Giriş | English

Doktora > Sağlik Bilimleri Enstitüsü > Doğum ve Kadin Hast.hemşireliği(doktora) > YÜKSEK İRTİFA VE SPOR
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YÜKSEK İRTİFA VE SPOR Üçüncü düzey EGF 514 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Yok
Eğitimin dili Türkçe
Koordinatör
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı Bekir Çoksevim
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı Dr.Ertuğrul Keklik
Dersin veriliş şekli İnteraktif, sunumlar ve görseller
Dersin amacı Yüksek İrtifanın vital fonksiyonlar üzerine etkisi izah etmek
Dersin tanımı Yüksek İrtifanın Kardiorespiratuvar sistem ve enerji metabolizmasının fizyolojik temellerini tanımlamaktır

Dersin içeriği
1- Yükseklik Fizyolojisine giriş ve Hipobarik hipoksi kavramı
2- Atmosfer,İrtifa, ortam basınc ve sıcaklığı
3- Atmosfer ve zonlarının fizyolojik bölümleri
4- Yüksek irtifada kardiovasküler fonksiyonlar
5- Solunum, Kan gazları ve Hipoksi
6- Yükseklikte enerji metabolizması
7- Yüksek irtifada Özel duyular
8- G(Ci ) Faktör ve vital fonksiyonlara etkisi
9- Yükseklik ve Dekompresyon -
10- Sıcak ve soğuk stresin Etkileri
11- Yüksek irtifada görme problemleri
12- İrtifaya bağlı işitme ve denge problemleri
13- Yüksekliklerde Mental performans
14- Yükseklikte stres ve yorgunluk
15- Termoregülasyon ve hipotermi
16- Yüksek irtifada fizyolojik sorunlar
17- Proje sunumu ve final sınav
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- Yüksek irtifa kavramı hakkında yeterli bilgiye sahip olmak
2- Fiziksel irtifa ile fizyolofik irtifa kavramlarını değerlendirebilmek
3- Hipobarik faktörlerin yaşamsal fonksiyonlar üzerine etkisini kavramak
4- Yüksekliğe bağlı hipoksinin yaşamsal fonksiyonlara etkisini açıklayabilmek
5- Yükseklikle birlikte soğuğun etkisini de anlatabilmek
6- Radyasyon ve ozon gibi faktörlerin canlı sistemler üzerine etkisini izah edebilmek
7- Hipobarik hipokside termoregulasyon hakkında yorum yapabilmek
8- Yüksekliğin vital fonksiyonlar üzerine etkisi kavramak
9- Hipotermide ilk yardım bilgi ve becerisine sahip olmak
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Hemşire ve hemşirelik teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
2- Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
3- Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
4- Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
5- Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
6- Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme
7-
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 2 15 30
Sunum / Seminer hazırlama 2 15 30
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 2 20 40
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     204
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı R.C.Whitton:Flight surgeon's guide, USAF Aerospace medicine. Brooks AFB, Texas 1996
Yardımcı Kaynaklar

Ders ile ilgili dosyalar