Ön koşul dersleri
|
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. NARİN LİMAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Prof.Dr. Narin LİMAN, Prof.Dr. Güner Küçük BAYRAM, Doç.Dr. Feyzullah BEYAZ, Yrd.Doç.Dr. Emel ALAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yrd.Doç.Dr. Emel ALAN
|
Dersin veriliş şekli
|
Dersin konusuna ilişkin bilgiler çeşitli görsel eğitim araçlarıyla anlatılmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Membranların ana yapısını ve bütünlüğünü oluşturan yapı ve bu membranlardan geçiş yapan maddeler hakkında bilgi vermektir.
|
Dersin tanımı
|
Biyolojik membran, hücre dışı ve hücre içi ortamlar arasında su ve suda çözünmüş maddelerin nakli ile ilgili geçişleri kontrol eder, hücresel aktiviteler için gerekli kimyasal ortamı sınırlar.
|
1- |
Biyolojik membranlara giriş, membranların sınıflandırılması ve yapıları, membran organizasyonu ve asimetrisi
|
2- |
Biyolojik membranların komponentleri (Lipidler); membran lipidlerinin sınıflandırılması ve kimyasal özellikleri, lipid ikili tabakanın yapısı ve özellikleri, akışkan mozaik modeli
|
3- |
Biyolojik membranların komponentleri (Proteinler); membran proteinlerinin yapısı, türleri, düzenlenişleri ve genel karakteristikleri
|
4- |
Biyolojik membranların komponentleri (Karbohidratlar); membran karbohidratlarının genel özellikleri ve membranda düzenlenişleri
|
5- |
Membran dinamiği; membran akışkanlığı ve akışkanlığa etki eden faktörler, membranlarda moleküler hareket, difüzyon ölçüm teknikleri
|
6- |
Lipid-protein etkileşimleri 1: lipid ikili tabakada peptidler ve proteinler, füzyon proteinleri ve membranda füzyon
|
7- |
Lipid-protein etkileşimleri 2: membran proteinlerinin yerleşimi ve katlanmaları, hidropati eğrileri ve sekonder yapı tahmini
|
8- |
Biyolojik membranlardan transporta genel bakış, taşıyıcılar, taşıyıcılı transport ve kanallar
|
9- |
Arasınav
|
10- |
Mitokondriyal solunum zincirinde H+ transportu, kemiozmotik teori, kompleks I, III ve IV’den proton transportu, H+ pompalama mekanizması
|
11- |
Işık-idareli H+ transportu, tilakoidlerde elektron transportu, bakteriyel fotosentetik reaksiyon merkezi, bakteriyorodopsin, proton transport mekanizması
|
12- |
F-, V-, P-tipi ATPazların yapısı ve fonksiyonları, ATP sentezi, primer iyon pompaları ve iyonik gradient oluşumu, ABC-transporterler
|
13- |
Kanallar 1; kanallara biyolojik bakış, kanalların yapısı ve fonksiyonları, iyon kanallarının yapısı ve fonksiyonları,
|
14- |
Kanallar 2; iyon taşıyan ve kanal oluşturan iyonoforlar ,ligant kapılı ve voltaj kapılı iyon kanalları,
|
15- |
Kanallar 3; su kanalları, aquaforinler, aquaforinlerin yapısı ve fonksiyonları
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Hücre membranının temel fonksiyonel komponentleri ve kimyasal karakteristiklerini tanımlayabilme
|
2- |
Biyolojik membranlarda yer alan lipid bileşenlerinin yapısını ve türünü, lipid ikili tabakanın yapısını tanımlayabilme
|
3- |
Membranda yer alan membran proteinleri ve karbohidratların türlerini ve karakteristik özelliklerini belirtebilme
|
4- |
Biyolojik membranların esansiyel fonksiyonlarını kavrayabilme
|
5- |
Ökaryot hücrelerde kompartmanlaşmayı tanımlayabilme
|
6- |
Membran biyogenezi ve membran dinamiğindeki temel prensipleri kavrayabilme
|
7- |
Membranlardan transportun temel mekanizmasını açıklayabilme
|
8- |
Transportta görev alan membran proteinlerinin yapı ve fonksiyonuna bağlı olarak ilgili transport mekanizmasını tartışabilme
|
9- |
Membran biyokimyası alanında özelleşmiş bir konuda proje ve sunum hazırlayabilme
|
10- |
Biyolojik membranlarla ilgili bir alanda deneysel bir çalışma planlayabilme ve yürütebilme
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
|
|
2- |
|
|
3- |
|
|
4- |
|
|
5- |
|
|
6- |
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
16
|
2
|
32
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
0
|
0
|
0
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
16
|
2
|
32
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
16
|
2
|
32
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
98
|
AKTS
|
|
|
4.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Membrane Structure and Function (W.H.Evans, J.M.Graham, Oxford University Press, 1989)
|
Yardımcı Kaynaklar
|
P.L. Yeagle, The Structure of Biological Membranes, CRC Press (2nd edition) 2004 D.L. Nelson, M.M. Cox, Lehninger Principles of Biochemistry Worth Publishers 2000 R. Lipowsky, E. Sackman, Structure and Dynamics of Membranes, North-Holland 1995
|
|