Giriş | English

Doktora > Eğitim Bilimleri Enstitüsü > Fen Bilgisi Eğitimi (doktora) > İLERI NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
İLERI NİCEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Üçüncü düzey IFE 601 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Bilimsel Araştırma yöntemleri, istatistik
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MUSTAFA METİN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DOÇ. DR. OKTAY BEKTAŞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı -
Dersin veriliş şekli Proje tabanlı öğrenme
Dersin amacı Nicel araştırma yöntemlerini anlamak, bu yöntemleri kullanarak proje yapabilmek, tezinde kullanacağı yönteme karar verebilmek, etik kurallara uymak
Dersin tanımı Bilimsel araştırma nedir? Bilimsel araştırma yöntemleri/yaklaşımları nelerdir? Nicel araştırma yaklaşımları nelerdir? (Deneysel araştırma türleri nelerdir ve nasıl yapılır? Korelasyonel araştırma nedir? Nedensel-karşılaştırmalı araştırma nedir? Tarama araştırması nedir?) Nicel çalışmalarda araştırma sorusu nasıl yazılır? Değişkenler nelerdir? Alt problemler ve hipotezler nasıl yazılır? Evren ve örneklem nasıl seçilir? Prosedür nasıldır? Alan yazın taraması nasıl yapılır? Veri toplama araçları nasıl hazırlanır? Geçerlik –güvenirlik çalışmaları nasıl yapılır? Araştırmanın uygulaması nasıl yapılır? Veri analizi nasıl yapılır? Veriler nasıl yorumlanır ve yazılır? Öneriler nasıl yazılır? APA kurallarına nasıl uyulur? Etik kurallara nasıl dikkat edilir?

Dersin içeriği
1- Nicel araştırma yaklaşımları hakkında bilgi (Nitel-nicel farkı) Etik kurallar hakkında bilgi (her hafta ilgili konuda bilgilendirme)
2- Nicel araştırma çeşitleri (Tarama, korelasyonel, nedensel-karşılaştırma, deneysel)
3- Nicel bir araştırma türü olan yarı deneysel çalışma hakkında bilgi
4- Nicel bir çalışma için araştırma sorusu yazabilme
5- Nicel araştırmada değişkenler, alt problemler ve hipotezler hakkında bilgi
6- Nicel Araştırmadaki alan-yazın, çalışmanın amacı ve gerekçesi hakkında bilgi
7- Nicel Araştırmada evren ve örneklem hakkında bilgi
8- Nicel araştırmada veri toplama araçları hakkında bilgi
9- Nicel araştırmada veri analizi hakkında bilgi
10- Nicel araştırma sonucu analiz edilen verilerin raporlaştırılması hakkında bilgi (Sonuç-tartışma-öneriler)
11- Kaynakça (APA) hakkında bilgi
12- Nicel araştırma sonucunda makale yazımını öğrenme, çalışmalarının yayın hazırlığını yapma
13- Makale inceleme
14- Etik kurallara uyma
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Nicel araştırma yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olacaklar
2- Nicel araştırma çeşitlerini öğrenecekler
3- Nicel bir araştırma türü olan yarı deneysel çalışma planlayabilecekler
4- Nicel bir çalışma için araştırma sorusu yazabilirler
5- Nicel araştırmada değişkenler, alt problemler ve hipotezler hakkında bilgi sahibi olabilecekler
6- Nicel Araştırmada evren ve örneklem hakkında bilgi sahibi olurlar
7- Nicel Araştırmadaki veri toplama araçları hakkında bilgi sahibi olurlar
8- Nicel araştırmada nasıl veri analizi yapacağını öğrenirler
9- Nicel araştırma sonucu analiz edilen verilen nasıl raporlaştırılacağı hakkında bilgi sahibi olurlar
10- Nicel araştırma sonucunda makale yazımını öğrenip, çalışmalarının yayın hazırlığını yaparlar

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
2- Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygulayabilir, özgün çalışmalarla bilime katkıda bulunabilir.
3- Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilir ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapma becerisine sahip olur.
4- Çeşitli disiplinler, eğitim alanı ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık bilgilerini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
5- Özgün bir araştırmayı, tasarlayabilir ve gerçekleştirebilir.
6- Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
7- Ulusal ve/veya uluslararası dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletebilir.
8- Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapabilir.
9- Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirebilir
10- Öğretim sürecini etkileşimli ve etik zeminde sürdürebilir.
11- Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili eğitim stratejileri geliştirebilir ve uygulayabilir.
12- Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilir
13- Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunma yetkinliğini sergiler.
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 3 45
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ödevler 15 1 15
Sunum / Seminer hazırlama 14 2 28
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 15 15
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 15 15
Araştırma 15 1 15
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 31 100
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Boston: Pearson education. Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün O.E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). New York: McGraw-Hill, Inc. Gay, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application (Sixth edition). Ohio: Prentice-Hall, Inc. Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). San Francisco: Jossey-Bass. Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yardımcı Kaynaklar Aypay, A. ve arkadaşları, (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Ders ile ilgili dosyalar