Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
KARTOGRAFYA |
Birinci düzey |
HM 307 |
Zorunlu |
5 |
5.00 |
5.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN EYMEN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ABDURRAHMAN EYMEN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
---
|
Dersin veriliş şekli
|
Ders kitabı eşliğinde anlatım ve problem çözümü.
|
Dersin amacı
|
Küre geometrisi üzerinde tanımlanan jeodezik olmayan ve gerçek anlamda olan projeksiyonların kavranması ve jeodezik projeksiyon çözümlerine hazırlık yapılması.
|
Dersin tanımı
|
Küre yüzeyi/geometrisi, küresel koordinat sistemleri, uluslar arası ve ulusal pafta bölümleme sistemleri, düzlem projeksiyonlar, silindirik projeksiyonlar, konik projeksiyonlar, UTM projeksiyonu.
|
1- |
Trigonometri, Trigonometride Bölgeler, Trigonometrik Fonksiyonlar, Yarım açı formülleri,
Küre yüzeyi, küre geometrisi, küresel koordinat sistemleri.
|
2- |
Kullanılan yüzeye göre projeksiyon türleri, deformasyona göre projeksiyon türleri, projeksiyon eşitlikleri ve deformasyonlar.
|
3- |
Üçgen, Küresel Üçgen ve Küresel Üçgende Temel Formüller
Küre yüzeyinde özel eğriler: ortodrom ve loksodrom. Örnek problem çözümleri.
|
4- |
Uluslar arası ve ulusal pafta bölümleme sistemi.
|
5- |
Harita Projeksiyonlarında Nümerik Analizin Kullanılması
Düzlem projeksiyonlar (meridyen uzunluğu koruyan, alan koruyan projeksiyonlar).
|
6- |
Düzlem projeksiyonlar (açı koruyan/stereografik, gnomonik, ortografik projeksiyonlar).
|
7- |
Düzlem projeksiyon örnek problem çözümleri.
|
8- |
Silindirik projeksiyonlar (meridyen uzunluğu koruyan – teğet ve kesen, alan koruyan – teğet ve kesen, konform – teğet ve kesen projeksiyonlar).
|
9- |
Silindirik projeksiyonlar (Transversal konumlu silindirik projeksiyonlar).
|
10- |
Silindirik projeksiyon örnek problem çözümleri.
|
11- |
Konik projeksiyonlar (meridyen uzunluğu koruyan – tek ve iki paralel daire projeksiyonlar).
|
12- |
Konik projeksiyonlar (alan koruyan – tek ve iki paralel daire ile, konform – tek ve iki paralel daire projeksiyonlar).
|
13- |
Konik projeksiyon örnek problem çözümleri.
|
14- |
Projeksiyonlar ve Koordinat Sistemleri
Koordinat Sistemi Dönüşümü
UTM projeksiyonu temel özellikleri.
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Projeksiyon sistemlerinde deformasyonun kaçınılmaz olduğunun kavranması.
|
2- |
Pafta bölümleme ve isimlendirme sistemlerinin öğrenilmesi.
|
3- |
Düzlem, silindirik ve konik projeksiyonların temel özelliklerinin anlaşılması.
|
4- |
UTM projeksiyonunun temel özelliklerinin anlaşılması.
|
5- |
Türkiye topografik harita takımlarının ölçekleri, projeksiyon sistemleri,tasarımları, pafta bölümleme vb konularında bilgi sahibi olur
|
6- |
Türkiye''de topografik harita yapımı hakkında genel bilgi sahibi olur.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi
birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik
problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
|
|
2- |
Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu
amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
3- |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında,
belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım
yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
4- |
Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için
gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini
etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
5- |
Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının
incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve
yorumlama becerisi.
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel
çalışma becerisi.
|
|
7- |
Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor
yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum
yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve
teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik
uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar
hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma
hakkında bilgi.
|
|
11- |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik
üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi;
mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
7
|
2
|
14
|
Ödevler
|
3
|
3
|
9
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
36
|
36
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
36
|
36
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
127
|
AKTS
|
|
|
5.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
2
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Doğan UÇAR, Cengizhan İPBÜKER, İ. Öztuğ BİLDİRİCİ (2011). Matematiksel Kartoğrafya, Nobel.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Doğan UÇAR, Cengizhan İPBÜKER. Kartoğrafik Projeksiyonlarda Deformasyon Elipslerinin Grafik Görselleştirilmesi. http://www.hgk.msb.gov.tr/dergi/makaleler/119_3.pdf (Erişim 29/09/2014).
|
|