Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YÜKSEK İRTİFA VE SPOR |
Üçüncü düzey |
EGF 514 |
|
1 |
8.00 |
8.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
Bekir Çoksevim
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Dr.Ertuğrul Keklik
|
Dersin veriliş şekli
|
İnteraktif, sunumlar ve görseller
|
Dersin amacı
|
Yüksek İrtifanın vital fonksiyonlar üzerine etkisi izah etmek
|
Dersin tanımı
|
Yüksek İrtifanın Kardiorespiratuvar sistem ve enerji metabolizmasının fizyolojik temellerini tanımlamaktır
|
1- |
Yükseklik Fizyolojisine giriş ve Hipobarik hipoksi kavramı
|
2- |
Atmosfer,İrtifa, ortam basınc ve sıcaklığı
|
3- |
Atmosfer ve zonlarının fizyolojik bölümleri
|
4- |
Yüksek irtifada kardiovasküler fonksiyonlar
|
5- |
Solunum, Kan gazları ve Hipoksi
|
6- |
Yükseklikte enerji metabolizması
|
7- |
Yüksek irtifada Özel duyular
|
8- |
G(Ci ) Faktör ve vital fonksiyonlara etkisi
|
9- |
Yükseklik ve Dekompresyon
-
|
10- |
Sıcak ve soğuk stresin Etkileri
|
11- |
Yüksek irtifada görme problemleri
|
12- |
İrtifaya bağlı işitme ve denge problemleri
|
13- |
Yüksekliklerde Mental performans
|
14- |
Yükseklikte stres ve yorgunluk
|
15- |
Termoregülasyon ve hipotermi
|
16- |
Yüksek irtifada fizyolojik sorunlar
|
17- |
Proje sunumu ve final sınav
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Yüksek irtifa kavramı hakkında yeterli bilgiye sahip olmak
|
2- |
Fiziksel irtifa ile fizyolofik irtifa kavramlarını değerlendirebilmek
|
3- |
Hipobarik faktörlerin yaşamsal fonksiyonlar üzerine etkisini kavramak
|
4- |
Yüksekliğe bağlı hipoksinin yaşamsal fonksiyonlara etkisini açıklayabilmek
|
5- |
Yükseklikle birlikte soğuğun etkisini de anlatabilmek
|
6- |
Radyasyon ve ozon gibi faktörlerin canlı sistemler üzerine etkisini izah edebilmek
|
7- |
Hipobarik hipokside termoregulasyon hakkında yorum yapabilmek
|
8- |
Yüksekliğin vital fonksiyonlar üzerine etkisi kavramak
|
9- |
Hipotermide ilk yardım bilgi ve becerisine sahip olmak
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Hemşire ve hemşirelik teorilerini uygulama bilgi ve yeteneği geliştirebilme
|
|
2- |
Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturabilme
|
|
3- |
Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme
|
|
4- |
Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirebilme, öğrenmeyi yönlendirebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilme
|
|
5- |
Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri paylaşabilme
|
|
6- |
Kadın sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme
|
|
7- |
|
|
8- |
|
|
9- |
|
|
10- |
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
2
|
28
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
1
|
14
|
Ödevler
|
2
|
15
|
30
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
15
|
30
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Ara sınavlar
|
1
|
1
|
1
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
20
|
20
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
20
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
20
|
20
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
1
|
1
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
204
|
AKTS
|
|
|
8.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
R.C.Whitton:Flight surgeon's guide, USAF Aerospace medicine. Brooks AFB, Texas 1996
|
Yardımcı Kaynaklar
|
|
|