Giriş | English

Lisans > Eğitim Fakültesi > İlköğretim Matematik Öğretmenliği > EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Birinci düzey MB 303 Zorunlu 6 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ EMİNE YAVUZ HARMAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ EMİNE YAVUZ HARMAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ---
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğretmen adaylarının eğitimde ölçme ve değerlendirme becerilerini geliştirerek, geçerli ve güvenilir ölçmeler ve yansız değerlendirmeler yapabilmelerini, uygun test türlerini seçebilmelerini, ayırt ediciliği yüksek test soruları hazırlayabilmelerini ve test sonuçlarını analiz ederek yorumlayabilmelerini sağlamak.
Dersin tanımı Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar Ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri Başarı testleri geliştirme ve uygulama Test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme Test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme Alternatif/çağdaş ölçme araçları.

Dersin içeriği
1- Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
2- Ölçme ve değerlendirmenin yaşamımızdaki yeri ve önemi Ölçme ve değerlendirmenin eğitimdeki yeri ve önemi
3- Öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar
4- Test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim-1
5- Test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim-2
6- Ölçmede hata Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: Güvenirlik
7- Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: Geçerlik, kullanışlılık
8- Eğitimde kullanılan ölçme araçları, başarı testi geliştirme ve uygulama Sınav türleri ve soru yazımı
9- Ara sınav
10- Ortaokul matematik dersi kazanımlarına göre Bloom taksonomisine uygun soru yazma (Yazılı, sözlü yoklamalar, kısa cevaplı)
11- Ortaokul matematik dersi kazanımlarına göre Bloom taksonomisine uygun soru yazma (Doğru yanlış ve eşleştirmeli testler)
12- Ortaokul matematik dersi kazanımlarına göre Bloom taksonomisine uygun soru yazma (Çoktan seçmeli testler)
13- Test ve madde puanlarının analizi
14- Öğrenci başarısının değerlendirilmesi
15- Alternatif/çağdaş ölçme araçları-1
16- Resmî tatil
17- Hafta (13 Haziran) Alternatif/çağdaş ölçme araçları-2
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Eğitimde ölçme ve değerlendirmeye ilişkin temel kavramları bilir.
2- Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemini kavrar.
3- Matematik eğitiminde kullanılabilecek çeşitli ölçme araçlarını tanır.
4- Testlere ilişkin test ve madde puanlarının analizini yapar.
5- Test sonuçlarını yorumlar ve geri bildirim yapar.
6- Alternatif/çağdaş ölçme araçlarını tanır.
7- -
8- -
9- -
10- -

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili temel kavramları ve bu kavramlar arası ilişkileri kavrar.
2- Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğinin değerlendirilmesi ile bilimsel bilginin üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibidir.
3- Öğrencilerin farklı matematik öğrenme alanlarına özgü öğrenme özellikleri ve öğrenme güçlükleri bilgisine sahiptir; bu bilgileri sınıf içi uygulamalarında kullanır.
4- Ulusal ve uluslararası eğitim sistemlerinin psikolojik, felsefi ve sosyolojik temelleri ile tarihsel gelişimleri hakkında bilgi sahibidir.
5- Atatürk ilke ve inkılâplarının önemini benimser; insan hakları, demokrasi ve mesleki etik gibi evrensel değerler ve normlara saygılı davranır.
6- Alanıyla ilgili güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder; farklı bağlamlarda ortaya çıkan matematik öğrenme/öğretme olay ve olgularını modeller, doğru ve sistematik olarak yorumlar ve değerlendirir.
7- Matematik eğitimiyle ilgili güncel sorunları fark eder, doğru ve yanlış uygulamaları ayırt eder, iyi uygulama örneklerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder.
8- Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, özel gereksinimlerini dikkate alarak ve etkili sınıf yönetimi becerilerini kullanarak amaca uygun öğrenme ortamları oluşturur ve ders materyalleri geliştirir.
9- Matematik öğretim programları, öğretim yöntem, strateji ve teknikleri ile süreç ve sonuç değerlendirme bilgi ve becerisine sahiptir.
10- Bireysel ve grup etkinliklerini (ders planı, sosyal faaliyet, proje, vb.) planlar, yürütür, değerlendirir ve öz-düzenlemeler yapar.
11- Kendini sürekli geliştirme ve yenilemeye karşı olumlu bir tutum sergiler, yaşam boyu öğrenmenin önemini bilir, kişisel ve mesleki gelişimi için gereksinimlerini belirler ve zayıf olduğu alanlarda kendini geliştirir.
12- Çalıştığı kurumun kalite süreçlerine uygun davranır ve kalitenin sürdürülebilmesi için kişisel ve kurumsal etkileşim kurar.
13- Ulusal ve uluslararası gündemi takip eder; güncel problemler için çözüm önerileri geliştirir ve toplumla paylaşır.
14- Alanıyla ilgili sözlü ve yazılı iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır.
15- Matematik ve matematik eğitimi ile ilgili edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
16- Sanatsal, sosyal ve kültürel etkinliklere aktif olarak katılır.
17- Çevreye karşı duyarlıdır ve çevreyi koruma bilincinde öğrenciler yetiştirir.
18- Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil kullanma bilgi ve becerisine sahiptir.
19- Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilecek ve mesleki uygulamaları yürütebilecek düzeyde bilişim teknolojileri bilgisine ve uygulama becerisine sahiptir.
20- Mesleği ile ilgili yasal mevzuatı bilir ve öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 15 2 30
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Ödevler 2 2 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   100
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı • Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. • Erkan, S. ve Gömleksiz, M. (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. • Thorndike, R. M. ve Thorndike-Christ, T. (2017). Psikolojide ve eğitimde ölçme ve değerlendirme. Çev. Otrar, M. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. • Tan, Ş. (2008). Öğretimde ölçme ve değerlendirme, KPSS el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. • Başol, G. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. •Demirtaşlı, R. N. (2019). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (5. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık
Yardımcı Kaynaklar Tan, Ş. (2008). Öğretimde ölçme ve değerlendirme, KPSS el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. Atılgan, H., Kan, A. ve Doğan, N. (2009). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık. Erkan, S. ve Gömleksiz, M. (2008). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Thorndike, R. M. ve Thorndike-Christ, T. (2017). Psikolojide ve eğitimde ölçme ve değerlendirme. Çev. Otrar, M. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Başol, G. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Demirtaşlı, R. N. (2019). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (5. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık https://www.turcademy.com/tr

Ders ile ilgili dosyalar