Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
DOÇ. DR. LEMİYE ATABEK SAVAŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilerin polimerik malzemelerin mekanik ve reolojik davranışlarını temel bilimsel prensipler ışığında anlamalarını sağlamaktır. Öğrenciler, polimerlerin gerilme, çekme, darbe ve yorulma gibi mekanik özelliklerini analiz etmeyi; viskozite, akış davranışı ve zaman-sıcaklık-bağımlı deformasyon gibi reolojik özelliklerini değerlendirmeyi öğreneceklerdir. Ayrıca, bu özelliklerin test yöntemlerini, yorumlanmasını ve uygulamalardaki önemini kavrayarak, polimer seçiminde ve ürün tasarımında doğru karar verebilecek bilgi ve beceriyi kazanacaklardır.
|
Dersin tanımı
|
Bu ders, polimer malzemelerin mekanik ve reolojik davranışlarını teorik ve uygulamalı yönleriyle ele alır. Polimerlerin çekme, basma, eğilme, darbe ve yorulma gibi mekanik özelliklerinin yanı sıra, viskozite, akma, kayma gerilmesi ve zaman-sıcaklık bağımlı deformasyon gibi reolojik özellikleri incelenir. Ayrıca bu özelliklerin test edilmesi, ölçüm teknikleri, sonuçların yorumlanması ve bu bilgilerin mühendislik tasarımında nasıl kullanılacağı üzerinde durulur. Termoplastik, termoset ve elastomerlerin karşılaştırmalı analiziyle birlikte, polimer yapı–özellik–performans ilişkisi hakkında kapsamlı bir anlayış kazandırılması hedeflenmektedir.
|
1- |
Hafta – Giriş ve Polimer Malzemelere Genel Bakış
|
2- |
Polimerlerin Moleküler Yapısı ve Mikroyapı–Makroyapı İlişkisi
|
3- |
Temel Mekanik Kavramlar
|
4- |
Çekme, Basma ve Eğilme Testleri
|
5- |
Zaman ve Sıcaklık Bağımlı Davranış
|
6- |
Darbe ve Yorulma Özellikleri
|
7- |
Ara-Sınav
|
8- |
Viskoelastisite ve Temel Modeller
|
9- |
Reolojiye Giriş ve Akış Tipleri
|
10- |
Polimer Reometreleri ve Ölçüm Teknikleri
|
11- |
Dinamik Mekanik Analiz (DMA)
|
12- |
Polimerlerde Mekanik Özellikleri Etkileyen Faktörler
|
13- |
Ergitme Reolojisi ve İşlenebilirlik
|
14- |
Polimer Reometreleri ve Ölçüm Teknikleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Polimerlerin mekanik özelliklerini tanımlar ve bu özellikleri etkileyen yapısal parametreleri açıklar.
|
2- |
Gerilme-gerinim ilişkilerini kullanarak polimer malzemelerin elastik, plastik ve kırılma davranışlarını analiz eder.
|
3- |
Polimerlerin viskoelastik davranışlarını tanımlar ve bu davranışı modelleyen temel matematiksel modelleri uygular.
|
4- |
Zamana, sıcaklığa ve yüke bağlı olarak değişen mekanik özellikleri (örneğin sürünme, gevşeme) değerlendirir.
|
5- |
Polimerlerde darbe, yorulma ve kırılma mekanizmalarını açıklar ve uygulamalarda bu verileri kullanır.
|
6- |
Reoloji temel kavramlarını (vizkozite, kayma gerilmesi, kayma hızı) açıklar ve polimer sistemlerinde uygular.
|
7- |
Reolojik ölçüm tekniklerini ve cihazlarını (örneğin kapiler reometre, rotasyonel viskozimetre) tanır ve yorumlar.
|
8- |
Polimer işleme süreçlerinde (enjeksiyon, ekstrüzyon vb.) reolojik davranışların etkilerini analiz eder.
|
9- |
Farklı polimer türlerinin (amorf, yarı-kristal, termoset, elastomer) mekanik ve reolojik özelliklerini karşılaştırır.
|
10- |
Polimerik malzemelerin mekanik ve reolojik özelliklerine dayalı olarak uygun malzeme ve tasarım seçimi yapar.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Doktora yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşmak
|
|
2- |
Fizik alanı ile ilgili disiplinlerarasındaki etkileşimi kavramak; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşmak
|
|
3- |
Fizik alanındaki yeni bilimsel bilgilere ulaşabilmek ve alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanabilmek
|
|
4- |
Fizik alanında yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilmek ya da bilinen bir yöntemi farklı bir probleme uygulayabilmek
|
|
5- |
Özgün bir konuyu araştırabilmek, kavrayabilmek, tasarlayabilmek, uyarlayabilmek ve uygulayabilmek
|
|
6- |
Yeni ve karmaşık fikirlerin sorgulamak, sentezlemek ve değerlendirmesini yapabilmek
|
|
7- |
Özgün çalışmaları hakemli dergilerde yayınlamak
|
|
8- |
Yaratıcı ve sorgulayıcı düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, alanı ile ilgili ve disiplinlerarası özgün fikir ve yöntemler geliştirebilmek
|
|
9- |
Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini etkili bir şekilde sunabilmek
|
|
10- |
En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilmek ve tartışabilmek
|
|
11- |
Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunmak
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
3
|
42
|
Ödevler
|
1
|
20
|
20
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
15
|
15
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
4
|
4
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
4
|
4
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
187
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
50
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
50
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
0
|
Genel toplam
|
|
0
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Introduction to Polymer Viscoelasticity"
Yazarlar: John D. Ferry
Yayınevi: Wiley
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|