Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Tekstil Mühendisliği > TEKSTİL SEKTÖRÜNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE GERİ DÖNÜŞÜM
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
TEKSTİL SEKTÖRÜNDE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE GERİ DÖNÜŞÜM Birinci düzey TEKP 411 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ SÜMEYYE ÜSTÜNTAĞ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ SÜMEYYE ÜSTÜNTAĞ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Yok
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Çevre, sürdürülebilirlik ve geri dönüşüm kavramlarının öneminin anlatılması ve Tekstil sektörü ile bu kavramlarım ilişkilerinin açıklanması
Dersin tanımı Çevre Kirliliği, sürdürülebilirlik ve geri dönüşüm kavramlarının tekstil sektörü özelinde anlatılması

Dersin içeriği
1- Çevre Kavramı, Çevre Kirliliği ve Sebepleri
2- Hava Kirliliği, Sera Etkisi ve Sera Gazları
3- Su Kirliliği, Su Ayak İzi
4- Tekstil Su Kalitesinin Önemi, Atıksu Arıtımı
5- Toprak Kirliliği, Gürültü Kirliliği
6- Ekoloji, Ekolojik Tekstiller, Ekolojik Ayak İzi
7- Sürdürülebilirlik, Sürdürülebilir Kalkınma
8- Tekstil Sektörünün Genel Çevresel Etkileri
9- Tekstil Üretim Süreçleri Özelinde Çevresel Etkiler
10- Tekstil Üretim Süreçleri Özelinde Çevre Dostu Yöntemler
11- Geri Dönüşüm ve Geri Kullanım
12- Çevre Sorunlarını Önlemeye Yönelik Çalışmalar
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Çevre kavramı ve çevre dostu üretim hakkında farkındalık kazanma
2- Tekstil sektörü için su kirliliğinin ve kalitesinin önemini kavrayabilme
3- Tekstil sektörünün çevresel etkileri hakkında bilgi sahibi olma
4- Tekstil terbiye işlemlerinin çevresel etkileri hakkında bilgi sahibi olma
5- Tekstil terbiye işlemlerine yönelik çevre dostu üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma
6- Sürdürülebilirlik kavramını benimseme ve Tekstil sektörü için önemini anlama
7- Tekstil atıklarının geri dönüşümün olanakları hakkında bilgi sahibi olma
8- Tekstil sektörü ile ilgili sürdürülebilir proje fikri geliştirme becerisi kazanma
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi. (1)
2- Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. (1)
3- Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. (2)
4- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (3)
5- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. (4)
6- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. (5)
7- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. (6)
8- Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi. (7)
9- En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi. (7)
10- Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. (7)
11- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci. (8)
12- Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. (8)
13- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. (9)
14- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. (10)
15- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. (11)
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 9 9
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 10 10
Toplam iş yükü     132
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Ders Notu
Yardımcı Kaynaklar 1. Pak, S., 2011, Pamuklu Tekstillerin Bitim İşlemlerinde Geri Dönüşüm Sularının Kullanımının Ürün Kalitesine Etkisinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Denizli. 2. Alper, F., 2015, Sürdürülebilirlik Kavramı İçerisinde Su Ayak İzi: Tekstil Sektörü Örneği, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 3. Şenocak, B., 2017, İşletmelerde Çevresel Sürdürülebilirlik Bilinci, Denizli Tekstil İşletmelerine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Denizli. 4. Yelkovan, S., 2015, Pamuk ve Geri Dönüşüm Pamuk Liflerinden Eğrilen İpliklerin Özelliklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Isparta. 5. Vural, E. Ö., 2017, Sürdürülebilir Gelişim ve Çevre Korumada Yeşil Enerji Kaynaklarının Rolü: Türkiye Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, Samsun. 6. Ayvaz, K. M., 2018, Öğretmenlerin Gömlek Satın Alma Davranışları ve Gömleklere Yönelik Geri Dönüşüm Konusundaki Görüşleri: Konya Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Konya. 7. Gürer, A., 2018, Yetişkinler, Çevresel Faktörler ve Bilimsel Bilgiye Ulaşma Araçları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 8. Aydınoğlu, Ö., 2020, İplikhane Telefleri İle Katyonik Boyama Sonrası Oluşan Tekstil Atıksuyunun Renk Gideriminin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri. 9. Nesrin Türkmen, 2009, Tekstil Ve Moda Tasarımı Açısından Sürdürülebilirlik Ve Dönüşüm, Sanatta Yeterlik Tezi, İstanbul. 10. Abdurrahman Telli, 2011, Pet Şişe Geri Dönüşüm Pes İle Klasik Pes Liflerinden Üretilen İplik Ve Kumaş Özelliklerinin Karşılaştırılması Üzerine Bir Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, İzmir. 11. Christine Foglar, 2011, Etik Moda Tasarımı: Bir Trend Mi, Bir Gelecek Hareketi Mi?, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 12. Cihan Bozkurt, 2012, Atık Kağıt Geri Dönüşüm Liflerinden Üretilen Kağıtların Özelliklerinin Araştırılması, Yüksek Lisans Tezi, Isparta. 13. Abdurrahman Telli, 2016, Geri Dönüşüm Pamuk, R-Pet Ve Karışımlarının Denim Kumaş Üretiminde Kullanılması, Doktora Tezi, Adana. 14. Ender Çetin, 2016, Atık Yönetiminde Sürdürülebilirlik Ve Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 15. Neriman Sert, 2018, Plastik Geri Dönüşüm Tesisinde Atık Yönetimi, Yüksek Lisans Tezi, Niğde. 16. Erkan Türkmen Dönmez, 2017, Geri Dönüşümü Yapılmayan Tekstil Atıklarının Kullanılarak Elektromanyetik Kalkanlama, Isı İzolasyonu Ve Ses Yalıtımı Sağlayan Yüzeylerin Eldesi, Doktora Tezi, Uşak. 17. Z. Lale Çavuldur, 2018, Geri Dönüşümlü Kağıt Hamurunun Görsel Sanatlar Eğitimġide Kullanımı Ve Çevre Eğitimine Yönelik Katkıları: Bir Eylem Araştırması, Doktora Tezi, İstanbul. 18. Tolga Orkun Kaya, 2018, Sürdürülebilirlik Kapsamında Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Kullanımı Ve Önemi, Yüksek Lisans Tezi, Aksaray. 19. Tuğba Sezgin, 2018, Moda Ve Marka Olgularının Ortaöğretimdeki Bireylerin Üzerindeki Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 20. Ayşegül Gürer, 2018, Yetişkinler, Çevresel Faktörler Ve Bilimsel Bilgiye Ulaşma Araçları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 21. Emre Tosun, 2018, Ekolojik Tekstillerin Moda Tasarımı Üzerine Etkileri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 22. Hülya Azaklı, 2018, Tekstil Ve Moda Tasarımı Açısından Sürdürülebilirlik, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 23. Mutlu Toksöz, 2018, Tekstil Sektöründe Sürdürülebilirlik Kavramı Ve Yaşam Döngüsü Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Adana. 24. Gülseren Sevinç, 2019, Geçmişten Günümüze Denim Ve Sürdürülebilir Moda İçin Değerlendirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 25. Elif Ulutaş, 2019, Geri Dönüşümlü Polipropilen/Çeltik Polimer Kompozitinin Mekanik, Termal Ve Morfolojik Özelliklerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 26. Cemre Nur Kuyucak, 2020, Open End Geri Dönüşüm Akrilik İplikten Elde Edilen Kazakların Performans Özelliklerinin Pbt Ve Gipe İpliklerin İlavesinin Etkisi İle Birlikte İncelenmesi, , Yüksek Lisans Tezi, Uşak. 27. Emine Songül Yiğit, 2020, Materyal Ve Bazı Eğirme Parametrelerinin Akrilik İçeren Tekstil Atıklarından Elde Edilen Open End İpliklerinin Kalite Özellikleri Üzerindeki Etkilerinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Uşak. 28. Görkem Kırım, 2020, Geri Dönüşüm Yoluyla Atıkların Sosyo – Ekonomik Ve Çevresel Katkılarının İncelenmesi: Eskişehir İl Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kütahya. 29. Zeynep Özdem, 2020, Ev Tekstili Sektöründe Sürdürülebilir Tasarım Uygulamaları, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul. 30. Bestem Esi, 2020, R-Pet İpliklerin Şönil Döşemelik Kumaşlarda Kullanılabilirliği Ve Üretim Maliyetinin Optimizasyonu, Doktora Tezi, Adana. 31. Sinem Geçdoğan, 2020, Kurumsal Sürdürülebilirlik Ölçümü İçin Ahp Ve Topsıs Yöntemlerinin Kullanılması: Bankacılık Sektörü Üzerine Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Muğla.

Ders ile ilgili dosyalar