Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KRİSTAL YAPI ANALİZİ |
İkinci düzey |
KİM 529 |
Seçmeli |
2 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
ön koşulsuz
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ŞABAN PATAT
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof Dr Orhan Türkoğlu ve Doç Dr Halil Şahan
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
yoktur
|
Dersin veriliş şekli
|
yüz yüze anlatım
|
Dersin amacı
|
X-ışını kristalografisi moleküllerin üç boyutlu yapısına eşsiz bir bakış sağlar. Bu ders kristal katıların x-ışını kırınım analizi ile ilgilidir ve hem teorik hem de pratik yapı analizi kavramlarına vurgu yapılmaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Simetri, uzay grubu, kırınım geometrisi, yapı faktörleri, faz problemi, direk metotlar, Patterson metodu, elektron yoğunluk haritaları, yapı tayini, iyi kristaller nasıl elde edilir, toz metotları, x-ışını kırınım metotlarının eksiklikleri ve yapı ile ilgili veri tabanları
|
1- |
X-ışını kırınımı
|
2- |
simetri
|
3- |
uzay grubu
|
4- |
kırınım geometrisi
|
5- |
yapı faktörleri
|
6- |
faz problemi
|
7- |
direk metodlar
|
8- |
arasınav
|
9- |
Patterson metodu
|
10- |
elektron yoğunluk haritaları
|
11- |
yapı tayini
|
12- |
toz metotları
|
13- |
x-ışını kırınım metotlarının eksiklikleri ve yapı ile ilgili veri tabanları
|
14- |
x-ışını kırınım metotlarının eksiklikleri ve yapı ile ilgili veri tabanları (devam)
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
X-ışını kırınımı ve simetri
|
2- |
uzay grubu ve kırınım geometrisi
|
3- |
yapı faktörleri ve faz problemi
|
4- |
direk metodlar ve Patterson metodu
|
5- |
elektron yoğunluk haritaları
11-
|
6- |
yapı tayini ve toz metotları
|
7- |
x-ışını kırınım metotlarının eksiklikleri ve yapı ile ilgili veri tabanları
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kimyasal problemlere temel kimya bilgi ve becerilerini kullanarak tek başına çözümler üretebilme yeteneği
|
|
2- |
İleri araştırmalarda bilgi ve beceri düzeyi planlama ve yürütebilme yeteneği
|
|
3- |
Ulusal ve uluslararası düzeyde kimya ile ilgili konuları izleyebilir, değerlendirip ve yorumlayabilme yeteneği
|
|
4- |
Alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirerek bilgi toplumu oluşum sürecine katkı yapabilme yeteneği
|
|
5- |
Kimya alanında lisans düzeyinde kazanılan bilgileri genişletmek ve geliştirebilme yeteneği
|
|
6- |
Bilimsel ve analitik düşünme ve sentez yapabilme formasyonu kazandırmak
|
|
7- |
Kimya alanında çeşitli cihazları kullanır ve sonuçlarını yorumlayabilme
|
|
8- |
Uzmanlık alanı ile ilgili deneyleri tasarlar ve uygulayabilme yeteneği
|
|
9- |
Deneysel verilerin değerlendirilmesinde çeşitli istatistik metotları ve paket programları kullanabilme yeteneği
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
2
|
26
|
Ödevler
|
13
|
2
|
26
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
6
|
2
|
12
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
2
|
4
|
8
|
Laboratuvar
|
14
|
2
|
28
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
13
|
2
|
26
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
7
|
2
|
14
|
Toplam iş yükü
|
|
|
183
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Glusker, J.P.& Trueblood, K.N., Crystal Structure Analysis: A Primer, Oxford University Pres, Oxford, 1985
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1-Glasser, L.S.D, Crystallography, Van Nostrand Reinhold Co. Lt., England, 1982
2-Stout, G.H.& Jensen, L.H., X-ray Structure Determination: A Practical Guide, The Macmillan Company, London, 1968
|
|