Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
BESİN KİMYASI |
Birinci düzey |
KİM 641 |
|
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Yok
|
Eğitimin dili
|
Türkçe
|
Koordinatör
|
PROF. DR. ZÜLBİYE KÖKBUDAK
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
PROF. DR. ZÜLBİYE KÖKBUDAK, Prof. Dr. İlhan Özer İLHAN, Prof. Dr. İsmail YILDIRIM, Prof. Dr. Emin SARIPINAR
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
Yok
|
Dersin veriliş şekli
|
Yüz yüze
|
Dersin amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilere önemli besin grupları, bunların kimyasal yapısı, fiziksel özellikleri, hazırlanışları ve korunmaları hakkında bilgi vermektir.
|
Dersin tanımı
|
Besin Elementleri,Karbonhidratların Yapısı (Monosakkaritler),Disakkaritler, Polisakkaritler,Monosakkaritlerin Özellikleri ve Reaksiyonları,Yağlar yapısı, özellikleri ve Yağ benzeri Maddeler,Proteinler yapısı ve özellikleri,Enzimler yapısı ve özellikler,Vitaminler yapısı ve özellikleri,Mineral Maddeler,Su ve Özellikleri,Alkoller, Alkaloidler yapısı ve özellikleri,Renk ve Tatlandırıcılar, Gıdalardaki Organik Asitler,Gıda Katkı Maddeleri, Gıdaları Saklama YöntemleriMaddelerinin, Gıdaları Saklama Yöntemlerinin incelenmesini kapsar.
|
1- |
Besin Elementleri
|
2- |
Karbonhidratların Yapısı (Monosakkaritler)
|
3- |
Disakkaritler, Polisakkaritler
|
4- |
Monosakkaritlerin Özellikleri ve Reaksiyonları
|
5- |
Yağlar yapısı, özellikleri ve Yağ benzeri Maddeler
|
6- |
Proteinler yapısı ve özellikleri
|
7- |
ARA SINAV
|
8- |
Enzimler yapısı ve özellikleri
|
9- |
Vitaminler yapısı ve özellikleri
|
10- |
Mineral Maddeler
|
11- |
Su ve Özellikleri
|
12- |
Alkoller, Alkaloidler yapısı ve özellikleri
|
13- |
Renk ve Tatlandırıcılar, Gıdalardaki Organik Asitler
|
14- |
Gıda Katkı Maddeleri, Gıdaları Saklama Yöntemleri
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
Besin Bileşenleri hakkında bilgi edinir
|
2- |
Besin bileşenlerinin yapıları hakkında bilgi edinir
|
3- |
Besinlerin hazırlanması ve saklanması hakkında bilgi edinir
|
4- |
Gıda katkı maddeleri hakkında bilgi edinir
|
5- |
Gıda boyaları hakkında bilgi edinir
|
6- |
Besin maddelerinin sağlıkla ilişkisi konusunda bilgi edinilir.
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
1a) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
|
|
2- |
1b) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
|
|
3- |
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
|
4- |
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
|
|
5- |
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
|
|
6- |
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
|
|
7- |
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
|
|
8- |
7a) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi.
|
|
9- |
7b) En az bir yabancı dil bilgisine sahip olma becerisi.
|
|
10- |
7c) Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
|
|
11- |
8a) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
|
|
12- |
8b) Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
|
|
13- |
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
|
|
14- |
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
|
|
15- |
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
13
|
3
|
39
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
13
|
5
|
65
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
0
|
0
|
0
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
6
|
6
|
36
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
0
|
0
|
0
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
7
|
7
|
49
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
0
|
0
|
0
|
Toplam iş yükü
|
|
|
193
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
40
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
0
|
0
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Prof.Dr. Azmi Telefoncu, Besin Kimyası , 1993, İZMİR.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Ders Notları,
Prof. Dr.Mehmet Demirci, Yrd.Doç.Dr. Mehmet Alpaslan, Gıda Kimyası.
|
|