Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
MİMARİ TASARIM VIII |
Birinci düzey |
MİM811 |
Zorunlu |
8 |
10.00 |
10.00 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
MİM 711
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. KEMAL DEMİR
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
ŞUBE 1. Prof. Dr. Kemal Demir Öğr. Gör. Kaan Zontul Dr. Öğr. Üyesi Atacan Akgün Arş. Gör. Dr. Zeynep Arda Ergen
ŞUBE 2. Dr. Öğr. Üyesi Seven Gözübüyük Öğr. Gör. Aslı Özbay Dr. Öğr. Üyesi Duygu Turgut Dr. Öğr. Üyesi Selman Sevindik
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Arş. Gör. Bedizhan Başkan Arş. Gör. Sevde Güner
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik+Uygulama
|
Dersin amacı
|
Ders, öğrencilerin dört yıllık lisans eğitimi boyunca edinmiş oldukları farklı bilgi türlerini, karma-kullanımlı kompleks ilişkilere sahip yapının/yapılar grubunun tasarım sürecinde yetkin bir biçimde bir araya getirmelerini hedeflemektedir.
Form, program, strüktür ilişkisini kavramsal bir çerçeve ve çevresel veriler bağlamında bir bütün olarak ele almalarını, mevcut duruma, yönetmeliklere ve imar planlarına uygun yenilikçi ve özgün çözümler geliştirilmeleri, kentsel etkileşimi ve kamusal niteliği yüksek yapılar ve çevreler tasarlamalarını hedeflemektedir.
Bunlara ek olarak öğrencilerin, kentsel sorunlara karşı geliştirecekleri tasarım tavrını ve mimari dili okutabildikleri, kişisel mimari duruşlarını yansıtacak özgünlükte tasarım, sunum ve çizim becerisini sergilemelerini beklemektedir.
Mimar adaylarının, öngördükleri kavramsal çerçeveyi kentsel ölçekten mimari detaylara kadar tasarım sürecinin her aşamasında tutarlı ve bütünlüklü bir biçimde sürdürmüş ve tasarımlarını geliştirebilmiş olmaları istenmektedir.
Öğrencilerin geliştirecekleri nitelikli tasarımlar ile güncel mimarlık ortamına özgün ve yenilikçi katkılar koyabilmeleri, kentsel sorunları gidermeye yönelik iyileştirici ve onarıcı kamusal çözümler üretebilmeleri hedefler arasında yer almaktadır.
|
Dersin tanımı
|
Amaç ve Konu
2024-2025 Güz Yarıyılı Mimari Tasarım VIII dersi kapsamında, Kayseri’nin 4 kırsal alanında, kentsel ve mekansal ilişkilerin kurulacağı bir kamusal buluşma bölgesinin ve bu alanla ilişkilenen Konaklama Biriminin tasarımı beklenmektedir. Bu projede özellikle, Kırsal olarak belirlenen bu alanların, kendi Doğal Peyzaj niteliğinin belirlenmesi ve alana ilişkin yeni geliştirilecek güçlü ve özenli tasarım fikirleri ile de bütünlüğünün ve sürdürülebilirliğinin devam ettirilmesi önemli görülmektedir.
Özellikle Kent ile de yakın ilişkisini kuran bu Doğal Peyzaj alanları, kendi özgün nitelikleri ile kullanıcının deneyimleyebileceği ve yeni bir Kamusal etki alanına dönüşebilme potansiyelini taşımaktadır. Bu nedenle bölgenin potansiyellerini belirlerken doğal peyzaj niteliklerini iyi ve doğru anlamanın yanında, kentin geri kalanı ile de entegrasyonunun güçlendirilmesi, kullanımının niteliğinin arttırılması ve dinamikleştirilmesi, mekansallığının güçlendirilmesi için tetikleyici olabilecek stratejik ve özenli müdahalelerin yapılması beklenmekte, Kentli ve kenti deneyimlemeye gelen ziyaretçiler için de buluşma, sosyalleşme ve Konaklama noktası olmasına ilişkin bir kullanım öngörülmektedir. Doğal Peyzaj Alanı için önerilen tasarım fikri ile de ilişkilenecek olan Konaklama Birimi, ana işlev olarak belirlenmiştir.
Proje kapsamında belirlenen konu ve alan üzerinde tasarım fikri geliştirilmesi ve mimari proje olarak ifade edilmesi amaçlanmaktadır. Çevre verilerinin ve programın gerekliliklerinin değerlendirilmesi, çözümlenmesi, senteze ulaştırılması ve strüktürel/konstrüktif çözümlerin geliştirilmesi beklenmekte, değerlendirme kapsamında öğrencinin yeterliliğinin sınanması hedeflenmektedir. Proje kapsamında öönerilecek işlevler ve program detaylarına ilişkin ek kararlar öğrenciler tarafından geliştirilecektir. Bu kapsamda sonuç ürün ile:
◌ Kırsal dönüşüm ilkelerini göz önüne alan, alanın gerektirdiği yaşam biçimlerine göre mekanlar kurgulanması,
◌ Kırsal ve kamusal alanın nitelik ve nicelik olarak anlamlı öneriler ile tasarımı,
◌ Kamusal birlikteliği sağlayan açık, yarı açık ve kapalı alan tasarımı,
◌ Tüm mekanların boşluk ilişkilerinin kurgulanması,
◌ Güncel ve özgün tasarım ürünlerinin düşünülmesi,
◌ Benzer yapı örneklerinin tartışılarak önerilerin üretilebilmesi,
◌ Strüktürel ve konstrüktif çözümler düşünülmesi,
◌ Proje anlatımı ve ifade tekniğinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
|
1- |
18 EYLÜL
Dersin kapsam, içerik, amaç ve yöntemi üzerine genel tanıtım
Proje konusu ve yarıyıl programına ilişkin bilgilendirme
|
2- |
25 EYLÜL
YAPILACAK ÇALIŞMA
Soru -cevap-tartışma – Öğrenci sunumları
|
3- |
02 EKİM Jüri hazırlık
|
4- |
09 EKİM
TESLİM (09:00’a kadar, A-B-C grubu öğrencileri) 1.JÜRİ (A GRUBU Öğrencileri)
|
5- |
16 EKİM
1.JÜRİ (B GRUBU Öğrencileri)
|
6- |
23 EKİM 1.JÜRİ (C GRUBU Öğrencileri)
|
7- |
30 EKİM Jüri değerlendirme, soru-cevap
|
8- |
06 KASIM SEMİNER
|
9- |
13 KASIM ESKİZ SINAVI
|
10- |
20 KASIM Jüri hazırlık
|
11- |
27 KASIM TESLİM (09:00’a kadar, A-B-C grubu öğrencileri)
2.JÜRİ (A GRUBU Öğrencileri)
|
12- |
04 ARALIK 2.JÜRİ (B GRUBU Öğrencileri)
|
13- |
11 ARALIK 2.JÜRİ (C GRUBU Öğrencileri)
|
14- |
18 ARALIK Jüri değerlendime, soru-cevap
|
15- |
25 ARALIK Final Değerlendirmesine yönelik soru, cevap
|
16- |
1 OCAK RESMİ TATİL
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Çalışma alanı ve programa ilişkin bilgilerin değerlendirilmesi ile ana fikrin ve tasarımın kavramsal çerçevesini oluşturabilme,
|
2- |
Kentsel sorunlara ve program gereksinimlerine yönelik mekânsal karşılıkları teşhis edebilme,
|
3- |
Verilen tasarım sorunu çerçevesinde, çevre analizi, program oluşturma ve arazi seçme gibi tasarım önceliklerini belirleyebilme,
|
4- |
Belirlediği tasarım önceliklerini belirgin bir mimari ana fikir üzerine odaklayabilme,
|
5- |
Ürettiği mimari ana fikri, kentsel çevre ile kurulan ilişkiler, mekân organizasyonu, strüktür sistemi, cephe dili ve mimari mekân bileşenleri yoluyla görsel, yazılı ve sözel olarak olgun bir mimari dil ile ifade edebilme
|
6- |
Mimarlığın evrensel tartışmalarına eklemlenecek bir yaklaşım oluşturabilme.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
.
|
10- |
.
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
|
|
2- |
Tasarım Düşüncesi Becerisi
|
|
3- |
Kuramsal Bilgi Becerisi
|
|
4- |
Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
|
|
5- |
Eleştirel Düşünme
|
|
6- |
Araştırma ve Yorumlama Becerileri
|
|
7- |
Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
|
|
8- |
Geniş Kapsamlı Tasarım
|
|
9- |
İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
|
|
10- |
Toplum ve Çevre Sorumluluğu
|
|
11- |
Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
|
|
12- |
Taşıyıcı Sistemler
|
|
13- |
Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
|
|
14- |
Proje ve Yapım Yönetimi
|
|
15- |
Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
|
|
16- |
Sürdürülebilir Tasarım
|
|
17- |
Tarihi Çevre Koruma Bilinci
|
|
18- |
Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
|
|
19- |
Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
8
|
104
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
4
|
6
|
24
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
1
|
4
|
4
|
Kısa sınavlar
|
1
|
8
|
8
|
Ara sınavlara hazırlık
|
3
|
8
|
24
|
Ara sınavlar
|
4
|
6
|
24
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
8
|
8
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
2
|
8
|
16
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
24
|
24
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
8
|
8
|
Araştırma
|
1
|
8
|
8
|
Toplam iş yükü
|
|
|
252
|
AKTS
|
|
|
10.00
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
4
|
100
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
100
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
-
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Berkay Ilgaz, University Campus Design in Spatial, Social And Political Considerations, Yayımlanmamış Y. Lisans Tezi, ODTÜ, 2014
Jonathan Coulson, Paul Roberts, Isabelle Taylor, University Planning and Architecture: The Search for Perfection, Routledge, 2010 http://longfiles.com/jqziwan7xmb0/University_Planning_and_Architecture_The_Search_for_Perfection.pdf.html
KAYSERİ ÜZERİNE OKUMALAR:
Filiz Sönmez, Berrin Alper. “Kayseri Kentinde Fiziksel Çevrenin Değişimi; 1882–1945”, Sigma 4, 2012, ss 111-130
M. Çağlar Baydoğan, "Kayseri Cumhuriyet Meydanı''''''''nın Mekansal ve Sosyal Anlamını Yitirme Süreci ve Nedenleri", Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri, 2002.
B. Asiliskender, B. Ceylan, A. Tozoğlu (Ed.), Kayseri''''''''nin Yirminci Yüzyılı, Abdullah Gül Üniversitesi Dijital Yayınlar Uygulama ve Araştırma Merkezi 1, Kayseri, 2012
DİĞER OKUMALAR
Çelik, E., ve Kaymaz Koca, S., (2018), Kamusal Alanda Arada Kalma ve Arada Kalan Kamusal Alan, 2. Uluslararası Mimarlık Tasarım Kongresi Bildiri Kitabı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, s:558-565. Erişim: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/2MIMARLIK-VETASARIM-KONGRESI.pdf
Güleç, E., (2018), Kentsel Boşluk İhtiyacının İşgal Mekanları Oluşumuna ve Taklitsel Kentleşmeye Etkisi Bornova Örneği İncelemesi. 2. Uluslararası Mimarlık Tasarım Kongresi Bildiri Kitabı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi. Erişim: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/2MIMARLIK-VE-TASARIM-KONGRESI.pdf
Gürer, T.K., (2016). Tipomorfoloji: Kentsel Mekanın Yapısını Anlamak, İdeal Kent Dergisi, Sayı:18, Vol:7, s:8-26. Erişim: https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/464505
İnceoğlu, M., Aytuğ, A. (2009), Kentsel Mekanda Kalite Kavramı. Megaron, YTÜ Dergisi, Vol:4. Erişim: https://www.journalagent.com/megaron/pdfs/MEGARON_4_3_131_146.pdf
Kırkık Aydemir, K.P., ve Akdemir, Ç., (2018). Yoğun Kent Merkezlerinde Kamusal Fırsat Oluşturan; Aramekan/Arayüzler- Newyork Broadway Caddesi Deneyimi, 2. Uluslararası Mimarlık Tasarım Kongresi Bildiri Kitabı, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, s: 523-538. Erişim: http://www.guvenplus.com.tr/imagesbuyuk/2MIMARLIK-VE-TASARIM-KONGRESI.pdf
KURAMSAL OKUMALAR:
Bernard Tschumi, Mimarlık ve Kopma, Janus Yayıncılık, 2018
Manuel Gausa, José Miguel Camacho Sánchez, Fernando Porras (Eds). The Metapolis Dictionary of Advanced Architecture: City, Technology and Society in the Information Age, Actar, 2003
Momoyo Kaijima, J Kuroda, Y Tsukamoto (Eds). Made in Tokyo, Kajima Institute, 2001
Ti Xu, The Renovation in Urban Public Space The Case Study OF JARDIN DE LA RAMBLA DE SANTS,
Gehl Jan. 2010. Cities for people. Island Press
Hillier, B., & Hanson, J. 1984. The Social Logic of Space. Cambridge University Pres.
Hillier, B. 1996. Space is the Machine. Cambridge University Press.
Laurent Stalder, Momoyo Kaijima, Yu Iseki (Eds). Architectural Ethnography - Japanese Pavilion Venice Biennale 2018, Toto, 2018
|
|