Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BİTKİ BESLEME VE GÜBRELEME |
Birinci düzey |
GZM 210 |
Zorunlu |
4 |
4.00 |
4.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
-
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ADEM GÜNEŞ
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Doç. Dr. ADEM GÜNEŞ
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
-
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüzyüze
|
Dersin amacı
|
Bitki beslemenin temel süreçlerini ve ilişkilerini bilimsel olarak açıklamak, besin elementlerinin (makro-mikro elementler )tanımı, sınıflandırılması, bitki yetiştirme ortamı olarak toprağın fiziksel- kimyasal özellikleri, besin elementlerinin taşınımı, bitki besin noksanlık belirtileri ve bunların giderim yolları, organik ve mineral gübrelerin sınıflandırılması ve özelliklerinin karşılaştırılması, bitkilerin gübre ihtiyaçlarının belirlenmesi ve gübre uygulama yöntemleri ile gübre kullanım etkinliğinin öneminin ortaya konmasıdır.
|
Dersin tanımı
|
Bitki beslenmesi, bitki büyüme- gelişmesi, morfolojisi, kimyasal bileşim, noksanlık ve toksite belirtileri, bitkisel üretim, kantite ve kalite üzerindeki kompleks etkileri, gübreler ve gübre çeşitleri ile gübre kullanım etkinliğine etki eden faktörler incelenmektedir.
|
1- |
Bitki beslemenin tarihçesi, Bitki besin elementleri, tanımı, fonksiyonları ve sınıflandırılması
|
2- |
Bitki besleme açısından toprağın önemi, toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri, Kök biyolojisi, rizosfer bölgesi ve bitki besin alımı arasındaki ilişkiler
|
3- |
Bitki beslemede yer alan teori ve yasalar, Bitki besin elementlerinin alım yolları
|
4- |
Bitki besin elementlerinin alımını etkileyen faktörler, Bitkilerde stres ve stres koşulları
|
5- |
Bitki besin elementleri yarayışlılık dilimleri, bitkideki hareketlilikleri ve genel noksanlık semptomları
|
6- |
Bitki besin elementleri fonksiyonları ve noksanlık belirtileri
|
7- |
Vize Sınavı
|
8- |
Gübrelerin tanımı ve sınıflandırılması
|
9- |
Organik gübreler ve organik gübrelerin özellikleri
|
10- |
Kimyasal gübreler ve kimyasal gübrelerin sınıflandırılması
|
11- |
Kompoze gübrelerin özellikleri ve kullanım amaçları
|
12- |
Gübre uygulama yöntemleri
|
13- |
Gübre ihtiyaçlarının belirlenmesi
|
14- |
Gübre denemelerinin kurulması, gübre uygulama miktarlarının hesaplanması
|
15- |
Final Sınavı
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Bitkisel verim ve kalite üzerine bitki beslenme fizyolojisi ile besin elementlerinin fonksiyonunun etkisini öğrenmek,
|
2- |
Besin elementlerinin yarayışlılığını etkileyen biyolojik ve kimyasal süreçleri öğrenmek
|
3- |
Tarla bitkilerinde yaygın beslenmesel bozuklukları teşhis edebilmek
|
4- |
Bitkilerde besin elementlerinin fonksiyonunu öğrenerek bitki besin elementleri ile bitki hastalıkları arasındaki ilişkiyi koyabilmek
|
5- |
Gözlemsel ve analitik teknikler kullanarak beslenme dengesizliklerini yorumlayabilmek
|
6- |
Gübre ve gübre çeşitleri hakkında bilgi sahibi olabilmek
|
7- |
Gübre uygulama yöntemlerinin avantaj ve dezavantajlarını belirleyerek en uygun gübre uygulama yöntemine karar verebilmek
|
8- |
Tarla bitkilerinin gübre ihtiyacını belirleyebilmek
|
9- |
Gübre denemeleri kurabilmek
|
10- |
Gübrelerin etkin kullanımı ile etkin ve optimum gübre uygulama dozlarını belirleyebilmek
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Bilimler, Ziraat Mühendisliği ve Tarla Bitkileri disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Ziraat Mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi
|
|
2- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karmaşık problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
|
|
3- |
Tarla Bitkileri alanıyla ilgili karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü eldeki imkanlar dahilinde ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini kullanma ve uygulama becerisi
|
|
4- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern araçları seçme, geliştirme ve kullanma becerisi, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
|
|
5- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanında karşılaşılan karmaşık problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
|
6- |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
|
|
7- |
Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama ve yorumlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
|
|
8- |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
9- |
Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
10- |
Ziraat Mühendisliği Tarla Bitkileri alanıyla ilgili proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık;
|
|
11- |
Sürdürülebilir kalkınma hakkında farkındalık
|
|
12- |
Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
2
|
28
|
Ödevler
|
1
|
5
|
5
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
5
|
5
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
8
|
8
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
77
|
AKTS
|
|
|
3.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
70
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
30
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
- Karaman, M.R., 2012. Bitki Besleme
- Sezen, Y., 2005. Gübreler ve Gübreleme
|
Yardımcı Kaynaklar
|
- Yıldız. N. 2012. Bitki Beslemenin Esasları ve Bitkilerde Beslenme Bozukluğu Belirtileri. ISBN. 978-605-62759-0-6. ERZURUM
- Marschner, H., 2002. Mineral Nutrition of Higher Plants, Academic Press, London. Mengel.K ,E A. Kirkby,H. Kosegarten and T. Appel. 2001.Principles of plant nutrition.Cluwer Academic Publishers. Printed in the Netherlands.
|
|