Giriş | English

Lisans > Mühendislik Fakültesi > Harita Mühendisliği > KARTOGRAFYA
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
KARTOGRAFYA Birinci düzey HM 307 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ABDURRAHMAN EYMEN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı PROF. DR. ABDURRAHMAN EYMEN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ---
Dersin veriliş şekli Ders kitabı eşliğinde anlatım ve problem çözümü.
Dersin amacı Küre geometrisi üzerinde tanımlanan jeodezik olmayan ve gerçek anlamda olan projeksiyonların kavranması ve jeodezik projeksiyon çözümlerine hazırlık yapılması.
Dersin tanımı Küre yüzeyi/geometrisi, küresel koordinat sistemleri, uluslar arası ve ulusal pafta bölümleme sistemleri, düzlem projeksiyonlar, silindirik projeksiyonlar, konik projeksiyonlar, UTM projeksiyonu.

Dersin içeriği
1- Trigonometri, Trigonometride Bölgeler, Trigonometrik Fonksiyonlar, Yarım açı formülleri, Küre yüzeyi, küre geometrisi, küresel koordinat sistemleri.
2- Kullanılan yüzeye göre projeksiyon türleri, deformasyona göre projeksiyon türleri, projeksiyon eşitlikleri ve deformasyonlar.
3- Üçgen, Küresel Üçgen ve Küresel Üçgende Temel Formüller Küre yüzeyinde özel eğriler: ortodrom ve loksodrom. Örnek problem çözümleri.
4- Uluslar arası ve ulusal pafta bölümleme sistemi.
5- Harita Projeksiyonlarında Nümerik Analizin Kullanılması Düzlem projeksiyonlar (meridyen uzunluğu koruyan, alan koruyan projeksiyonlar).
6- Düzlem projeksiyonlar (açı koruyan/stereografik, gnomonik, ortografik projeksiyonlar).
7- Düzlem projeksiyon örnek problem çözümleri.
8- Silindirik projeksiyonlar (meridyen uzunluğu koruyan – teğet ve kesen, alan koruyan – teğet ve kesen, konform – teğet ve kesen projeksiyonlar).
9- Silindirik projeksiyonlar (Transversal konumlu silindirik projeksiyonlar).
10- Silindirik projeksiyon örnek problem çözümleri.
11- Konik projeksiyonlar (meridyen uzunluğu koruyan – tek ve iki paralel daire projeksiyonlar).
12- Konik projeksiyonlar (alan koruyan – tek ve iki paralel daire ile, konform – tek ve iki paralel daire projeksiyonlar).
13- Konik projeksiyon örnek problem çözümleri.
14- Projeksiyonlar ve Koordinat Sistemleri Koordinat Sistemi Dönüşümü UTM projeksiyonu temel özellikleri.
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Projeksiyon sistemlerinde deformasyonun kaçınılmaz olduğunun kavranması.
2- Pafta bölümleme ve isimlendirme sistemlerinin öğrenilmesi.
3- Düzlem, silindirik ve konik projeksiyonların temel özelliklerinin anlaşılması.
4- UTM projeksiyonunun temel özelliklerinin anlaşılması.
5- Türkiye topografik harita takımlarının ölçekleri, projeksiyon sistemleri,tasarımları, pafta bölümleme vb konularında bilgi sahibi olur
6- Türkiye''de topografik harita yapımı hakkında genel bilgi sahibi olur.
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Matematik, fen bilimleri ve harita mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2- Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3- Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4- Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5- Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6- Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7- Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8- Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9- Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10- Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11- Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Ödevler 3 3 9
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 36 36
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 36 36
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     127
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Doğan UÇAR, Cengizhan İPBÜKER, İ. Öztuğ BİLDİRİCİ (2011). Matematiksel Kartoğrafya, Nobel.
Yardımcı Kaynaklar Doğan UÇAR, Cengizhan İPBÜKER. Kartoğrafik Projeksiyonlarda Deformasyon Elipslerinin Grafik Görselleştirilmesi. http://www.hgk.msb.gov.tr/dergi/makaleler/119_3.pdf (Erişim 29/09/2014).

Ders ile ilgili dosyalar