Giriş | English

Doktora > Sosyal Bilimler Enstitüsü > Türk Dili Ed. (doktora) > TÜRKİYE FOLKLORU TARİHİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TÜRKİYE FOLKLORU TARİHİ Üçüncü düzey TDE 703 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri --
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı --
Dersin veriliş şekli Sözlü anlatım, örnek makale incelemesi
Dersin amacı Türkiye’de halkbilimi çalışmalarının ortaya çıkışı ve gelişme seyrini kavratmak.
Dersin tanımı Halkbilimi, bu bilimin karakteristik özellikleri, Türkiye’de halk bilimi araştırmaları tarihinde önemli kişilerin folklor anlayışları ve eserlerinin incelenmesi.

Dersin içeriği
1- Folklorun ayrı bir bilim olarak ortaya çıkması ve tarihsel gelişimi.
2- Türkiye’de folklor çalışmalarının ilk evresi: Örtülü devre ve belli başlı temsilcileri
3- Türkiye’de folklor çalışmalarının ikinci dönemi: Türkçü devre ve belli başlı temsilcileri
4- Türkçü Devre’nin temsilcilerinden Ziya Gökalp’ın folklora dair görüşleri, etkilendiği kaynaklar ve etkilediği alanlar.
5- M. Fuad Köprülü’nün folklora dair görüşleri, etkilendiği kaynaklar ve etkilediği kişiler.
6- Rıza Tevfik Bölükbaşı’nın folklora dair görüşleri, etkilendiği alanlar ve etkilediği kişiler.
7- Türkiye’de folklor çalışmalarının üçüncü dönemi: Sentezci devre ve belli başlı temsilcileri
8- Ara sınav
9- Türkiye’de folklor çalışmalarının dördüncü dönemi: Dergici devre ve temsilcileri; Türk Ocakları ve Halkevlerinin folklor çalışmaları: Ali Rıza Yalgın, Ahmet Kutsi Tecer
10- Türkiye’de folklor çalışmalarının beşinci dönemi: Bilimci devre belli başlı temsilcileri
11- Bilimci devrenin temsilcilerinden Pertev Naili Boratav ve Şükrü Elçin: Folklor anlayışı, eserleri.
12- Tahir Alangu ve Dursun Yıldırım: Folklor anlayışı, eserleri.
13- UNESCO’nun ‘Somut Olmayan Kültürel Miras’ sözleşmesi ve bu sözleşmenin Türk Halkbilimi araştırmalarına etkisi.
14- Genel değerlendirme ve tartışma
15- final sınavı
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1-
2-
3-
4-
5-
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Türk Dili ve edebiyatı alanında araştırma ve çalışma için temel bilgi ve becerileri kazanır.
2- Türk Dili ve edebiyatı alanındaki kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
3- Türk Dili ve edebiyatının başlangıçtan günümüze kadarki tarihi gelişim ve değişimine vakıf olur.
4- Türk Dili ve edebiyatı konularında ileri düzey araştırma ve çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5- Osmanlı Türkçesiyle yazılmış edebi metinleri okuma, yazma ve anlama bilgi ve becerisine sahip olur.
6- Türkçeyi doğru, güzel ve etkili bir şekilde kullanır.
7- Türk halk kültürü ve edebiyatının sözlü-yazılı ürünlerini ve kaynaklarını tanır
8- Dil ve edebiyat alanlarındaki duyarlılık ve zevkini geliştirir.
9- Bilimsel düşünmeyi öğrenir.
10- Mesleki terminolojiye hâkim olur.
11- Türk Dili ve edebiyatı alanıyla ilgili bilgi ve dökümanlara internet ve kütüphaneler aracılığıyla ulaşabilir.
12- Disipline ilişkin sorunları görme, eleştirel bakış açısıyla değerlendirme ve çözüm üretme yetisi kazanır.
13- Alanla ilgili karşılaşılan problemleri çözmeye dayalı öneriler geliştirebilir.
14- Türk Dili ve edebiyatının etkilendiği din, düşünce ve sanat hareketlerini ve bunların izlerini tespit eder.
15- Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirmeler yapabilir.
16- Akademik çevreyi tanır.
17- Yaşam boyu öğrenme gerekliliğinin farkına varır.
18- Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesine sahip olur
19- Bilimsel ve mesleki etik ve sorumluluk sahibi olur.
20- Yaşadığı dünya, içinde bulunduğu toplum ve kendisi hakkında eleştirel bir anlayışa sahip olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     146
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı YILDIRIM, Dursun (1998). “Türkiye’de Folklor Araştırmalarının Gelişme Devreleri”, Türk Bitiği: Araştırma/ İnceleme Yazıları, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 43-60. YILDIRIM, Dursun (1998). “Türkiye’de Folklor Hareketlerine Kısa Bir Bakış”, Türk Bitiği: Araştırma/İnceleme Yazıları, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 61-64.
Yardımcı Kaynaklar ALANGU , Tahir (1974). Türkiye Folkloru El Kitabı, İstanbul: Adam Yayıncılık, s. 130-153. ALBAYRAK, Nurettin (2012) Halk Edebiyatı: Kapsamı- Biçimi ve Türk Özellikleri- Literatürü, İstanbul: Kapı Yayınları. AYTAÇ, Pakize (2010) Folklor ve Edebiyat: Halk Edebiyatını Tenkit (Halk Edebiyatına Bakışlar, Yorumlar ve Halk Edebiyatından Faydalanma Cereyanları), Ankara: Berikan Yay. BİRKALAN, Hande (2000). “Türkiye’de Halkbilimi ve Bazı Türk Halkbilimcileri”, Folklor/Edebiyat: Halkbilimi Özel Sayısı, S. 24, 2000/4, s. 7-26. BÖLÜKBAŞI, Rıza Tevfik (1982) Rıza Tevfik’in Tekke ve Halk Edebiyatı İle İlgili Makaleleri, (hz. Abdullah Uçman), Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. ÇETİK, Mete (1998). Üniversitede Cadı Kazanı: 1948 DTCF Tasfiyesi ve Pertev Naili Boratav’ın Müdafaası, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. DURBİLMEZ, Bayram (2013) “Halkbilimi Araştırmalarının 100. Yılında: ‘Halkbilimi’ ile ‘Edebiyat’ın Ortak Alanları ve ‘Halk Edebiyatı’ Üzerine Bir Değerlendirme”, Millî Folklor, S. 99, s. 101-112. FİLİZOK, Rıza (1991). Ziya Gökalp’ın Edebî Eserlerinde Halk Edebiyatı Tesirleri Üzerine Bir Araştırma, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. GÖRKEM, İsmail (1993). “Türk Folklor Araştırmaları Tarihinde Millî Talim ve Terbiye Cemiyeti ve Baha Said Bey’in Yeri”, Prof. Dr. Bayram Kodaman’a Armağan, Samsun 1993, s.73-88. GÖRKEM, İsmail (1994). “Bekir Çobanzade’nin Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Halk Edebiyatı’nın Yeri Hakkındaki Görüş ve Düşünceleri”; Prof. Dr. Saim Sakaoğlu’na 55. Yıl Armağanı, (Hz. Ali Berat Alptekin), Kayseri 1994, s.155-168. GÖRKEM, İsmail (1996). “Ali Rıza Yalgın ve Karacaoğlan Hakkındaki Çalışmaları”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c.VIII, S. 2, Elâzığ 1996, s. 335-356. GÖRKEM, İsmail (1998). “Bahâ Said Bey’in Türkiye’deki Alevî-Bektaşî ve Nusayrî Zümreleri Hakkındaki Araştırmaları”, Türkiye Günlüğü, S. 51 (Yaz 1998), s.117-125. GÖRKEM, İsmail (1999). “Prof. Pertev N. Boratav’ın 1927-1944 Dönemi ve Atsız Mecmua’daki Yazıları”, Millî Folklor/ Uluslararası Halkbilimi Dergisi, S.42 (Yaz 1999), s. 6-30. GÖRKEM, İsmail (2000). “1927 Yılında Türk Yurdu’nda Neşredilen ‘[Özbek] Halk Edebiyatı Nasıl Toplanmalı’ İsimli Yazı Münasebetiyle”, Millî Folklor/ Üç Aylık Uluslararası Halkbilimi Dergisi, S.47 (Güz 2000), s.31-40. GÖRKEM, İsmail (2000). “Millî Talim ve Terbiye Cemiyeti’nin Türk Eğitim Tarihindeki Yeri”, Türk Yurdu/ 700. Yılında Osmanlı, c. XIX-XX, S. 148-149 (Aralık 1999- Ocak 2000), s. 229-237. GÖRKEM, İsmail (2000). İttihat ve Terakkî’nin Yaptırdığı ‘Anadolu’da Gizli Mabetler’ Konulu Araştırmalar: Baha Said Bey- Türkiye’de Alevî-Bektaşî, Ahî ve Nusayrî Zümreleri, Ankara 2000, Kültür Bakanlığı HAGEM Yayınları.(2. baskı: Kitabevi Yay., İstanbul 2006). GÖRKEM, İsmail (2006). “Ömer Faruk Akün: ‘Anadolu Halk Şiirinde Tabiat Motifleri’, [Basılmamış Doktora Tezi], İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü, İstanbul 1953, XVI+767 s.”, Türklük Bilimi Araştırmaları (Prof. Dr. Ömer Faruk Akün’e Armağan), S. 19, 2006-Bahar, s. 213-221. GÖRKEM, İsmail (2006). “Tahir Alangu’nun Balkan Folkloru Çalışmaları”, Türkbilig/Türkoloji Araştırmalar [Ankara], S. 11, 2006/11, s. 235-238). GÖRKEM, İsmail (2006). “Tahir Alangu’nun Folklor Anlayışı”, Fikret Türkmen Armağanı, İzmir 2005, Kanyılmaz Matbaası, s. 293-302. GÖRKEM, İsmail (2009) “Dünden Bugüne ‘Türk Sözel Edebiyatı’: Değişim ve Dönüşüm”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi / (Prof. Dr. Hüseyin Ayan Özel Sayısı), S. 39, Erzurum 2009, s. 411-422. GÖRKEM, İsmail (2010) “Ziya Gökalp’ın Folklor Olgusuna Bakışı”, Türk Kimliğinin Yeniden İnşası Bağlamında Ziya Gökalp, (Yayıma Hazırlayanlar: Ünver Günay- Celaleddin Çelik), İstanbul: Kesit Yayınları, s. 87-94. [=ayrıca bk. Mehmet Eröz Armağanı, (Hazırlayanlar: Mustafa Aksoy, Osman Yorulmaz), Ötüken Neşriyat, İstanbul 2012, s.105-111.]. KARAKAŞ, Mehmet (2000). Türk Ulusçuluğunun İnşası, Ankara: Vadi Yayınları. KARPAT, Kemal (1964?) Türk Demokrasi Tarihi, Ankara?: Kendi Yayını. KARTARI, Asker (2000). “Çağdaş Halk Bilimi Eğitimi ve Üniversitelerde Halk Bilimi Bölümleri İçin Bir Program Önerisi”, Folklor/Edebiyat: Halkbilimi Özel Sayısı, S. 24, 2000/4, s. 201-217. OĞUZ, M. Öcal (2004). “Araştırmaların Tarihi”, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, (ed. M. Öcal Oğuz- Metin Ekici vd.), Ankara: Grafiker Yayınları, s. 31-68. OĞUZ, M. Öcal (2004). “Ekler”, Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, (ed. M. Öcal Oğuz- Metin Ekici vd.), Ankara: Grafiker Yayınları, s. 361-376. ORAL, Mustafa (2009) “M. Ziya Gökalp’in Medeniyet ve Kültür Anlayışı”, Folklor/ Edebiyat, c. XV, S. 60, s. 13-24. ÖZTÜRKMEN, Arzu (1998). Türkiye’de Folklor ve Milliyetçilik, İstanbul: İletişim Yayınları. TAN, Nail (1997). Folklor (Halkbilimi) Genel Bilgiler, 4. baskı, İstanbul: ABO Basım. GÜLÇAYIR- TEKE, Selcen (2016) Türk Halk Biliminde Derleme: Çalışmalar, Tartışmalar, Ankara: Grafiker Yay. ÜÇÜNCÜ, Kemal (2013) “M. Fuad Köprülü’nün Türk Halkbilimi İncelemeleri Tarihindeki Yeri ve Önemi”, Türk Kültürü, 2013/2, s. 9- 28. ÜLKEN, Hilmi Ziya (1976) “Türkçülüğün Tekamülü: Sebepler, Doğuşu, Büyüyüş”, Tarih ve Millet Şuuru, (2. baskı), İstanbul: Dergah Yayınları, s. 158-165. ÜLKEN, Hilmi Ziya (1976) “Tanzimat Devrinde Türkçülük”, Tarih ve Millet Şuuru, (2. baskı), İstanbul: Dergah Yayınları, s. 166-172. ÜLKEN, Hilmi Ziya (1976) “Türkiye Dışında Türkçülük: Realist ve İlmi Türkçülük”, Tarih ve Millet Şuuru, (2. baskı), İstanbul: Dergâh Yayınları, s. 173-178. ÜLKEN, Hilmi Ziya (1976) “Hayali, Siyasi ve Hakiki Türkçülük”, Tarih ve Millet Şuuru, (2. baskı), İstanbul: Dergah Yayınları, s. 179-185. ÜLKEN, Hilmi Ziya (1976) “Millet Nedir, Ne Değildir?”, Tarih ve Millet Şuuru, (2. baskı), İstanbul: Dergah Yayınları, s. 194-208. ÜLKEN, Hilmi Ziya (1976) “Tarih Şuuru ve Vatan”, Tarih ve Millet Şuuru, (2. baskı), İstanbul: Dergah Yayınları, s. 225-241. ÜLKEN, Hilmi Ziya (1976) “Kültürümüzün Kaynakları”, Tarih ve Millet Şuuru, (2. baskı), İstanbul: Dergah Yayınları, s. 293-346. ÜSTEL, Füsun (1997). İmparatorluktan Ulus-Devlete Türk Milliyetçiliği: Türk Ocakları (1912-1931), İstanbul: İletişim Yayınları. VATANDAŞ, Celalettin (2004). Ulusal Kimlik: Türk Ulusçuluğunun Doğuşu, İstanbul: Açılım Kitap. YILDIRIM, Dursun (1998). “Kültürel Açıdan Türk Dünyasının Durumu ve Geleceği”, Türk Bitiği: Araştırma/İnceleme Yazıları, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 27-34. YILDIRIM, Dursun (1998). “Türk Dünyasına Toplu Bakış”, Türk Bitiği: Araştırma/İnceleme Yazıları, Ankara: Akçağ Yayınları, s. 20-26. YILDIZ, Ahmet (2001). “Ne Mutlu Türküm Diyebilene: Türk Ulusal Kimliğinin Etno-Seküler Sınırları (1919-1938), İstanbul: İletişim Yayınları.

Ders ile ilgili dosyalar