Ön koşul dersleri
|
Bilimsel Araştırma yöntemleri, istatistik
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. MUSTAFA METİN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DOÇ. DR. OKTAY BEKTAŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Proje tabanlı öğrenme
|
Dersin amacı
|
Nicel araştırma yöntemlerini anlamak, bu yöntemleri kullanarak proje yapabilmek, tezinde kullanacağı yönteme karar verebilmek, etik kurallara uymak
|
Dersin tanımı
|
Bilimsel araştırma nedir? Bilimsel araştırma yöntemleri/yaklaşımları nelerdir? Nicel araştırma yaklaşımları nelerdir? (Deneysel araştırma türleri nelerdir ve nasıl yapılır? Korelasyonel araştırma nedir? Nedensel-karşılaştırmalı araştırma nedir? Tarama araştırması nedir?)
Nicel çalışmalarda araştırma sorusu nasıl yazılır? Değişkenler nelerdir? Alt problemler ve hipotezler nasıl yazılır? Evren ve örneklem nasıl seçilir? Prosedür nasıldır? Alan yazın taraması nasıl yapılır? Veri toplama araçları nasıl hazırlanır? Geçerlik –güvenirlik çalışmaları nasıl yapılır? Araştırmanın uygulaması nasıl yapılır? Veri analizi nasıl yapılır? Veriler nasıl yorumlanır ve yazılır? Öneriler nasıl yazılır? APA kurallarına nasıl uyulur? Etik kurallara nasıl dikkat edilir?
|
1- |
Nicel araştırma yaklaşımları hakkında bilgi (Nitel-nicel farkı)
Etik kurallar hakkında bilgi (her hafta ilgili konuda bilgilendirme)
|
2- |
Nicel araştırma çeşitleri (Tarama, korelasyonel, nedensel-karşılaştırma, deneysel)
|
3- |
Nicel bir araştırma türü olan yarı deneysel çalışma hakkında bilgi
|
4- |
Nicel bir çalışma için araştırma sorusu yazabilme
|
5- |
Nicel araştırmada değişkenler, alt problemler ve hipotezler hakkında bilgi
|
6- |
Nicel Araştırmadaki alan-yazın, çalışmanın amacı ve gerekçesi hakkında bilgi
|
7- |
Nicel Araştırmada evren ve örneklem hakkında bilgi
|
8- |
Nicel araştırmada veri toplama araçları hakkında bilgi
|
9- |
Nicel araştırmada veri analizi hakkında bilgi
|
10- |
Nicel araştırma sonucu analiz edilen verilerin raporlaştırılması hakkında bilgi (Sonuç-tartışma-öneriler)
|
11- |
Kaynakça (APA) hakkında bilgi
|
12- |
Nicel araştırma sonucunda makale yazımını öğrenme, çalışmalarının yayın hazırlığını yapma
|
13- |
Makale inceleme
|
14- |
Etik kurallara uyma
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Nicel araştırma yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olacaklar
|
2- |
Nicel araştırma çeşitlerini öğrenecekler
|
3- |
Nicel bir araştırma türü olan yarı deneysel çalışma planlayabilecekler
|
4- |
Nicel bir çalışma için araştırma sorusu yazabilirler
|
5- |
Nicel araştırmada değişkenler, alt problemler ve hipotezler hakkında bilgi sahibi olabilecekler
|
6- |
Nicel Araştırmada evren ve örneklem hakkında bilgi sahibi olurlar
|
7- |
Nicel Araştırmadaki veri toplama araçları hakkında bilgi sahibi olurlar
|
8- |
Nicel araştırmada nasıl veri analizi yapacağını öğrenirler
|
9- |
Nicel araştırma sonucu analiz edilen verilen nasıl raporlaştırılacağı hakkında bilgi sahibi olurlar
|
10- |
Nicel araştırma sonucunda makale yazımını öğrenip, çalışmalarının yayın hazırlığını yaparlar
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olmak.
|
|
2- |
Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmek.
|
|
3- |
Türkçe öğretimi alanındaki bir araştırmanın altyapısını kurma, araştırma projelerine katılma, ulusal ve uluslar arası seminer ve kongrelere katılma yeterliliklerine sahip olmak.
|
|
4- |
Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olmak.
|
|
5- |
Yüksek Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olmak.
|
|
6- |
Mesleki yaşamda sürekli gelişmelerden haberdar olmak ve kendini geliştirme yetkinliğine sahip olmak.
|
|
7- |
Türkçenin eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretibilecek akademik yeterliliğe sahip olmak.
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
15
|
3
|
45
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
15
|
1
|
15
|
Ödevler
|
15
|
1
|
15
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
14
|
2
|
28
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
15
|
15
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
15
|
15
|
Araştırma
|
15
|
1
|
15
|
Toplam iş yükü
|
|
|
148
|
AKTS
|
|
|
6.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
0
|
0
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
31
|
100
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Boston: Pearson education.
Büyüköztürk, S., Çakmak, E. K., Akgün O.E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi
Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
Fraenkel, J.K, ve Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research in education (third education). New York: McGraw-Hill, Inc.
Gay, L. R., & Airasian, P. (2000). Educational research: Competencies for analysis and application (Sixth edition). Ohio: Prentice-Hall, Inc.
Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications
Merriam, S. B. (2009). Qualitative research (Second edition). San Francisco: Jossey-Bass.
Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications
Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2011). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
Yildirim, A. ve Şimsek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Sekizinci basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Aypay, A. ve arkadaşları, (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
Aziz, A. (2008). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
|
|