Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Biyoloji (y.l.) > BİYOKİMYASAL TOKSİKOLOJİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
BİYOKİMYASAL TOKSİKOLOJİ İkinci düzey BİY 539 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri YOK
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ABDURRAHMAN AYVAZ
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
Dersin veriliş şekli Yüzyüze
Dersin amacı Biyokimyasal toksikoloji, toksisitenin altında yatan mekanizmalarları özellikle moleküler düzeydeki olaylarlı ve toksisiteyi belirleyen ve etkileyen faktörleri kavratmayı amaçlar. Organizmanın bileşiğe ve bileşiğin de organizmaya etkisini mekanizmalarıyla açıklamak dersin başlıca amaçları arasında yer alır. Böylece öğrenciler organizmanın toksik bileşiklerle etkileşimini etraflı biçimde kavrar.
Dersin tanımı Zehir bilimi olarak da adlandırılan toksikoloji, kimyasalların canlı sistemler üzerindeki zararlı etkilerini inceleyen çok disiplinli bir derstir. Toksik bileşiklerin kimyasal yapılarıyla organizmaya ait makromoleküllerin ve diğer hücresel kamyonetlerin biyokimyasal etkileşimlerini inceler.

Dersin içeriği
1- Toksikolojinin Kapsamı ve Toksikolojinin biyokimyasal yönleri
2- Doz-Cevap Ilişkileri, Toksisite kriterleri Doz-cevap ilişkilerinin ölçümü, Tehlike ve risk değerlendirmesi
3- Zehirli Tepkileri Etkileyen Faktörler, emilim, Dağıtım, metabolize etme ve Boşaltım
4- Zehirli Cevaplari Etkileyen Faktörler: Metabolizma
5- Metabolik değişim türleri Faz 1 ve Faz 2 reaksiyonları
6- Metabolizmanın kontrolü ve Zehirlenmeye karşı detoksifikasyon
7- Metabolizma ve Dağilimi Etkileyen Faktörler
8- Metabolizma ve Dağilimi Etkileyen Kimyasal ve Biyolojik faktörler
9- Yabanci Bileşiklere Tepkiler
10- Doğrudan toksik etki: doku lezyonları
11- Farmakolojik, fizyolojik ve biyokimyasal etkiler
12- Teratogenez, İmmünotoksisite, Genetik toksisite, Kimyasal karsinojenez
13- Toksisitenin Biyokimyasal Mekanizmaları,Kimyasal karsinojenez, Doku lezyonları: karaciğer nekrozu, böbrek hasarı, akciğer hasarı
14- Nörotoksisite, aşırı ve istenmeyen farmakolojik etkiler, Fizyolojik etkiler
15- Biyokimyasal etkiler: öldürücü sentez ve birleşme, spesifik protein reseptörleriyle etkileşim Çoklu organ toksisitesi ve metaller
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Dersi başatıyla tamamlayan öğrenci toksik bileşiklerin kimyasal özelliklerini tanır
2- Toksik bileşiklerin makromoleküllerle ve hücresel yapılarla etkileşimini açıklayabilir.
3- Toksik bileşiklerin vücuda emilimi, dağılımı, metabolizması ve boşaltımının nasıl olduğunu anlar
4- Faz 1 ve Faz 2 metabolik reaksiyonlarını anlar
5- Toksik bileşiklerin vücuttaki dönüştürülme süreçlerini kavrar
6- Toksik bileşiklerin farklı organlar üzerindeki etkilerini öğrenir
7- toksik bileş,klerin birbirleriyle, hücrelerle ve endojen makromoleküllerle etkileşimlerinin sonuçlarını kavrar
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilgiyi değerlendirme,yorumlama ve uygulama yapma gibi bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye ulaşır
2- Biyoloji alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır
3- Biyoloji alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayarak, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirerek, gerektiğinde uygular
4- Biyoloji alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır
5- Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir
6- Biyoloji alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir
7- En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur (Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi)
8- Biyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir
9- Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretir ve denetler
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 3 10 30
Sunum / Seminer hazırlama 1 3 3
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 2 8 16
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 20 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 15 30
Toplam iş yükü     189
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 2 30
Ödev 2 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı PRINCIPLES OF BIOCHEMICAL TOXICOLOGY, JOHN TIMBRELL, Taylor & Francis Ltd, 11 New Fetter Lane, London EC4P 4EE.
Yardımcı Kaynaklar Toxicology, The Basic Science of Poisons, 7th Edition, Curtis D. Klaassen

Ders ile ilgili dosyalar
İndir  http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/246/1/26%2C2000.pdf.pdf