Giriş | English

Yüksek Lisans > Fen Bilimleri Enstitüsü > Mekatronik Mühendisliği (y.l.) > YAŞAM DÖNGÜSÜ ANALİZİ
 
Dersin adı Dersin seviyesi Dersin kodu Dersin tipi Dersin dönemi Yerel kredi AKTS kredisi Ders bilgileri
YAŞAM DÖNGÜSÜ ANALİZİ İkinci düzey ÇEM 553 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin tanımı
Ön koşul dersleri Ön koşul aranmamaktadır
Eğitimin dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ MERVE TEMİZYÜREK ARSLAN
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ MERVE TEMİZYÜREK ARSLAN
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı ----
Dersin veriliş şekli Teorik: Haftada 3 saat sınıfta yüzyüze teorik anlatım. Dönemde bir ara sınav ve bir final sınavı yapılmaktadır. Dönem Ödevi: Ders kapsamı ile ilgili, öğrenciler literatür araştırması ve uygulama ödevi hazırlayarak dönem sonunda sınıf içinde sunumunu yapmaktadır.
Dersin amacı Çevre Mühendisliğinde Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (YDA) kavramını, YDA metodolojilerinin ve standartlarının tarihçesi ve gelişimini anlatmak ve öğretmek.
Dersin tanımı Çevre Mühendisliğinde Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (YDA) kavramına giriş; YDA metodolojilerinin ve standartlarının tarihçesi ve gelişimi; YDA analizinin aşamaları: hedef tanımı, kapsam belirleme, envanter değerlendirmesi, etki analizi, iyileştirme analizi, raporlama; Veri kaynakları, sınır seçimi ve belirsizlik.

Dersin içeriği
1- Sürdürülebilirlik için yaşam döngüsü perspektifinin öneminin anlaşılması
2- Çevresel kirlilik türlerinin tanımlanması
3- Çevresel etki değerlendirmesinde dikkat edilmesi gereken konular
4- Yaşam Döngüsü Analizi (YDA) yaklaşımının tanımı
5- YDA ile ilgili standartların ve veritabanlarının incelenmesi
6- YDA’da amaç ve kapsamın belirlenmesi
7- YDA’da sistem sınırlarını belirlenmesi
8- YDA’da envanter analizi uygulamaları
9- YDA’da etki değerlendirmesi uygulamaları
10- YDA’da elde edilen sonuçların yorumlanması
11- YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
12- YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
13- YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
14- YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
15-
16-
17-
18-
19-
20-

Dersin öğrenme çıktıları
1- YDA kavramını ve tarihçesini anlamak
2- YDA''da kullanılan standartları öğrenmek
3- YDA''nın çevre mühendisliği alanında kullanımlarını öğrenmek
4- YDA''nın sürdürülebilirlikle ilişkisini kavramak
5- YDA''nın uygulanabilirliğini sağlamak
6-
7-
8-
9-
10-

*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
1- Mekatronik mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisine sahip olur.
2- Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
3- Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisine sahip olur.
4- Analitik, modelleme ve deneysel esaslı süreçleri tasarlama ve uygulama becerisi kazanır ve bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisine sahip olur.
5- Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanır.
6- Verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
7- Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisine sahip olur.
8-
9-
10-
11-
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
24-
25-
26-
27-
28-
29-
30-
31-
32-
33-
34-
35-
36-
37-
38-
39-
40-
41-
42-
43-
44-
45-
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 2 16 32
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 1 1
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 10 20
Toplam iş yükü     189
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
Ders kitabı Heijungs, R., Guinée, J. B., Huppes, G., Lankreijer, R. M., Udo de Haes, H. A., Wegener Sleeswijk, A., Ansems, A. M. M., Eggels, P. G., Van Duin, R., & De Goede, H. P. (1992). Environmental life cycle assessment of products.
Yardımcı Kaynaklar Nemecek, T., & Kagi, T. (2007). Life cycle inventories of agricultural production systems (Ecoinvent Report No. 15). Final Report of Ecoinvent V2.0, 15, pp. 1–360. Agroscope Reckenholz‐Taenikon Research Station ART.

Ders ile ilgili dosyalar