Giriş | English

Lisans > İlahiyat Fakültesi > İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bil.öğr. > BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ Birinci düzey DKA405 Zorunlu 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri ---
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. AHMET KAYACIK
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. MUSTAFA BAKTIR, Prof. Dr. YUSUF BENLİ
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ---
Dersin veriliş şekli Yüz Yüze
Dersin amacı Öğrencilerin bilimsel araştırma kavramı, bilimsel aşamanın farklı ilke, yöntem ve aşamaları ile tanışmalarını ve ikinci dil araştırmaları ile ilgili edinecekleri kuramsal bilgilerin yanı sıra yapacakları küçük çaplı bir araştırma çalışması ile bir bilimsel çalışmanın nasıl yapılacağını uygulamalı olarak da öğrenmelerini sağlamak bu dersin başlıca amaçlarıdır.
Dersin tanımı Bu ders, öğretmen adaylarına araştırma yöntemleri konusunda temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin içeriği
1- Dersin Amacı, İçeriği, Kaynaklar ve İşlenişin Tanıtımı
2- Bilim, Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Yöntem Nedir? Bilimsel Araştırmanın öğretmen ve öğretmen adayları için önemi
3- Bilimsel Bilgiye Erişim - Bilgi Kaynakları - Kütüphane ve on-line veri tabanları
4- Temel bilimsel araştırma yaklaşımları
5- Nitel ve nicel yaklaşımların temel özellikleri ve farklılıkları
6- Araştırma Yöntemleri - Nicel - Nitel - Karma
7- Araştırma Problemi Nedir, Nasıl Belirlenir? - Problem - Araştırma Sorusu - Hipotez
8- Veri Toplama Araçları - Anket - Gözlem - Görüşme - Doküman
9- Araştırmalarda Örnekleme - Evren-örneklem - Nitel ve Nicel Örnekleme Teknikleri
10- Veri Analizi - Betimsel İstatistik - Kestirimsel İstatistik - Nitel Veri Analizi
11- Bilimsel Araştırmalarda Geçerlik ve Güvenirlik
12- Akademik Yazım - APA nedir? - Literatür Organizasyonu - Akademik Metin Organizasyonu
13- Bilimsel Etik ve Araştırma Etiği - Kaynak göstermenin önemi ve anlamı - İntihal (Aşırmacılık)
14- Araştırma Önerilerinin ve Dersin Genel Değerlendirmesi
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Bilimsel araştırma ve bilimsel araştırma ile ilgli diğer kavram ve terimleri tanımlayabilir.
2- Bilimsel araştırmanın önemi konusunda bilgi ve tecrübeye dayalı olumlu tutumlar geliştirir.
3- Araştırma yaparken uyulması gereken etik kurallar konusunda farkındalık kazanır.
4- Farklı araştırma yöntemlerini tanımlayabilir.
5- Bir bilimsel araştırma yapılırken takip edilmesi gereken aşamaları ve dikkat edilmesi gereken hususları bilir.
6- Alanıyla ilgili bir araştırma sorusu belirleyip küçük kapsamlı bir araştırma proje önerisi hazırlayabilir.
7- İçerik açısından araştırmanın amacı ve araştırma sorularına; biçim açısından APA yazım kurallarına uygun bir araştırma raporu yazabilir.
8- Bilimsel bir araştırma raporunu (makale, bildiri, tez vb) okuyup anlayabilir.
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimine ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2- Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi alanında bilimsel araştırma yapabilir.
3- Bu alanın öğretimine yönelik strateji, yöntem ve tekniklerini etkili biçimde kullanır.
4- Öğretim süreci içinde ve dışında etkili iletişim becerilerine sahip olur.
5- Din ve değerlerle ilgili temel kavramları tanır.
6- Kuran ve Hz. Muhammed in söz ve öğretileri ile ilgili temel bilgilere sahip olur.
7- Dinler ve dini akımlar hakkında bilgi sahibi olur.
8- Günümüz inanç problemleri ve güncel dini konular hakkında bilgi sahibi olur.
9- Eğitim ve öğretim vereceği yaş grubuna ait gelişimsel ve ruhsal bilgi donanımına sahip olur.
10- Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme ve değerlendirme uygulamaları yapabilir.
11- Bilgi ve iletişim teknolojilerini teknik ve pedagojik olarak kullanabilme becerisine sahip olur.
12- Türk eğitim tarihi ve sisteminin yapısı, tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur.
13- Türk islam sanatları, edebiyatı ve musikisi hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
14- Topluma hizmet bilinci ile görev misyonunu yerine getirme becerisine sahip olur.
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 14 1 14
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 10 10
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar 1. Balcı, A. (2009). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem teknik ve ilkeler (7. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık. 2. Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi (17.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 3. Karasar, N. (2000). Araştırmalarda rapor hazırlama (10.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. 4. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Ders ile ilgili dosyalar