Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
İSLAM İBADET ESASLARI |
Birinci düzey |
İLH211 |
Zorunlu |
2 |
3.00 |
3.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
İslam İnanç Esasları dersini tamamlar nitelikte İslam dininin ibadetler ile ilgili kuralları işlenir
|
Eğitimin dili
|
Türkçe ve müfredat konularına ilişkin Arapça metin okuma
|
Koordinatör
|
DOÇ.DR. MENDERES GÜRKAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ.DR. MENDERES GÜRKAN, Doç. Dr. OSMAN BAYDER
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Dersi veren öğretim elemanları ve anabilim dalının araştırma görevlileri aynı zamanda yardımcı öğretim elemanlarıdır
|
Dersin veriliş şekli
|
Takrir ve seçilen örnek Arapça metin okuma
|
Dersin amacı
|
İbadetler, maksatları, çeşitleri ve ilgili hükümler, ibadetlerde ihlas ve ihsanın önemini kavratmak
|
Dersin tanımı
|
İslam dininin/Fıkhın bölümlerinden ibadetler hakkında bilgi vererek; İslam dininde ibadetin yeri, amaçları, çeşitleri ve ilişkin hükümler hakkında bilgilenmektir.
|
1- |
İbadetin manası, hüküm ve çeşitleri, mükellef ve gerekli şartlar
|
2- |
Temizlik, suların hükmü, maddi ve manevi temizlik, abdest ve ilgili hükümler
|
3- |
Gusül; guslü gerektiren şeyler, farzları, sünnetleri ve adabı
|
4- |
Teyemmüm; farzları ve şartları, kadınların kendilerine has durumlarda ibadetleri
|
5- |
Namaz; çeşitleri, farzları ve vacipleri
|
6- |
Namaz; sünnetleri, mekruhları, namazı bozan şeyler, ezan ve kamet
|
7- |
İmamlık; şartları, cuma namazı ve ilgili hükümler, nafile namazlar ve cenaze namazı
|
8- |
Oruç; mahiyeti ve önemi, oruç çeşitleri, orucun rükün ve şartları
|
9- |
Oruç; yasakları ve orucun kazası
|
10- |
Muhtemel vize haftası
|
11- |
Zekat; mahiyeti, önemi ve şartları
|
12- |
Zekata tabi mallar, zekatın ödenmesi ile ilgili şartlar, fıtır sadakası
|
13- |
Hac ve umre; mahiyeti ve önemi, şartları
|
14- |
Haccın rükünleri, vacipleri, sünnetleri ve umre
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Fıkıhın temel konularını tanımak Hac ve umre ibadeti hakkında bilgi edinmek
|
2- |
İslamiyette ibadet çeşitlerini tanımak
|
3- |
İbadet konularını işleyen literatür bilgisi edinmek
|
4- |
İbadetlerin birey ve topluma etkisini kavramak
|
5- |
Hac ve umre ibadetinin yapılışı hakkında bilgi ve tecrübe kazandırmak
|
6- |
İbadet alanıyla ilgili yeni problemlerin çözümü karşısında metod edinmek
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
2- |
İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
|
|
3- |
İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
|
|
4- |
İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
|
|
5- |
Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
6- |
Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
7- |
Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
8- |
İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
|
|
9- |
İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
|
|
10- |
Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
|
|
11- |
Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
|
|
12- |
İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
|
|
13- |
Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
|
|
14- |
İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
|
|
15- |
İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
|
|
16- |
Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
|
|
17- |
Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
|
|
18- |
İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
|
|
19- |
İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
|
|
20- |
İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
74
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Diyanet İlmihal I-II; Mavsîlî, el-İhtiyâr, Meydânî, el-Lübâb
|
Yardımcı Kaynaklar
|
1. Ahmet Hamdi Akseki, İslam Dini
2. Ömer Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali
|
|