kurumsal sosyal sorumluluk, TKY'nin temel ilkeleri, ISO 9000 KYS, Kalite yönetiminin temel araç ve teknikleri konuları ele alınacaktır.
|
1- |
Kalite Yönetimine Toplam Kalite Yaklaşımı: Kurumsal Mükemmelliğe Ulaşmak
|
2- |
Deming, Juran ve Crosby'nin kalite ile ilgili görüşleri
|
3- |
Örnek Olay
"Manfield Coatings Co. Ltd.: Quality Management as the Winning Formula"
|
4- |
Kalite ve Global Rekabet
|
5- |
Kalite Yönetimi, Etik ve Kurumsal Sosyal Sorumluluk
|
6- |
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
- Müşteri Odaklılık
- Liderlik ve Değişim
- Hedeflerle ve Verilerin Analizine Dayalı Yönetim Yaklaşımı
- Çalışanların Katılımı, Motivasyonu, Yetkilendirilmesi ve İletişim
- Sürekli İyileştirme ve Yenilikçilik
|
7- |
Toplam Kalite Yönetiminin Temel İlkeleri
- Tedarikçilerle İşbirliği
- Süreç Yönetimi
- Önlemeye Dönük Yaklaşım
- Sürekli Eğitim ve Öğrenen Organizasyon
|
8- |
Ara Sınav
|
9- |
ISO 9000 KYS ve Toplam Kalite Yönetimi
|
10- |
Kalite Yönetiminin Araç ve Teknikleri
- 7 Temel Teknik
|
11- |
Kalite Yönetiminin Araç ve Teknikleri
- Problem Çözme ve Karar Verme
- QFD
- EFQM
|
12- |
Kalite Yönetiminin Araç ve Teknikleri
- 6 Sigma
- Benchmarking
- Kök Neden Analizi
- Hata Türleri ve Etkileri Analizi
|
13- |
Toplam Kalite Yönetiminin Uygulama Örnekleri
|
14- |
Proje Sunumları
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Öğrenciler toplam kalite yaklaşımıyla bir kuruluşta kurumsal mükemmelliğe nasıl ulaşılabileceğini öğrenme.
|
2- |
Kalite iyileştirme ile verimlilik ve rekabet edebilirlik arasında ilişkiyi anlamak ve açıklayabilmek.
|
3- |
Örnek olaylarla kalite yönetiminin kazandıran bir formül olduğunu konusunda farkındalık sahibi olmak.
|
4- |
Toplam Kalite Yönetiminin temel ilkelerinin işletmelerde nasıl uygulanabileceğini anlamak ve bu konuda deneyim kazanmak.
|
5- |
Seçtikleri bir kalite yönetim araç veya tekniğini kullanarak uygulamalı bilimsel bir çalışma yapmak.
|
6- |
Dönem projesi olarak hazırladıkları projeyi bilimsel bir makale haline getirerek, uluslararası veya ulusal bir dergide yayınlatmak.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Alanı ile ilgili nitel ve nicel verileri toplar, bilgisayar destekli programlarla analiz eder ve yorumlar.
|
|
2- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda özgün bilimsel çalışma yaparak, ulusal ve uluslararası literatüre katkıda bulunur.
|
|
3- |
Yaptığı bilimsel çalışmaları araştırmacılara ve diğer yararlanıcılara makaleler yoluyla yazılı; seminer, sempozyum, konferans ve kongre bildirileri yoluyla sözlü olarak aktarır.
|
|
4- |
İşletme ve çevresine ilişkin ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, bunların işletme ve çevresi üzerindeki etkilerini tartışır.
|
|
5- |
İşletme bilimi ile ilgili alanlarda (yönetim, muhasebe, finansman, üretim yönetimi, pazarlama, sayısal yöntemler) ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve yönetimsel etik sorunları tespit eder ve bunlara çözüm üretir.
|
|
6- |
İşletmelerde insan kaynaklarının stratejik bir unsur olarak etkin ve verimli bir şekilde yönetilmesinin yollarını açıklar.
|
|
7- |
Bir yeni girişimin nasıl başlatılacağını ve girişimcilik sürecinin nasıl yönetileceğini gösterir ve uygular.
|
|
8- |
İşletmelerin uzun vadede sürdürülebilir rekabet üstünlüğüne sahip olması için izlenmesi gereken stratejik yönetim süreçlerini açıklar.
|
|
9- |
Üretim yönetiminde karşılaşılan problemler ve kullanılan yöntemler hakkında dünyadaki son gelişmeleri ve ortaya çıkan yeni yaklaşımları tartışır.
|
|
10- |
Üretim ve hizmet sektöründeki gerçek olaylar için standart süreleri tespit edip simülasyon modelleri tasarlar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
|
|
11- |
Ekonomi, finans, muhasebe ve denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri, bunların işletmeler ve piyasalar üzerindeki etkilerini takip eder ve tartışır.
|
|
12- |
Pazarlamanın temel alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla yorumlar.
|
|
13- |
Pazarlama biliminin, işletme bölümünün diğer anabilim dallarıyla etkileşimini açıklar ve yeni bakış açıları ile farklı konuları tartışır.
|
|
14- |
İşletmenin farklı alanlarına ilişkin problemleri teorik alt yapılarını ve bağlamsal koşullarını dikkate alarak tartışır.
|
|
15- |
Mevcut bir problemin çözümünde kullanılan yöntemler arasındaki farkları, avantaj ve dezavantajları tartışır.
|
|
16- |
Literatürdeki bir çalışmaya farklı yöntemler uygular ve problemin çözümü için yeni yaklaşımlar ya da yeni yöntemler önerir.
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
10
|
3
|
30
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
24
|
24
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Ara sınavlar
|
1
|
3
|
3
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
36
|
36
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
36
|
36
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
3
|
3
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
156
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
David L. Goetsch and Stanley B. Davis, Quality Management for Organizational Excellence, 6th ed., Upper Saddle River, NJ: Pearson Education Inc, 2010.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Dale H. Besterfield, Dale Besterfield-Michna, Glen H. Besterfield, Mary Besterfield-Scare, Total Quality Management, 2nd ed., Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, Inc., 1999.
|
|