Dersin adı |
Dersin seviyesi |
Dersin kodu |
Dersin tipi |
Dersin dönemi |
Yerel kredi |
AKTS kredisi |
Ders bilgileri |
YAŞAM DÖNGÜSÜ ANALİZİ |
İkinci düzey |
ÇEM 553 |
Seçmeli |
1 |
7.50 |
7.50 |
Yazdır |
Ön koşul dersleri
|
Ön koşul aranmamaktadır
|
Eğitimin dili
|
TÜRKÇE
|
Koordinatör
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MERVE TEMİZYÜREK ARSLAN
|
Dersi veren öğretim eleman(lar)ı
|
DR. ÖĞR. ÜYESİ MERVE TEMİZYÜREK ARSLAN
|
Yardımcı öğretim eleman(lar)ı
|
----
|
Dersin veriliş şekli
|
Teorik: Haftada 3 saat sınıfta yüzyüze teorik anlatım. Dönemde bir ara sınav ve bir final sınavı yapılmaktadır. Dönem Ödevi: Ders kapsamı ile ilgili, öğrenciler literatür araştırması ve uygulama ödevi hazırlayarak dönem sonunda sınıf içinde sunumunu yapmaktadır.
|
Dersin amacı
|
Çevre Mühendisliğinde Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (YDA) kavramını, YDA metodolojilerinin ve standartlarının tarihçesi ve gelişimini anlatmak ve öğretmek.
|
Dersin tanımı
|
Çevre Mühendisliğinde Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi (YDA) kavramına giriş; YDA metodolojilerinin ve standartlarının tarihçesi ve gelişimi; YDA analizinin aşamaları: hedef tanımı, kapsam belirleme, envanter değerlendirmesi, etki analizi, iyileştirme analizi, raporlama; Veri kaynakları, sınır seçimi ve belirsizlik.
|
1- |
Sürdürülebilirlik için yaşam döngüsü perspektifinin öneminin anlaşılması
|
2- |
Çevresel kirlilik türlerinin tanımlanması
|
3- |
Çevresel etki değerlendirmesinde dikkat edilmesi gereken konular
|
4- |
Yaşam Döngüsü Analizi (YDA) yaklaşımının tanımı
|
5- |
YDA ile ilgili standartların ve veritabanlarının incelenmesi
|
6- |
YDA’da amaç ve kapsamın belirlenmesi
|
7- |
YDA’da sistem sınırlarını belirlenmesi
|
8- |
YDA’da envanter analizi uygulamaları
|
9- |
YDA’da etki değerlendirmesi uygulamaları
|
10- |
YDA’da elde edilen sonuçların yorumlanması
|
11- |
YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
|
12- |
YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
|
13- |
YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
|
14- |
YDA metodolojisinin çevre mühendisliğinde uygulanmasına dair örnek çalışma
|
15- |
|
16- |
|
17- |
|
18- |
|
19- |
|
20- |
|
1- |
YDA kavramını ve tarihçesini anlamak
|
2- |
YDA''da kullanılan standartları öğrenmek
|
3- |
YDA''nın çevre mühendisliği alanında kullanımlarını öğrenmek
|
4- |
YDA''nın sürdürülebilirlikle ilişkisini kavramak
|
5- |
YDA''nın uygulanabilirliğini sağlamak
|
6- |
|
7- |
|
8- |
|
9- |
|
10- |
|
*Dersin program yeterliliklerine katkı seviyesi
|
1- |
Lisans programında edinilen birikime dayalı olarak, Çevre Mühendisliği bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek.
|
|
2- |
Bilimsel araştırma planlama, uygulama ve değerlendirme becerilerine sahip olmak.
|
|
3- |
Değişik disiplinlere ait bilgileri Çevre Mühendisliği alanında edindiği bilgilerle harmanlayabilmek.
|
|
4- |
Proses ve süreç tasarımlarında yeni ve uygulama alanı bulabilecek fikir geliştirme ve uygulayabilme becerisine sahip olmak.
|
|
5- |
Çevre teknolojisinde uygulanan son teknolojiler hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak.
|
|
6- |
Lisans seviyesinde ders verebilme yetisine sahip olmak.
|
|
7- |
Bilişim teknolojisinden (sunum, yazım, istatistik ve grafik programları) etkin bir şekilde yararlanabilmek.
|
|
8- |
Alanı ile ilgili bir problemin çözümünde sorumluluk alabilecek yetkinliğe sahip olmak.
|
|
9- |
Bilimsel çalışmalarda eksik noktaları belirleyerek, çözüm noktasında izleyeceği yolun tayinini gerçekleştirebilecek altyapıya sahip olmak.
|
|
10- |
Uluslarası literatürü takip edebilecek terminolojiye hakim olmak.
|
|
11- |
|
|
12- |
|
|
13- |
|
|
14- |
|
|
15- |
|
|
16- |
|
|
17- |
|
|
18- |
|
|
19- |
|
|
20- |
|
|
21- |
|
|
22- |
|
|
23- |
|
|
24- |
|
|
25- |
|
|
26- |
|
|
27- |
|
|
28- |
|
|
29- |
|
|
30- |
|
|
31- |
|
|
32- |
|
|
33- |
|
|
34- |
|
|
35- |
|
|
36- |
|
|
37- |
|
|
38- |
|
|
39- |
|
|
40- |
|
|
41- |
|
|
42- |
|
|
43- |
|
|
44- |
|
|
45- |
|
|
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder |
Planlanan öğretim faaliyetleri, öğretme metodları ve AKTS iş yükü
|
|
Sayısı
|
Süresi (saat)
|
Sayı*Süre (saat)
|
Yüz yüze eğitim
|
14
|
3
|
42
|
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme)
|
14
|
5
|
70
|
Ödevler
|
0
|
0
|
0
|
Sunum / Seminer hazırlama
|
2
|
16
|
32
|
Kısa sınavlar
|
0
|
0
|
0
|
Ara sınavlara hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Ara sınavlar
|
1
|
2
|
2
|
Proje (Yarıyıl ödevi)
|
1
|
1
|
1
|
Laboratuvar
|
0
|
0
|
0
|
Arazi çalışması
|
0
|
0
|
0
|
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık
|
1
|
10
|
10
|
Yarıyıl sonu sınavı
|
1
|
2
|
2
|
Araştırma
|
2
|
10
|
20
|
Toplam iş yükü
|
|
|
189
|
AKTS
|
|
|
7.50
|
Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
|
Yarıyıl içi değerlendirme
|
Sayısı
|
Katkı Yüzdesi
|
Ara sınav
|
1
|
20
|
Kısa sınav
|
0
|
0
|
Ödev
|
1
|
20
|
Yarıyıl içi toplam
|
|
40
|
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı
|
|
40
|
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı
|
|
60
|
Genel toplam
|
|
100
|
Önerilen veya zorunlu okuma materyalleri
|
Ders kitabı
|
Heijungs, R., Guinée, J. B., Huppes, G., Lankreijer, R. M., Udo de Haes, H.
A., Wegener Sleeswijk, A., Ansems, A. M. M., Eggels, P. G., Van Duin,
R., & De Goede, H. P. (1992). Environmental life cycle assessment of products.
|
Yardımcı Kaynaklar
|
Nemecek, T., & Kagi, T. (2007). Life cycle inventories of agricultural production
systems (Ecoinvent Report No. 15). Final Report of Ecoinvent
V2.0, 15, pp. 1–360. Agroscope Reckenholz‐Taenikon Research Station
ART.
|
|